SPY x FAMILY review: elegante feelgood

Wat krijg je als je het opzet van Mr. and Mrs. Smith zou uitbreiden? Zich in het verleden zou afspelen? Wat als ze een kind hadden? En wat als dat kind telepathische krachten had? Wacht, wat? Jup, we hebben het over SPY x FAMILY.

SPY x FAMILY (spreek het gewoon uit als “Spy Family”) is een verhaal bedacht door Tetsuya Endo en tegelijk ook door hem uitgetekend. Daarmee is hij erin in geslaagd om (sinds 2019) een awardwinning mangareeks neer te zetten en sinds kort een animatiereeks op zijn palmares te zetten, die het hart van het internet steeds meer en meer weet te veroveren. Hoe dan? Daar is een simpel antwoord op te vinden.

Afleveringen gezien: 12/25*

*Afleveringen 13-25 verschijnen op niet nader aangekondigde datum in oktober 2022
Spy x Family
De familie Forger © Crunchyroll/TXN

Oost West, thuis best

Het verhaal van SPY x FAMILY situeert zich in een fictief conflict tussen de naties Westalia en Ostania, die in een informatieoorlog met elkaar verwikkeld zijn en bovendien gescheiden worden door een grote, gigantische muur aan hun grens. De parallel met Berlijn ten tijde van de Koude Oorlog, je kan er niet naast kijken. Hoewel we spreken over fictieve naties, klinken bepaalde dilemma’s van onze personages in deze setting soms akelig historisch accuraat. Denk maar aan de paranoia naar alleenstaande vrouwen toe, de verdachtmakingen als spion en de terreur van de geheime politie.

Naast deze setting heb je ook uiteraard de personages zelf. Codenaam “Twilight”, Westalia’s beste spion, krijgt de nieuwe missie om te infiltreren in de Ostania high society, om dichtbij de leider van de National Unity Party te geraken. Een kink in de kabel: die leider is een notoir kluizenaar die enkel beperkt publiek verschijnt rond gezinsaangelegenheden. Er zit dus maar één ding voor Twilight op. Als mede-ouder infiltreren in het prestigieuze college waar de kinderen van de partijleider verblijven. As you do. Maar dat kan natuurlijk niet zonder zelf een schoolgaand kind en partner te hebben.

Loid Forger
Twilight & Anya © Crunchyroll/TXN

Goed gezind

Enter Anya. Een zesjarige kleuter zoals alle anderen, met één belangrijk verschil. Anya kan gedachten lezen. Wanneer Loid Forger (de alias van “Twilight”) nietsvermoedend op zoek gaat naar een adoptiekind, duurt het niet lang vooraleer zij hem kan overtuigen van haar “kwaliteiten”. Neem daarbij nog Yor, toevallige passante in een kledingwinkel die toevallig als huurmoordenares voor Ostania werkt, als moeder van het gezin om de missie echt te beginnen.

De eerste afleveringen van de reeks zijn de zoektocht van Twilight naar zijn “gezin”, om vanaf de derde aflevering actief aan de missie te bouwen. Wat volgt is een stuntelig parcours van zowel Twilight als Yor om de perfecte ouders te zijn voor Anya, met hun beperkte kennis van ouderschap. Maar tegelijk ook het stuntelig parcours van Anya om zich voor te doen als het perfecte studentje, terwijl ze weet hoe belangrijk de missie is voor Twilight en ze ook de moorddadige gedachten van Yor kan horen.

Spy x Family
Twilight & Yor © Crunchyroll/TXN

Hartverwarmend

Het is een bizarre samenstelling, maar de serie slaagt erin om deze combinatie op een geloofwaardige en zelfs hartverwarmende manier neer te zetten. De interne dialogen van Twilight en Yor, afgewisseld met de expressiviteit van Anya in de achtergrond maken de serie alleen al de moeite waard. Sprankel daar nog een beetje sluimerende romantiek tussen Yor en Twilight bij, aangevuld door de mijmeringen van Anya en je betrapt je vaak op een klein mondhoekje tijdens het kijken.

Ondanks alle kommer en kwel in de wereld blijft de serie enorm hard de focus houden op het reilen en zeilen van het kerngezin en diens belangrijkste puzzelstuk: Anya. Op sommige momenten is ze vertederend, andere momenten ronduit hilarisch, maar ze blijft vooral op en top kinderlijk. SPY x FAMILY is er op een bepaalde manier echt in geslaagd om die combinatie heerlijk neer te zetten. In de kern is en blijft Anya immers een zesjarig kind. Naïef, speels, met redeneringen en fantasieën zoals enkel een zesjarige die kan hebben.

Spy x Family
ANYA © Crunchyroll/TXN

Dualiteit in animatie

SPY x FAMILY balanceert daarbij rustig tussen interne dialogen, humoristische hyperbolen tot bijna slice-of-life afleveringen die staalhard gecounterd worden met over-the-top hoogstaande actiescènes, maar altijd met een kwinkslag. De co-productie van animatiestudio’s Wit Studios (Attack On Titan, Kabaneri of the Iron Fortress, Vinland Saga) en Cloverwork (Persona 5, Fairy Tail) is hierin duidelijk geslaagd.

Speciale hulde voor de openings- en eindgeneriek, waarbij op een prachtige visuele clash of style-manier de onschuldigheid van Anya wordt afgeschetst tegen de harde, duistere spionnenwereld waar de ouders zich in bevinden. Elke aflevering betrap je jezelf er steeds meer en meer op hoe goedgezind je kan worden van zo’n simpele set-up. Anya is de onschuld zelve en zielsgelukkig met haar “nieuw” gezin. Het is haast besmettelijk. Welgekomen feelgood in de zee van depressie.

Spy x Family
De Forgers

Laat ons duidelijk zijn. SPY X FAMILY is een grote ode aan elk nieuw samengesteld gezin op aarde, waar ondanks alle gebreken, moeilijkheden en wiskundetesten iedereen, sluimerend, stiekem, naar elkaar toe groeit.

Kom voor het beste huwelijksaanzoek ter wereld, blijf voor de elegantie.

PROTECT HER AT ALL COSTS.

De eerste 12 afleveringen van SPY x FAMILY zijn nu te zien op Crunchyroll. De resterende 13 afleveringen verschijnen op een latere datum in oktober.

Welgekomen feelgood in de zee van depressie

SPY x FAMILY
5 5 0 1
Bescherm haar ten allen tijde. Protect her at all costs. Het is de gedachte die overheerst wanneer je net 12 afleveringen van SPY x FAMILY achter de netvliezen hebt. De recente anime-adaptatie van de gelijknamige manga levert ons een seizoen van kleine grappen, subtiele menselijkheid, bombastische animatie en vooral héél, héél wat feelgood schattigheid. SPY x FAMILY levert ons een anime met een hart, in een harde setting. Het is onmogelijk om geen fan te zijn van de onschuldige schattigheid van Anya, die perfect neergezet wordt zoals een échte helderziende zesjarige. Bescherm haar ten allen tijde. Dat is wel het elegantste om te doen.
5/5

• Anya
  • Animatie van de bovenste plank