Hard West 2 review: The Good, the Bad and the Spooky

Hard West is een serie isometrische tactische games van ontwikkelaar Ice Code Games die zich afspelen in een setting die Westerns en horrorverhalen combineert. Sinds een paar dagen kan je Hard West 2 op pc spelen. Verandert deze sequel veel in vergelijking met zijn voorganger en biedt het iets nieuws aan? Geekster ging niet met de rug naar een deuropening zitten en testte het voor jullie uit.

• Ontwikkelaar: Ice Code Games
  • Uitgever: Good Shepherd Entertainment
  • Platform: pc
  • Release: 4 augustus 2022
  • Aantal spelers: 1

Reviewexemplaar op pc ontvangen via uitgever

Worst bet ever

Een bijzonder domme beslissing begint je avontuur in Hard West 2.
What could possibly go wrong? © Ice Cold Games, Good Shepherd Entertainment

Aan de ene kant een Western, aan de andere kant een horroravontuur.

In het Wilde Westen loopt een treinoverval voor je posse helemaal anders af dan verwacht. Opeens bevinden ze zich op een (bijzonder coole) ghost train samen met de Duivel. Nog een heel slechte beslissing later, en ze zijn hun zielen kwijt. Ze besluiten dan maar op jacht te gaan op de Duivel om alles wat ze verloren hebben terug te winnen. Wat volgt is aan de ene kant een Western met de gebruikelijke shootouts, trein- en bankovervallen en premiejagers, aan de andere kant een horroravontuur met cultisten, de Duivel en meer bovennatuurlijk leuks. Het hoofdverhaal van Hard West 2 is eenvoudig en voorspelbaar, maar toch leuk om te volgen en het geeft je genoeg excuses om elke missie aan te gaan. Daarbij komt ook nog dat je zes personages elk hun eigen leuke achtergrond hebben die je beetje bij beetje kan te weten komen. Tussen de missies door moet je ook in een (kleine wereld) van de ene locatie naar de andere gaan om kleinere optionele quests te voltooien waarbij je al dan niet je vriendschap met de leden van je posse kan verbeteren, wat de wereld en je groep vaak dat beetje meer smaak geeft.

© Ice Cold Games, Good Shepherd Entertainment

Zo veel mogelijk kill chains

Als een personage een vijand (of een vriend!) kan doden, krijgt dat personage al zijn of haar AP meteen terug.

Op het eerste gezicht is Hard West 2 heel herkenbaar voor wie isometrische tactische games speelt. Tijdens gevechten is er cover en half cover, je kan je verplaatsen per “tegel” op het bord, zo nu en dan scoor je een critical hit, enz. In tegenstelling tot bijvoorbeeld XCOM, kan je wel nog acties uitvoeren nadat je aangevallen hebt. Alle acties kosten je AP, of het nu gaat over bewegen of je wapens gebruiken, en elk personage heeft maximum 3 AP per beurt. Melee kost je 1 AP, gewone (maar eigenlijk heel handige) pistolen of shotguns 2 en krachtige rifles 3. Je verschillende personages hebben ook hun eigen unieke skill tijdens de gevechten, zoals van plaats wisselen met een vijand, doorheen muren schieten of een heel krachtige melee run doen.

Waar Hard West 2 zich in onderscheidt van andere turn-based strategy games, is in een aantal unieke en zeer fijne mechanics. Je zit in een Western, dus uiteraard kan je om te beginnen kogels laten afketsen op een of meerdere voorwerpen om zo vijanden die in cover zitten toch gemakkelijk en heel bevredigend te kunnen raken. De grootste unieke mechanic is echter Bravado. Als een personage een vijand (of een vriend!) kan doden, krijgt dat personage al zijn of haar AP meteen terug. Je kan dit blijven doen, zolang je maar vijanden blijft doden met je nieuwe AP. Dit stelt je in staat om in een beurt een zalig aantal kill chains op te zetten. De tactiek is dan bepalen wie sterk genoeg is om een vijand meteen te doden of welk personage je kan gebruiken om een of meerdere vijanden genoeg te raken zodat een ander personage hen een voor een kan doden. Ten slotte heeft elk personage een bepaalde hoeveelheid geluk. Wie een aanval mist of door een vijand geraakt wordt, krijgt extra geluk, wat je dan kan inzetten om een volgende aanval van dat personage meer kans op slagen kan geven. Hierdoor is een aanval missen niet zo vervelend als in andere games van dit genre.

De belangrijkste mechanic in Hard West 2

Gedwongen puzzel

Een heel groot aantal vijanden en veel turn limits.

Als dit alles nogal krachtig lijkt, weet dan dat heel het spel rond deze mechanic draait en je na een tijdje echt verwacht wordt om hier zoveel mogelijk gebruik van te maken. Hard West 2 confronteert je immers met een heel groot aantal vijanden die je veel pijn kunnen berokkenen als je er maar een klein aantal per beurt zou kunnen doden. Daarnaast hebben ook veel missies (en alle missies op de hoogste moeilijkheidsgraad) een best strenge turn limit, voor zowel optionele doelen als verplichte uitdagingen. Hierdoor wordt Hard West 2 vaak meer een puzzel dan een tactisch spel. Het gaat er niet enkel over om zoveel mogelijk vijanden door Bravado te doden in je beurt, je moet het ook allemaal zo snel mogelijk doen en goed nadenken wie die vijanden mag doden en zo ook nog wat naar voor kan bewegen.

Hard West 2

Agressiviteit wordt dus beloond, maar dit zorgt er ook voor dat je soms te snel naar voren gaat. Het spel laat je jammer genoeg niet (zoals in bijvoorbeeld XCOM) weten dat verborgen of nauwelijks zichtbare vijanden geactiveerd zijn en je tijdens hun beurt zullen aanvallen, wat ervoor zorgt dat er soms frustraties volgen. Je kan niet aan overwatch creep doen en heel voorzichtig stukje voor stukje van elke map verkennen (want er is ook geen overwatch), maar de oplossing die Hard West 2 voor dat probleem biedt, is toch ook niet ideaal.

Gestroomlijnd

Met poker hands ontwikkel je je personages.

In vergelijking met zijn voorganger is Hard West 2 ook gestroomlijnder. Zo zijn er minder stats om je mee bezig te houden en bepaalt cover enkel nog hoe groot de kans is om geraakt te worden, niet hoeveel damage je kan tegenhouden. Je moet ook geen rekening meer houden met je aantal kogels, want alles draait rond je AP. De speelkaarten die je aan elk personage kan geven zijn ook eenvoudiger gemaakt. Ze hebben niet meer elk hun eigen unieke functie, maar geven op zich een stat boost. Als je echter een poker hand kan maken zoals three of a kind of full house, krijg je een veel betere bonus. Dat is immers de manier om je personages verder te ontwikkelen en krachtige bonussen of zelfs een nieuwe aanval te geven. In het begin kan je nauwelijks een paar maken en moet je echt kiezen aan wie kaarten te geven, maar als je na een tijdje veel kaarten gevonden of verdiend hebt en rondtrekt met een posse die elk een four of a kind hebben, voel je je veel krachtiger. Ook is het best fijn dat sommige missies zich al dan niet op paarden kunnen afspelen.

Hard West 2 cards

Sfeer en griezeligheid

De Western-stadjes zien er heerlijk typisch uit en de meer angstaanjagende gebieden dompelen je onder in een horrorsfeer.

Hard West 2 is isometrisch, dus zijn de graphics uiteraard niet van de hoogste kwaliteit. Waar het spel wel een goede score haalt, is in het design van de personages, vijanden en omgevingen. De Western-stadjes zien er heerlijk typisch uit met houten gebouwen en stoffige of zanderige straten, en zowel de (zoals gezegd ongelooflijk coole) ghost train als de meer angstaanjagende gebieden dompelen je onder in een horrorsfeer. Tussen de missies door krijg je bij de dialogen of verhaalmomenten ook leuke art. Voor wie zich trouwens afvraagt waarom het in elke afbeelding hier wat koud lijkt: Wij hebben in deze review gekozen voor screenshots uit het begin van het spel, maar later kom je in gebieden zonder sneeuw.

Hard West 2 story

De muziek is goed en past zowel bij de momenten waarop je een klassieke Western speelt als bij de meer door horror geïnspireerde avonturen. Sommige voice actors leveren goed werk, maar jammer genoeg is de voice acting toch niet altijd even goed of hebben soms slechts delen van dialogen (zoals het begin en het einde, maar niet het midden!) voice acting gekregen.

Voorlopig heeft Hard West 2 jammer genoeg ook te maken met een memory leak-probleem, waardoor de laadtijden veel langer worden als je een tijdje aan het spelen bent en je best het spel afsluit en terug opstart. De makers hebben beloofd er iets in een komende patch aan te doen.

Conclusie

Hard West 2 is een heel sfeervol isometrisch strategiespel met leuke personages en een paar bijzonder fijne mechanics. Het opzetten van kill chains met Bravado kan heel bevredigend zijn, maar soms dwingt het spel je misschien te veel om dit te doen om de turn limits niet te overschrijden. Het weerkaatsen van je kogels kan alleen maar bijdragen aan de sfeer die er al heerst. In vergelijking met zijn voorganger is Hard West 2 ook vlotter en gestroomlijnder om te spelen. Het spel is niet perfect, maar is toch heel leuk en een dikke aanrader voor wie van sfeervolle tactische games (of puzzels) houdt.

Geïnteresseerd in isometrische tactische games?

Lees hier waarom we XCOM Chimera Squad klein maar fijn vonden.

Heel leuk

Hard West 2
4 5 0 1
Hard West 2 is een heerlijke en sfeervolle mix van Western en horror. Als isometrisch tactisch spel is het gestroomlijnder dan zijn voorganger en biedt het een aantal leuke en unieke mechanics waarbij agressief spelen en kill chains opzetten de sleutel tot de overwinning is. Soms lijkt het dankzij de best strenge turn limits en het grote aantal vijanden wel meer op een puzzel dan op een echt strategiespel.
4/5

• Kill chains opzetten met Bravado
  • Kogels laten weerkaatsen