summer-i-turned-pretty-review

The Summer I Turned Pretty review: veilig opgroeien

De verfilming van de To All the Boys I’ve Loved Before-trilogie van Jenny Han was een monstersucces voor Netflix. Nu waagt Prime Video zich aan de eerste young adult-trilogie van de auteur. The Summer I Turned Pretty is voor de release al hernieuwd voor een tweede seizoen, dus de verwachtingen lagen hoog. Zo groot als TATB wordt TSITP wellicht niet, maar dit is opnieuw een charmant coming-of-ageverhaal dat qua sfeer bovendien perfect is voor de zomer.

Afleveringen gezien: 4/7

Een onvergetelijke zomer

sitp belly
© Amazon Prime Video

Isabel ‘Belly’ Conklin (Lola Tung) brengt de zomervakantie al jaren op dezelfde plek door. Cousins is een badplaats van het type Hamptons, met grote huizen aan het strand en dus ook rijke mensen. Belly, haar broer Steven (Sean Kaufman) en moeder Laurel (Jackie Chung) zijn dat niet, maar ze verblijven bij Laurels jeugd- en beste vriendin Susannah (Rachel Blanchard) en haar zonen Conrad (Christopher Briney) en Jeremiah (Gavin Casalegno). Op die eerste heeft Belly al even een oogje, maar tot nu toe zag hij haar altijd als een van de jongens. Deze zomer belooft anders te worden, want zoals de titel al doet vermoeden, is Belly op een jaar tijd erg veranderd. En dat merken de lokale jongens ook, onder wie Cam (David Iacono), tot ongenoegen van Steven en de broers. Ze besluit ook om mee te doen aan het debutantenseizoen, om te laten zien dat ze echt meer is dan hun speelkameraadje van vroeger.

The Summer I Turned Pretty toont een soort zomer dat wij in België niet kennen. Drie maanden vrij en dus tijd genoeg om die volledige periode af te zakken naar een strandstad met gigantische huizen en een eigen sociale kalender. Toch is dit nog van een normaler niveau dan bij pakweg Gossip Girl. Het debutantengegeven is een slimme toevoeging op het boek om Belly uit haar comfortzone te halen. En ja, op het einde van het seizoen heeft ze natuurlijk een date nodig voor het bal.

sitp boys
© Amazon Prime Video

Been there, but gladly done that

Deze verfilming brengt in tegenstelling tot TATB iets wat we al te vaak zagen in tienerseries: een driehoeksverhouding. Persoonlijk vind ik dit een minder geslaagde trope omdat die altijd zorgt voor verdeling in een fandom, maar het will-they-won’t-they-vraagstuk blijft wel interessant. Gelukkig bedacht Jenny Han ook aan het begin van haar carrière interessante en herkenbare personages.

Belly heeft dan wel een vreselijke bijnaam, maar ze krijgt wel te maken met de dingen waar al generaties vrouwen voor staan. Ben je niet vrouwelijk genoeg, dan negeert iedereen dat aspect van je persoonlijkheid. Ben je er wel mee bezig, dan ben je al snel oppervlakkig. Conrad is een populaire jongen met meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Ook al straalt hij bad boy uit, je weet meteen dat hij met iets zit. Wanneer duidelijk wordt wat, stijgt hij ook in je achting. Jeremiah is de goedlachse, extraverte kleine broer die minder zorgen lijkt te hebben, maar wel uitkijkt voor Belly en haar onzekere kant kan geruststellen.

De cast bestaat uit relatief onbekenden, maar dit zou zeker een springplank kunnen zijn voor vooral Lola Tung en haar twee jonge co-sterren. Dronken spelen is Tung nog niet meteen gegeven, maar ze heeft zoveel charme en chemie met Briney en Casalegno dat je haar dat makkelijk vergeeft.

sitp moms
© Amazon Prime Video

Dat alles gecombineerd met het rommelige gegeven van verliefd worden zorgt voor een verhaal waarbij je supportert voor het hoofdpersonage. Een iets zeldzamer gegeven: ook de ouders zijn volledig gevormde personages. Ze hebben wel hun geheimen, die nog gevolgen zullen hebben later in het seizoen. Hoe dan ook is dit een serie om even bij weg te dromen of herinneringen bij op te halen. Ook de soundtrack bevat uitstekende zomerse en herkenbare popmuziek. En je kan aan het einde ook meteen uitkijken naar een tweede seizoen.

The Summer I Turned Pretty is nu volledig te zien op Prime Video.

Wie kiest ze?

The Summer I Turned Pretty
4 5 0 1
Zet je schrap voor een 'ouderwetse' love triangle en een verhaal over opgroeien en ontdekken wie je bent en wie je leuk vindt. Het verhaal blijft minder aan je plakken dan zijn voorganger, maar bevat genoeg elementen om je in bingemodus te doen schieten.
4/5

• Frisse cast vol potentieel
  • Young adult op zijn meeslependst