Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

The Tarnishing of Juxtia preview: een ietwat stroeve 2D Soulslike

2D Soulslikes zijn anno 2022 al lang een genre op zich geworden. De basiselementen van Dark Souls gecombineerd met de heerlijke 2D-gevechten en maps van onder meer een aantal Castlevania-games, zorgt ervoor dat veel spelers geïnteresseerd zijn in steeds meer (goede) games in dit genre. Denk aan Salt and Sanctuary, Blasphemous of Hollow Knight. De vraag is natuurlijk of elk spel iets unieks meebrengt of voor het grootste deel gewoonweg elementen van Dark Souls overneemt. Een nieuw lid in deze familie is The Tarnishing of Juxtia, dat gepland staat voor de zomer van 2022 op Steam. Geekster mocht een demo spelen en onderzocht of het spel de moeite waard is om je tanden in te zetten. 

Dodelijke vallei

In de demo van The Tarnishing of Juxtia konden we een klein deel van het vermoedelijke begin van het spel spelen. Juxtia speelt zich af in een vallei die door het mysterieuze fenomeen The Tarnishing overgenomen en gecorrumpeerd is. Wie niet tijdig is kunnen vluchten, is een hersenloze vijand geworden. Ons personage moest onder meer proberen de vallei in te komen en uit te zoeken wat er gebeurd is met Saint Tralium. Daarnaast heb je een aantal elementen die je zou verwachten bij dit soort games: de drang om te weten te komen wat er nu eigenlijk gebeurd is, lore in bepaalde beschrijvingen van key items (maar jammer genoeg niet van je wapens of harnas) en vreemde npc’s (zoals een aantal mensen maar ook een grote rare worm of een wever-insect) die je met cryptische hints doorheen het spel sturen.

the tarnishing of juxtia
© Mastiff

Een lichte variatie op de gekende formule

Een Soulslike, dat betekent in het begin vooral kijken welke naam ze aan de vertrouwde elementen gegeven hebben. Zo heb je geen Estus flasks, maar kan je jezelf genezen via verbanden. Er zijn geen bonfires, maar wel fonteinen om bij te rusten, jezelf sterker te maken en je verbanden te wassen zodat je die terug kan gebruiken. Na het rusten komen de vijanden uiteraard terug. Je gebruikt Brands of Relics om magie of speciale skills te gebruiken en je accessoires of ringen heten hier Gifts. Wanneer je sterft, blijft je verzamelde exp op die plek liggen en moet je er terug proberen te raken zodat je ze aan een fontein later kan investeren in een van je zes stats. Tot zover niet veel nieuws onder de zon.

© Mastiff

The Tarnishing of Juxtia probeert zich te onderscheiden van de rest door middel van Energy Rushes, tijdelijke bonussen voor je mana en staminaregen die je krijgt wanneer je een aantal aanvallen achter elkaar kan doen. Risico’s nemen en blijven aanvallen wordt dus beloond (maar kan uiteraard ook resulteren in door de vijanden neergeslagen worden omdat je te veel wou aanvallen), wat best leuk is eenmaal je de patronen van elke vijand of baas onder de knie hebt. Er is zelfs een Gift die dit nog sterker maakt (maar je wel andere nadelen geeft).

Stroef

We hebben aan de ene kant genoten van onze tijd met de demo, maar aan de andere kant speelt The Tarnishing of Juxtia soms toch nog wat stroef. Er is bijvoorbeeld wel een dodge (die je constant moet gebruiken), maar geen block of een dodge cancel. Elke input wordt volledig afgewerkt, dus button mashen is wederom geen goed idee. Op zich is dat niet zo erg, maar het probleem is dat je personage er precies net iets te lang over doet om bepaalde acties uit te voeren, zoals om 180 graden te draaien. Het is meermaals gebeurd dat wij ons wouden draaien om meteen daarna onze magie te gebruiken, maar dat ons personage toch nog in de verkeerde richting aan het kijken was (ook al hadden wij de juiste knoppencombinatie al gebruikt) en onze magische spreuk des doods en verderf de verkeerde richting invloog. 

juxtia
© Mastiff

Ook is er een systeem waarbij je je vijanden moet breken door hen aan te vallen, waarna ze (heel eventjes) extra kwetsbaar zijn. Als ze niet gebroken zijn, lijkt er echter geen poise te zijn en kunnen ze dus zonder problemen door je aanvallen heel jou aanvallen. Daarom moet je constant dodgen en de patronen van elke vijand leren. Het blijft toch een beetje raar als een klein wezentje met een klein wapen totaal geen problemen heeft wanneer het door je (heel traag) greatsword geraakt wordt en intussen jou lekker verder raakt. Daarnaast zijn we ook een paar keer gestunlocked door verschillende vijanden samen, wat nooit leuk is.

Wie in ons Belgenland het spel op pc speelt, raden we ook aan een controller te gebruiken in plaats van een (Azerty) keyboard. Je kan immers wel de controls aanpassen (wat Azerty-eigenaars altijd moeten doen om zqsd te hebben in plaats van wasd), maar deze aanpassing geldt enkel voor de gameplay zelf. In je hoofdmenu of zelfs in je equipment menu zal je opeens toch weer de andere knoppen moeten gebruiken, wat bijzonder irritant is.

Voorzichtig benieuwd 

Ondanks de groeipijnen die het spel nog toont, hebben wij ons best geamuseerd met de demo en kijken we toch uit naar de toekomst. Op het uur tot een uur en een half waarin we gespeeld hebben en zo veel als we konden verkend hebben (en, toegegeven, een aantal keer gestorven zijn) konden we het opnemen tegen twee leuke bazen, vonden we een mooi aantal wapens en kregen we toch wat variatie in de opties voor onze builds. Voorzichtig benieuwd naar het volledige spel!

© Mastiff
Total
1
Shares
Gerelateerde artikels