Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Online daten suckt, en Fresh gaat met dat idee aan de haal - Geekster
Films

Online daten suckt, en Fresh gaat met dat idee aan de haal

Het horror/thrillergenre blijft een uiterst succesvolle manier voor jonge regisseurs en schrijvers om meteen een visitekaartje achter te laten. Dat geldt ook voor Fresh, een (figuurlijk) fris en geweldig geacteerd waarschuwingssignaal voor de datende populatie.

Meet cute

Na het eerste halfuur neemt Fresh een compleet andere wending.

Niets dat mij verschrikkelijker lijkt dan een paar avonden van je vrije tijd per maand, of erger nog, een paar avonden per week, op te offeren aan het obsessief vinden van de ware. En toch doen velen het vandaag de dag, omdat Tinder bestaat en de maatschappij vindt dat je beter af bent met twee. Noa (Daisy Edgar-Jones, Normal People en War of the Worlds) verzet zich tegen die filosofie, en na een barslechte date heeft ze het opnieuw gehad met ‘’de apps”.

Maar dan komt ze in de lokale supermarkt plastisch chirurg Steve (Sebastian Stan, Falcon and the Winter Soldier) tegen. Het klikt meteen, en Noa vindt het geweldig dat ze iemand ongedwongen heeft leren kennen. Beiden vallen als een blok voor de andere. Wanneer hij een weekendje weg voorstelt, aarzelt Noa niet. Haar beste vriendin Mollie (Jojo T. Gibbs) daarentegen is terughoudender. En al snel blijkt dat ze daarin gelijk heeft.

Twee helften van een medaille

Daarmee beschrijf ik ongeveer het eerste halfuur van Fresh, dat daarna een compleet andere wending neemt. Al toen de eerste reacties binnenkwamen na de première op het Sundance-filmfestival, raadden toeschouwers aan om vooral niets te lezen over de thriller. In tijden van sociale media waar zelfs het grootste filmmagazine nieuwe films vrijwel meteen spoilt, ben je er vaak aan voor de moeite, maar probeer toch maar.

© Disney+

Het langspeeldebuut van regisseur Mimi Cave en de tweede film van schrijfster Lauryn Kahn is best een kluif, zowel op narratief als visueel vlak. Ze vinden een manier om de figuurlijke valkuilen van online daten te vertalen naar een plot dat je bij momenten ook echt doet huiveren. Het is een allegorie voor het feit dat de oppervlakkige manier waarop steeds meer relaties beginnen ook voor meer onheil kan zorgen dan een paar saaie avonden. Vroeger (wat klink ik oud) had je vaker het oordeel van een kennis, en kon je iemand nooit meer zien zonder dat die veel van je wist. Vandaag zijn de meesten onder ons met een zoekopdracht te vinden.

Hoewel ik Fresh niet echt als horrorfilm zou omschrijven, is dit geen film voor gevoelige zielen (of magen). Naast de twist over wie Steve precies is, kan je best voorspellen hoe de film verder zal verlopen. Toch maakt het niet echt uit omdat je wil zien hoe Noa omgaat met de duistere ontdekking en hoe ze Steve zal confronteren. Dat levert best spannende en soms zelfs shockerende scènes op.

Overgave

Zonder goede casting zou het moeilijk geweest zijn om dit soort verhaal te verkopen.

Zonder goede casting zou het moeilijk geweest zijn om dit soort verhaal te verkopen. En daar hebben de makers hier gelukkig heel goed over nagedacht. Daisy Edgar-Jones werpt zich op als nieuwe scream queen voor onze tijden. Haar uitstraling heeft vaak iets lieflijks, maar ze kan ook netelig uit de hoek komen en dat contrast werkt hier heel goed. Ik kon me persoonlijk helemaal vinden in Noa, die vindt dat iedereen meer waarde mag hechten aan vriendschap dan enkel romantische relaties. Ze heeft dan ook een mooie band met haar beste vriendin en maakt, in tegenstelling tot in veel andere thrillers, bijna geen domme keuzes. Ze proberen te anticiperen, maar Steve is hen te slim af.

© Disney+

Wie me kent, weet dat ik wellicht bevooroordeeld ben, maar Sebastian Stan is topcasting in deze rol. Steve is meteen geweldig charmant, maar zijn brede glimlach leidt af van zijn ogen, die je al vroeg op je hoede doen zijn. Na Pam & Tommy en The 355 speelt hij opnieuw een toxische man die niet zomaar de bovenhand krijgt, om zowel mannen als vrouwen attent te maken op dat hatelijke aangeleerde gedrag.

Fresh ziet er ook zo uit. Cinematograaf Pawel Pogorzelski deed eerder ook al Hereditary en Midsommar visueel in het oog springen. De hoge saturatie en warme kleuren zijn in combinatie met de vele, soms extreme en goed getimede close-ups een echte meerwaarde voor het verhaal. Voeg daarbij nog de aanstekelijke poppy soundtrack en je hebt een geslaagde thriller.

Fresh is nu te zien op Disney+.

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en series. Oh, well.

Recent Posts

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

2 dagen ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

4 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

5 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

1 week ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

1 week ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

1 week ago