Don Vega review: The Dark Zorro Returns

[columns][column size=”2/4″]In 1848 arriveert een bijzondere brief in Spanje. Het schrijven is gericht aan Don Vega, een rijke student die studeert aan de prestigieuze militaire academie in Madrid. De dorpspastoor vertelt hem dat zijn ouders zijn omgekomen tijdens een ongeval. De landerijen en mijnen die ooit van zijn familie waren, zijn onteigend door generaal Gomez en zijn mannen. Don Vega’s terugkeer is gewenst.

[/column][column size=”2/4″] Auteur: Pierre Alary
Uitgever: Standaard Uitgeverij
Aantal pagina’s: 97
Prijs: € 19,95
Verschijningsdatum: 12 mei 2021[/column][/columns]

We vergeten het nog wel eens maar in de jaren 40 van de 19e eeuw verloor Mexico grote stukken grondgebied in de huidige Verenigde Staten. Texas en Californië hoorden ooit bij dit midden-Amerikaanse land. Het is in die setting dat Don Vega zich afspeelt.

De dorpelingen worden uitgebuit door de mannen van generaal Gomez. Ze putten hoop uit een oude legende die vertelt dat el Zorro ooit zal terugkeren. Dit is de mysterieuze kampioen van het volk die de verdrukten zal bevrijden van het juk der tirannie. Velen van hen voelden zich geroepen om deze rol te spelen. Uiteraard zonder succes. Maar dan lijkt de echte El Zorro op te duiken en ineens gloort er hoop.

De Dark Zorro Returns

Pierre Alary kent zijn klassiekers. Dit album is vormgegeven als een comic. Het aantal platen per bladzijden is beperkt en ze zijn groter getekend. Alary Mikt duidelijk op een internationaal publiek.

©Standaard Uitgeverij

Zorro was natuurlijk een van de inspiratiebronnen voor Batman. En dat weetje zie je op letterlijk elke bladzijde terug. Het naamloze stadje waar de landerijen van Don Vega liggen zou je ook Gotham City kunnen noemen. En Don Vega Is natuurlijk de rijke man die het opneemt voor het gewone volk. Was Bruce Wayne niet exact hetzelfde? De overeenkomsten spreken voor zich.

Ook enkele scènes lijken gelicht te zijn uit de klassieker The Dark Knight Returns. Hierbij gokt Alary duidelijk op de eenkennigheid van de gemiddelde Europese striplezer. Iemand die zijn netje in de stripwinkel wat breder uitgooit ziet vrijwel direct waar de tekenaar de mosterd vandaan heeft gehaald. Is dat erg? Nee, dat nou ook weer niet, maar het valt wel op.

Aan de ene kant is het jammer dat een oud personage als Zorro uit de mottenballen wordt gevist. De laatste keer dat de gemaskerde zwaardvechter in het nieuws was, was eind jaren 90 toen een zeer onderhoudende speelfilm met hoofdrol voor Antonio Banderas en Oscarwinnaar Anthony Hopkins in de bioscoop verscheen.

De relevantie van een personage als Zorro is natuurlijk wel geweest. Het was leuker wanneer Alary zijn energie in iets nieuws had gestoken. Maar goed, je kunt moeilijk ontkennen dat dit een enorm amusant album was en dat is ook wat waard. Hier bij Geekster kijken we alvast uit naar het vervolg.

0