Tiny Towns cover

Tiny Towns review: tactische city builder

Voor wie graag city builders speelt, komt White Goblin Games met Tiny Towns, het eerste bordspel van bedenker Peter Mcpherson. In Tiny Towns moet je proberen om voor een groep lieve diertjes een klein stadje op te bouwen. Andere spelers doen dit echter ook, en enkel de speler met de beste stad en het beste gebruik van de beschikbare grondstoffen kan winnen. Is het een leuke city builder en heb je meer tactiek dan geluk nodig? Geekster testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Peter McPherson
Uitgever: AEG, White Goblin Games
Aantal spelers: 1-6
Leeftijd: 10+
Speelduur: 45 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever

Tactisch bouwen

Elk gebouw levert je op een andere manier overwinningspunten op.

Elke ronde is er een andere speler de bouwmeester. Deze noemt een grondstof die door iedereen moet genomen worden en door elke speler op een locatie naar keuze in zijn of haar stad moet geplaatst worden. Daarna mag elke speler met de geplaatste grondstoffen zoveel gebouwen als mogelijk en als gewenst plaatsen in zijn of haar stad. Het plaatsen van gebouwen gebeurt wel volgens bepaalde regels. Elk gebouw heeft immers op zijn kaart een patroon met verschillende grondstoffen op verschillende locaties in een bepaalde vorm staan. Je kan enkel een gebouw bouwen als je dit patroon (recht, gedraaid of gespiegeld) met de juiste grondstoffen in je stad kan bouwen. Dan neem je de grondstoffen weg en zet je het gebouw op één van de locaties uit het patroon. Wanneer iedereen zijn of haar gebouwen voor die ronde geplaatst heeft, krijgt de volgende speler de functie van bouwmeester en begint er een nieuwe ronde.

Klaar voor Tiny Towns
Klaar om een spelletje Tiny Towns met drie te spelen.

Elk gebouw levert je op een andere manier overwinningspunten op. Zo krijg je van een gebouwde bron één punt per cottage die je ernaast hebt staan. Bakkerijen leveren je dan weer drie punten op als ze naast een boerderij staan. Elke boerderij kan dan weer vier cottages ergens in je stad (niet noodzakelijk ernaast dus) voeden, waardoor die cottages ook weer drie punten waard zijn. Zo heeft elk gebouw zijn eigen regels in Tiny Towns. Echt speciaal zijn echter de krachtige monumenten, waarvan er door elke speler één kan gebouwd worden. Deze laten je bijvoorbeeld toe om gebouwen van locatie te wisselen, bonuspunten te krijgen per type gebouw of zelfs gratis gebouwen te plaatsen. Het spel eindigt wanneer alle spelers geen gebouwen meer kunnen plaatsen. Alle punten worden samengeteld en eventuele minpunten voor lege bouwplaatsen of te veel grondstoffen worden van de score afgetrokken. De speler met de meeste punten wint.

Tiny Towns cards
Elk gebouw heeft zijn eigen grondstoffen nodig en zorgt voor een andere effect.

Tiny Towns is veel meer dan enkel grondstoffen plaatsen en er willekeurige gebouwen mee bouwen

Om te winnen, moet je bij Tiny Towns zeker een plan hebben en een aantal beurten op voorhand plaatsen. Ook is het geen slecht idee om een plan-B te hebben voor de grondstoffen die je niet nodig hebt, zoals deze concentreren in een andere plek in je stad. Je kan uiteraard ook niet bepalen welke grondstof je medespelers zullen noemen, maar er zijn bepaalde gebouwen die je helpen om onnodige grondstoffen onschadelijk te maken. Ook bij het plaatsen van grondstoffen in je stad en het bouwen moet je goed nadenken want gebouwen mogen eens ze geplaatst zijn niet meer verplaatst worden (behalve door bepaalde speciale andere gebouwen te construeren). In principe kan je ook kijken naar welke grondstof je tegenspelers echt nodig hebben om dan een andere te noemen, maar tenzij je steden bijna vol grondstoffen liggen, zal hen dit niet lang tegenhouden. Tiny Towns is dus veel meer dan enkel grondstoffen plaatsen en er willekeurige gebouwen mee bouwen. Er is veel tactiek mee gemoeid.

Mooie design

Qua design is Tiny Towns zowel mooi als functioneel. Om te beginnen zien de tekeningen op de kaarten en op de doos er schitterend uit. De verschillende kleuren maken het bijvoorbeeld heel duidelijk welke grondstoffen je nodig hebt of welke er al in je stad liggen. Ook de kleuren van de gebouwen helpen je bij het berekenen van je punten op het einde. Om de gebouwen af te beelden, krijg je verschillende vormen in houten figuurtjes. Het is wel jammer dat in ons exemplaar één van de kapellen beschadigd was.

Tiny towns town
Langzaam maar zeker bouw je je stadje op.

Tiny Towns conclusie

Tiny Towns is een leuke city builder die toch meer tactiek vereist dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Jongere spelers zullen tevreden zijn met de grondstoffen plaatsen en die in gebouwen veranderen, maar voor anderen is het goed nadenken over waar je grondstoffen wil neerleggen of je stad wil uitbouwen. Ook de keuze van welk gebouw je wil neerpoten is belangrijk. De tekeningen zijn prachtig en de houten figuurtjes zijn een leuke manier om je stad opgebouwd te zien worden. Ten slotte biedt Tiny Towns je een klein aantal varianten, zoals een solo-variant of een variant waarbij de grondstoffen die je kan gebruiken afhangen van het trekken van kaarten. Tiny Towns is vanaf 14 maart in de winkels verkrijgbaar.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze reviews en artikels.

Leuk

Tiny Towns
4 5 0 1
Tiny Towns is een leuke tactische city builder die er prachtig uitziet en waarbij je met grondstoffen die je op interessante plaatsen hebt gelegd, verschillende gebouwen kan maken om je stadje te ontwikkelen.
4/5
0