Dungeons & Dragons is een wereldberoemd spel. De kinderen in Stranger Things spelen het en The Witcher lijkt enorm hard op een campaign ervan. Misschien wil jij het wel eens spelen, maar hoe begin je er aan? Er zijn zoveel termen, zoveel regels én vooral: zoveel keuzes. Want wanneer je aan je personage begint, moet je vooral kiezen. Wij zijn er om je iets meer uitleg te geven over die keuzes. Maar beslissen moet je uiteindelijk zelf doen!
[toggle title=”Woordenlijst” load=”hide”]Ability score / abilities: De statistieken waar je personage uit bestaat. Je hebt Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom en Charisma. Deze abilities zijn makkelijk uit te leggen als je een tomaat in de buurt hebt. Strength is een tomaat pletten, Dexterity een tomaat ontwijken, Constitution is hoe goed je tegen een rotte tomaat kan, Intelligence is weten dat een tomaat fruit is, Wisdom is weten dat die daarom nog niet in een fruitsalade hoort en Charisma is een op tomaat gebaseerde fruitsalade verkopen.Advantage: Wanneer je een rol met advantage maakt, mag je twee dobbelstenen rollen en het beste resultaat gebruiken.
Character creation: Het maken van je personage aan de hand van een character sheet (een blad met alle info op).
Critical hits: Wanneer je een 20 rolt op je d20.
d20: Eén van de dobbelstenen die je nodig hebt om het spel te spelen, ook de meest gebruikte. Andere dobbelstenen zijn de d4, d6, d8, d10, de d10 met tientallen en de d12.
Damage: Schade na een aanval.
Darkvision: Als je dit hebt kan je in het donker zien.
Down gaan: Bewusteloos vallen wanneer je op 0hp staat.
Feat: Een extraatje dat je om de paar levels mag kiezen uit een lijst.
HP: Hit Points, hoe veel damage je kan nemen.
Modifiers: Extra cijfertjes om bij je rol te tellen.
Overpowered: Wanneer je veel beter bent dan de gemiddelde speler op jouw level.
Proficiency: Wanneer je beter bent in bepaalde skills dan de gemiddelde mens.
Resistance: Als je resistance hebt op een soort damage krijg je maar de helft ervan.
Roleplay: Je personage spelen.
Saving throws: Een rol die je maakt om te zien als bepaalde aanvallen je raken en hoe hard.
Skills: Bepaalde dingen die je kan doen. Skills in D&D zijn Acrobatics, Animal Handling, Arcana, Athletics, Deception, History, Insight, Intimidation, Investigation, Medicine, Nature, Perception, Performance, Persuasion, Religion, Sleight of Hand, Stealth en Survival.
Subrace: Onderscheidingen in een ras.[/toggle]
Een heel belangrijk aspect van Character Creation is de keuze van je race. Op D&D Beyond heb je ondertussen al keuze tussen 36 verschillende rassen en twee Tiefling variants. Al deze rassen zien er niet alleen allemaal anders uit, ze hebben ook verschillende abilities of extras voor jouw personage. Omdat er dus enorm veel uitbreidingen zijn, bespreken we in dit artikel enkel de basisrassen, dus die die in de Player’s Handbook staan.
Note I: Elk ras krijgt een ability score increase, deze worden beschreven als “een +x voor y”.
Player’s Handbook/Basic Rules
De Dragonborn zijn origineel geboren uit, de naam zegt het zelf, draken(eieren). Dit ras leeft vooral in clans, clans waar de bloedlijn van een oude draak in vastgevlochten zit. Deze bloedlijn (die je zelf mag kiezen) geeft extra krachten, zoals de soort damage dat je breath weapon doet. Je kan kiezen uit Blauw, Brons, Koper, Goud, Groen, Messing, Rood, Zilver, Zwart en Wit als dragon ancestry. De damage type die je daardoor krijgt, bepaalt dus je breath weapon maar ook je resistances. Een Dragonborn krijgt een +2 voor Strength en +1 voor Charisma. Bekende Dragonborns zijn Tiberius van Critical Role en Vassir van Elven Voor Twaalven.
Dwergen zijn een zeer bekend fantasyras. Deze kleine bebaarde wezens vind je in heel veel boeken, de bekendste zijn waarschijnlijk nog steeds de Dwergen van Tolkien. In de Forgotten Realms, de wereld waar D&D hem voornamelijk afspeelt, krijgen Dwergen +2 Constitution, Darkvision, resistance tegen poison damage, proficiency met battleaxe, handaxe, light hammer en warhammer, keuze tussen drie tools voor een proficiency en krijgen ze extra modifiers voor History rolls over verschillende soorten stenen. Hier bovenop krijg je nog extra’s als je voor een van de subraces gaat. Je kan kiezen tussen Gray Dwarf (Duergar), Hill Dwarf, Mark of Warding Dwarf of Mountain Dwarf. Bekende Dwergen zijn Toya van Critical Role en Ermon Dundervloage van Elven Voor Twaalven.
Elven zijn ook weer zo’n Tolkienras, ook een soort fantasywezens waar al enorm veel over geschreven is. In de Forgotten Realms krijgen elven +2 voor Dexterity, Darkvision, proficiency in Perception, advantage op saving throws tegen charm-spells, kunnen ze niet in slaap getoverd worden en moeten ze niet slapen, maar vier uur mediteren om een volledige rest gehaald te hebben. De Elven van D&D komen overal tevoorschijn en hebben dus een enorme hoeveelheid subraces. Je kan kiezen uit: Aereni High Elf, Aereni Wood Elf, Dark Elf (Drow), Eladrin, High Elf, Mark of Shadow Elf, Sea Elf, Shadar-kai, Valenar High Elf, Valenar Wood Elf of een Wood Elf. Bekende Elven zijn Essek Thelys van Critical Role en Gwendolyth van Elven Voor Twaalven.
Gnomes zijn kleine fey-achtige wezentjes, die vooral in het bos te vinden zijn of in hun eigen workshops. Ze zijn meestal niet meer dan 90 cm lang en wegen ongeveer 20 kg. Hierdoor zijn Gnomes het perfecte ras om sluwe rogues te spelen – althans toch roleplay-gewijs. Gnomes krijgen een +2 op Intelligence. Qua extra’s hebben deze kleine wezentjes Darkvision en Gnome Cunning, dat laatste betekent dat ze advantage hebben op alle Intelligence, Wisdom en Charisma saving throws tegen magie. De Gnome heeft ook verschillende subraces, waaronder Deep Gnome, Forest Gnome, Mark of Scribing Gnome en Rock Gnome. Bekende Gnomes zijn onder andere Scanlan van Critical Role en Krak van Elven Voor Twaalven.
Half-Elven zijn meestal half Elf, half mens, maar uitzonderingen bestaan natuurlijk altijd. Ze komen overal voor en kunnen zeer goed blenden tussen zowel mensen als Elven. Het uiterlijk van dit ras wordt beschreven als Elfachtig voor mensenogen, mensachtig voor Elvenogen. Dit ras krijgt +2 extra voor Charisma en een +1 naar keuze (niet Charisma, natuurlijk). Ook krijgen ze nog Darkvision, advantage tegen charm-spells, kunnen ze niet in slaap getoverd worden en krijgen ze proficiency in twee skills naar keuze. Half-Elf subraces zijn; Aquatic Half-Elf, Drow Half-Elf, High Half-Elf, Marc of Detection Half-Elf, Mark of Storm Half-Elf, Wood Half-Elf. Bekende Half-Elven zijn Vax en Vex van Critical Role en Aileen van Elven Voor Twaalven.
Halflings zijn kleine wezentjes, ook wel beter bekend als Hobbits. Weer een ras dat heel bekend geworden door Tolkien, of zelfs voor zijn boeken misschien niet eens bestond. Halflings wonen meestal samen in zelf gemaakte dorpjes, of reizen rond als travelling troupe. Ze krijgen een +2 voor Dexterity, wat hen, statistics gewijs, een heel goed ras maakt voor een rogue te spelen. Ook krijgen ze Lucky (als je een 1 rolt met je d20 mag je die herrollen), krijgen ze advantage als ze een saving throw moeten maken om niet bang te worden en Halfling Nimbleness (je kan door het vakje van een groter wezen lopen). Halfling subraces zijn Ghostwise Halfling, Lightfoot Halfling, Mark of Healing Halfling, Mark of Hospitality Halfling en Stout Halfling. Bekende Halflings zijn Thadeus Candleglow van Critical Role en Awürt Bergstein van Elven Voor Twaalven.
Half-Orcs zijn grote, sterke monsterachtige wezens, maar hebben vaak wel een klein hartje. Dit ras wordt heel vaak geroleplayed als de beschermer van een groep avonturiers. Half-Orcs krijgen +2 Strength en +1 Constitution. Daarbovenop krijgen ze ook Darkvision, proficiency in Intimidation, kunnen ze één keer per long rest in plaats van down gaan terug op 1 hp staan en krijgen ze nog een extra dobbelsteen voor critical hits. Half-Orc hebben maar één subrace, Mark of Finding Half-Orc en die vervangt de normale abilities. Bij dit subrace krijg je een +1 voor Strength en Wisdom, mogen een intuition die (1d4) rollen wanneer ze een Perception of Survival check maken en wanneer je je derde level haalt krijg je de ritual spell locate animals or plants. Bekende Half-Orcs zijn Fjord van Critical Role en Melon Tusk van Elven Voor Twaalven.
Mensen zijn natuurlijk veel bekender voor ons. We zijn het zelf namelijk. Daarom wordt dit ras vaak gezien als een saai ras om te spelen, maar niets is minder waar. Je krijgt als je voor de gewone regels gaat namelijk een +1 op alle abilities, wat echt wel handig kan zijn. Of als je voor de variant human gaat, kies je twee abilities die met eentje omhoog gaan, proficiency in een skill naar keuze én een feat om het spel mee te starten. Doordat dit snel een beetje overpowered kan zijn, moet je altijd met je DM bespreken als je voor de variant opties mag gaan. Subraces voor mensen zijn Mark of Finding Human, Mark of Handling Human, Mark of Making Human, Mark of Passage Human en Mark of Sentinel Human. Bekende mensen in D&D zijn Caleb, Beauregard en Percy van Critical Role en Carlos en Dietmar van Elven Voor Twaalven.
Tieflings zijn gehoornde wezens in verschillende kleuren. Ze zijn van demonische afkomst en worden vaak als kwaadaardig gezien door dorpsinwoners. Maar vaak worden ze ook gebruikt om de meest onnozele personages te spelen. Als Tiefling krijg je bij de start een +1 voor Intelligence en een +2 voor Charisma, Darkvision, resistance tegen vuur én leer je een spreuk, Thaumaturgy. Met deze spreuk kan je deuren en ramen laten openslaan, je stem drie keer luider maken, je ogen een andere kleur geven… Kortom, alles wat je nodig hebt voor een dramatische binnenkomst. Tiefling subraces zijn Baalzebub Tiefling, Dispater Tiefling, Fierna Tiefling, Glasya Tiefling, Levistus Tiefling, Mammon Tiefling, Mephistopheles Tiefling en Zariel Tiefling. Bekende Tieflings zijn Mollymauk en Jester van Critical Role.
Zo, nu ben je helemaal klaar om een ras te kiezen! Je weet de ins en outs van de meest gespeelde basisrassen. Er zijn er natuurlijk nog een hele hoop andere om te ontdekken, deze vind je op sites zoals dndbeyond of orcpub.