Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Watchmenbedenker Alan Moore ziet superhelden als de ondergang van cultuur

In een pas opgedoken interview noemt de co-bedenker van Watchmen de explosie aan superheldenfilms verontrustend voor de staat van populaire cultuur.

Het vuur dat Martin Scorsese stookte met zijn uitspraken over de films van Marvel, hij ziet ze niet als cinema en meer specifiek niet als de kunstvorm die hij voor ogen heeft bij het woord, is nog niet helemaal gedoofd of daar duikt alweer een prominente maker op met een mening die fans tegen de schenen schopt. Alan Moore, de man die comics revolutionaliseerde met V for Vendetta, From Hell en uiteraard Watchmen, liet zich in een pas vertaald interview gaan over de impact van superhelden op populaire cultuur.

Mass-market superhero movies seem to be abetting an audience who do not wish to relinquish their grip on their relatively reassuring childhoods, or the relatively reassuring 20th century.

In het interview, een vertaling uit een Braziliaans online magazine uit 2017, noemt Moore de opkomst van superhelden in popcultuur ronduit beschamend en verontrustend. Moore vindt dat de personages uit comics de verbeelding van kinderen aanwakkeren, maar dat superheldenfilms volwassenen in een staat van emotionele stilstand houden. Sterker, in de ogen van de visionaire stripmaker is onze volledige cultuur gestopt met groeien en dat zie je dus in comics, films en populaire muziek.

Moore graaft ook dieper dan de algemene culturele impact. Ooit brak hij zelf met DC Comics uit ontevredenheid voor wat ze deden met zijn personages, en die sterke attitude van makers die vechten voor hun intellectuele rechten tegen de gigantische bedrijven boven hun hoofd ziet hij niet meer terug. En de rechten van Jack Kirby (Captain America, Hulk en zoveel meer) of Jerry Siegel en Joe Schuster (de bedenkers van Superman) die worden al helemaal niet meer gerespecteerd.

Zijn passage sluit hij af met een gedachte die dicht in de buurt komt van waarover de nieuwste adaptatie van Watchmen op HBO lijkt te gaan. Voor Moore zijn de iconische superhelden en hun waarden nog steeds de natte droom van blanke racisten, ook al is er een kleine groep aan gekleurde personages en makers.

In fact, I think that a good argument can be made for D.W. Griffith’s Birth of a Nation as the first American superhero movie, and the point of origin for all those capes and masks.

De verbitterde Moore vertelt ook dat hij niks meer met de stripindustrie te maken wil hebben. Hij denkt er niet meer over na, en al zeker niet meer over de grote impact van Watchmen op het medium. Geen wonder dus dat hij twee jaar na het interview, dit jaar dus, zijn pensioen aankondigde. Ondertussen zal hij zich ongetwijfeld bezighouden met zijn magische praktijken (artiesten zijn magiërs die de gebarsten wereld moeten herstellen, antwoordt de man zelf).

© HBO

Het is geen verrassing dat het interview opduikt net na de woorden van Scorsese over superheldenfilms, en middenin het bejubelde Watchmen van Damon Lindelof (waaraan enkel co-bedenker en tekenaar Dave Gibbons meehielp). We weten ook al langer dan vandaag wat Moore vindt van de praktijken van Marvel en DC Comics, maar de uitspraken van iemand met zoveel principes doen je ook wel nadenken over de media die je consumeert. Want voor elke superheldencomic of -film zijn er wel vijf kleinere parels die je tijd en geld nog meer waard zijn.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels