Yellow & Yangtze cover

Yellow & Yangtze review: een spirituele opvolger met veel in ‘zen’ mars

Er komt een moment waarop je als reviewer tussen 2 muren zit. Misschien beter gezegd: 2 rivieren. Hoe spreek je immers over een spel dat je echt verrast met zijn diepgang en design zonder over zijn voorganger te spreken? Yellow & Yangtze vloeit, pun intended, voort uit Tigris en Eufraat, een spel dat ondertussen ook al enkele decennia oud is. Kunnen we dit een versie 2.0 noemen? Of is het juist meer dan dat? Zoals zoveel dingen kan je het alleen oplossen door erover te praten!

Spelontwerp: Reiner Knizia
Uitgever Matagot
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 14+
Speelduur: 90 min.

Bend-Yangtze-River-Yunnan-China

We bevinden ons in de periode van de “warring states”. Verschillende koninkrijken vechten in een gebied dat we tegenwoordig kennen als China. Hier bevinden er zich de genaamde rivieren Yellow en Yangtze die deel uitmaken van de regio waar we onze conflicten met bloedige oorlogen, boeren die revolteren en ontluikende beschavingen tot een einde zullen brengen.

In Yellow & Yangtze maken we deel uit van ontwikkelende beschavingen in het oude land.

In Yellow & Yangtze maken we deel uit van ontwikkelende beschavingen in het oude land. Met de leiders van boeren, soldaten, handelaars, kunstenaars en gouverneurs onder ons bewind, gaan we ervoor zorgen dat we met voorzichtig bedachte zetten onze tegels plaatsen op het bord. Deze leiders leveren ons punten op, maar er is een twist. Alleen de laagste categorie van punten die we hebben verzameld, bepalen onze eindscore.

Yellow & Yangtze setup

Balans in alles

Balans is een belangrijk gegeven om de overwinning te behalen over onze rivaliserende spelers. Uiteindelijk kan er alleen maar conflict ontstaan met al deze ambitie.

Balans is een belangrijk gegeven om de overwinning te behalen over onze rivaliserende spelers. Uiteindelijk kan er alleen maar conflict ontstaan met al deze ambitie. Daar spelen oorlogen en opstanden een grote rol in. Uiteindelijk kan er alleen maar conflict ontstaan met al deze ambitie. Daar spelen oorlogen en opstanden een grote rol in. Spelers moeten hun tegenstanders uitschakelen en boeren onder bedwang houden. Een ijzeren hand zal nodig zijn!

Tegels, tegels en nog eens tegels!

Oké, hoe gaat dit nu allemaal in zijn werk? Allereerst is het spelbord opgedeeld in een grid waar op voorbepaalde locaties een gouverneurstegel geplaatst wordt. Deze stellen de hoofdsteden van 7 “warring states” voor. Een speler kiest daarna zijn dynastie, neemt zijn 5 leiders, plaatst die voor zijn scherm en trekt 6 tegels die hij achter zijn scherm legt. Uiteindelijk worden er als laatste 6 tegels open op het bord geplaatst waar de handelaarsmarkt is.

Yellow & yangtze screens

Spelers hebben in hun beurt 2 acties die ze moeten doen. Dit mogen verschillende of tweemaal dezelfde zijn maar moeten uitgevoerd worden!

Spelers hebben in hun beurt 2 acties die ze moeten doen. Dit mogen verschillende of tweemaal dezelfde zijn maar moeten uitgevoerd worden! Dit geeft een interessante dynamiek want met slechts een beperkt aantal zetten die je in je beurt kan doen, moet je goed nadenken. Ga ik gebieden innemen, plan ik voor mijn verdere beurten? Wat kan er ondertussen gebeuren dat mij zal beïnvloeden? Het leven is niet eenvoudig maar wel simpel!

Regels

Wat kan je nu immers doen dat je zoveel denkwerk zal geven? Laten we deze even overlopen.

1) Een leider plaatsen op het bord, hem verplaatsen of terugnemen naar je scherm.
Vrij simpel, je neemt een van je leiders en plaatst die aan een zwarte gouverneurstegel op het bord of je verplaatst die naar een ander vak. Als laatste kan je een leider ook terugnemen naar je scherm. Leiders die voor je scherm liggen, vervullen soms condities voor andere acties, zoals opstanden uitlokken en pagodes bouwen. Leiders die zich op het veld bevinden, vormen de basis van je dynastie. Hier bouw je op verder om pagodes te controleren en punten te scoren. Als je een tegel plaatst van dezelfde kleur als je leider in je dynastie krijg je daar ook een punt voor van diezelfde kleur!

2) Een tegel plaatsen.
Je neemt een tegel achter je scherm en plaatst die op een vrij vak op het speelveld. Alleen blauwe boerentegels mag je op een rivier leggen, maar hier mag je er dan ook zoveel plaatsen als je zelf kan. Door tegels te plaatsen kan je ook dynastieën in verbinding brengen met elkaar. Hierdoor kan er oorlog ontstaan.

Er zijn verschillende kleuren van tegels en die hebben elk hun eigen effect op het spel.

Yallow & Yangtze market

– Zwart (gouverneur): Deze bepalen waar je een leider kunt plaatsen en versterken je positie in een opstand.
– Groen (handelaar): Laten je toe een tegel van de markt te nemen nadat je deze hebt geplaatst.

– Blauw (boer): Meerdere boeren mag je op een rivier plaatsen.
– Rood (soldaat): Geven je extra kracht in een oorlog.
– Geel (kunstenaar): Geen speciaal speleffect op het bord maar als je gele punten scoort door er een te plaatsen tellen deze mee naar je laagste score op het einde van het spel.

3) Een opstand van boeren uitlokken.
Dit doe je door 2 blauwe boerentegels van achter je scherm te verwijderen. Het resultaat van een opstand is heel simpel. Je neemt 1 tegel van het bord weg. Dit kan er dus voor zorgen dat bepaalde condities voor leiders en pagodes vervallen. In dit geval moeten die dan ook verwijderd worden. Opstanden zijn niet van de poes!

Yellow & Yangtze pagoda

4) 2 groene handelaarstegels verwijderen om een pagode te plaatsen.
Als er 3 tegels een driehoek vormen op het bord mag je deze actie uitvoeren. Je plaatst dan de pagode met dezelfde kleur op deze tegels. Pagodes zijn zoals al vernoemd belangrijk omdat je er op het eind van de beurt een punt van dezelfde kleur voor scoort.

5) Tot 6 nieuwe tegels nemen en achter je scherm plaatsen.
Je neemt tegels uit de voorraad tot je er terug 6 hebt. Dit doe je meestal als je aan het vissen bent om meer tegels te verwijderen.

Confict drijft ons naar nieuwe oorden

Uiteindelijk komt het vlotjes tot een conflict. Eerst eventjes een goede revolutie doorlopen!

Revoluties krijgen we als 2 leiders van eenzelfde kleur in een dynastie terecht komen. Ze gaan dan hun politieke spierballen flexen. Eerst kijken we wie er het meeste zwarte gouverneurs heeft op het bord. Dan mogen de spelers elk op hun beurt beginnende met de aanvaller nog zwarte tegels bijplaatsen die achter hun scherm liggen. De winnaar krijgt een punt van de leiderskleur en de verliezen moet zich terugtrekken. Daarna worden alle zwarte tegels verwijderd.

Oorlog zal nooit veranderen. De sterke zal de zwakke breken en zijn dynastie groter maken door de verliezer in te lijven.

Oorlog zal nooit veranderen. De sterke zal de zwakke breken en zijn dynastie groter maken door de verliezer in te lijven. Als er 2 dynastieën verbonden worden door een tegel te plaatsen, ontstaat er een oorlog. Hier gaan we kijken, net zoals bij een revolutie, naar wie de meeste tegels heeft. Leuk hier is dat alle spelers soldaten mogen leveren aan de oorlog. Zo kan men dus heel scherp de uitkomst gaan bepalen. Oorlog is immers niet iets wat je kan vermijden als je wilt groeien. Als je vijanden het onderling uitvechten… Wel, waarom niet een handje helpen?

Aan alles komt er een eind

Elk spel komt tot zijn einde en als de laatste tegel getrokken wordt uit de voorraad eindigt het spel. Spelers gaan dan hun scherm verwijderen en tonen hoeveel punten ze van elke kleur hebben. Hier vullen ze hun kleuren aan met de gele punten die als jokers tellen. Je laagste aantal punten van een bepaalde kleur is de uiteindelijke score die je hebt. De speler met de meeste punten na deze actie is de winnaar!

Is dit nu een opvolger, een verbetering of iets helemaal anders? Wel, ik kan eerlijk zeggen dat Yellow & Yangtze perfect aanvoelt als zijn eigen spel. Componentsgewijs is Yellow & Yangtze zeer eenvoudig met stevige tegels, een mooi bord en leuke pagodes. De leidertegels staan onmiddellijk boven alles. Zeker de prijs van het spel waard!

Hoewel het eerst ietwat vertrouwd aanvoelt voor mensen die Tigris en Eufraat kennen, staat Yellow & Yangtze perfect op zichzelf. Er ging geen moment voorbij waar ik niet aan het uitkijken was om met mijn 2 acties een scherpe zet te kunnen zetten. Het spel teert op conflicten organiseren om er het meeste uit te halen. Daarnaast moet je ook zo hard opletten om niet te hevig in één richting te gaan met je punten want dit kan je zuur opbreken! Het is een absolute aanrader voor de strategieliefhebber.

Strategisch stevig

yellow & yangtze
4 5 0 1
Yellow en Yangtze is een stevig strategisch spel dat je constant doet nadenken. Nieuwe spelers zullen het zeker appreciëren en oude bekenden van Tigris en Eufraat zullen de evolutie zeker kunnen smaken. Als strategie je ding is, mag je deze niet laten passeren!
4/5
0