black_panther

Wie is de Black Panther? review: geweldige introductie

Nadat ik eerder al het genre van de romantisering en de boekversie van de comic Civil War beschreef, geef ik nu dezelfde kans aan Wie is de Black Panther?. Dat boek van Jesse J. Holland introduceert de Wakandaanse superheld op een uitstekende manier.

De film uit 2018 was een echt fenomeen, maar verder had ik nog niet veel gelezen over de populaire zwarte superheld. De comic van Ta-Nehisi Coates en Brian Stelfreeze kon me wel bekoren, maar dit boek is gebaseerd op een andere iteratie van het verhaal van de Black Panther. In 2005 werkten Reginald Hudlin en John Romita samen aan deze versie, die gelijkenissen vertoont met de film maar toch genoeg afwijkt om verrassend te blijven.

T’Challa is koning van het Afrikaanse land Wakanda na de dood van zijn vader. Hij heeft het nog moeilijk met zijn rol en de gouden kooi waarin hij zich bevindt. Ook Shuri heeft het moeilijk, want zij wil zich bewijzen tegenover haar halfbroer (een opmerkelijk verschil). Dan is er ook nog Uylesses Klaue, die het samen met Georges Batroc (ook een slechterik in Captain America: The Winter Soldier) gemunt heeft op T’Challa en de Wakandanen.

Het openingshoofdstuk legt de lat meteen hoog door T’Challa in de Verenigde Staten te plaatsen bij een aanslag.

Ik heb echt genoten van dit boek. Er zijn meer verschillen met het verhaal dat de meesten onder ons ondertussen zullen kennen dan bij Civil War, en dus meer om te leren kennen. Klaue/Klaw heeft ook hier opnieuw een link met het verleden van T’Challa’s familie, dat dynamisch beschreven wordt met flashbacks. In deze versie is hij van Belgische afkomst, en zo wordt de ongemakkelijke link met kolonisatie meteen gelegd.

Een panel uit de comics. © Marvel Comics

Er zijn ook een pak minder personages om te belichten dan in Civil War. Daardoor kunnen we nog dieper in de gedachten van de personages gaan. Dat is in deze boekversie echt goed gedaan. De schrijfstijl beviel me heel erg. Direct en niet te dromerig maar toch nog voldoende expositie. Het openingshoofdstuk legde de lat meteen hoog door T’Challa in de Verenigde Staten te plaatsen bij een aanslag. Daar zien we dezelfde thema’s van isolationisme en samenwerking terugkomen die ook zo belangrijk was in de film.

In dit boek gaan we diep in de gedachten van de personages, en dat is uitstekend gedaan.

In Wie is de Black Panther? werd T’Challa echter geen koning onmiddellijk na de dood van zijn vader. Een regent nam het van T’Chaka over tot de Pantergod zou beslissen dat T’Challa er klaar voor was. Daarom trok hij de wereld rond voor zijn studies. Hij is hier dan ook slimmer dan Shuri, die zelfs Tony Stark en Bruce Banner overklast in het MCU. Die verschillen zorgen voor interessante dynamieken: tussen de jongere en oudere generaties, tussen de koning en een kroonprinses die wanhopig haar plaats zoekt. Shuri blijft een geweldig personage.

Ook de Dora Milaje, de strijders die de Panther bijstaan, hebben een iets andere rol hier. Ze worstelen met een koning die snakt naar de vrijheid die hij tijdens zijn studies leerde kennen. Lijfwachten die geen seconde van zijn zijde wijken, dat kan dan verstikkend werken. Er zijn meer dan genoeg relaties om geïnvesteerd in te raken over de 300 pagina’s die het boek telt. Ten slotte is het boek ook opvallend bloederig. Verwacht weinig PG-13 geweld, maar expliciete beschrijving van gesmolten huid en opengereten gezichten. Het boek voelde zo wel echt aan als een verhaal met echte gevolgen en een zekere onvoorspelbaarheid. Een aanrader.

Wakanda forever

Wakanda forever
4 5 0 1
Deze boekversie van de Who is the Black Panther-comics is vlot geschreven en indrukwekkend omgezet naar het geschreven woord. Het verhaal verschilt genoeg van de film om spannend en zelfs af en toe onvoorspelbaar te zijn.
4/5
0