Pro Cycling Manager 2019

Tour de France 2019 review: andere uitgever, zelfde game

Vergis je niet, het leven van een gamereviewer kan soms best wel zwaar zijn. Dat van mij bijvoorbeeld, vooral wanneer ik op voorhand weet dat het risico bestaat dat de game in kwestie op een zeperd uitdraait. Bij Tour de France 2019 was dat voorgevoel nooit ver weg, jammer genoeg. Terecht? Dat lees je hieronder.

Ontwikkelaar: Cyanide Studio
Uitgever: Bigben Interactive
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1-2
Release: 27 juni 2019

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

Andere uitgever

Eerder dit jaar raakte bekend dat Focus Home Interactive niet langer de Pro Cycling Manager– en Tour de France-games zou uitgeven. Of dat louter omwille van een nieuwe bedrijfsstrategie is of toch vooral omdat de vorige edities nauwelijks vooruitgang toonden, zullen we helaas wellicht nooit weten. Het punt is wel dat beide reeksen de afgelopen jaren véél te hard ter plaatse bleven trappelen. De nobele wielersport omzetten in een geslaagde videogame is een uitdaging waar Cyanide al jaren mee worstelt, en helaas lijkt het gevecht ook in Tour de France 2019 niet meteen de goede kant op te gaan.

tour de france 2019 game screenshot
© Cyanide Studio, Bigben Interactive

Maar goed dat er een blokje ‘nieuwigheden’ aan het hoofdmenu toegevoegd werd, of we hadden nog tot aan de Vuelta kunnen zoeken.

Vorig jaar meldden we al dat we even goed de review van het jaar voordien hadden kunnen copy-pasten, een principe dat ook in het geval van Tour de France 2019 naadloos toe te passen is. Maar goed dat Cyanide en Bigben aan het hoofdmenu een blokje met ‘nieuwigheden’ hebben toegevoegd, of we hadden nog tot aan de Vuelta kunnen zoeken naar wat er nu juist veranderd is. Om alles even op een rijtje te zetten: er zijn naast de afdalingsuitdagingen nu ook sprintuitdagingen waarin je in verschillende scenario’s een sprint of solo tot een goed einde moet weten te brengen, de Ronde van Vlaanderen werd toegevoegd aan de klassiekers (zij het dan wel onder de naam ‘Vlaamse klassieker’ – bedankt aanhoudend licentieprobleem), het WK werd toegevoegd aan zowel de Pro Team- als de Pro Leader-modus en de AI koerst realistischer. Qua échte toevoegde waarde blijft het dus eerder povertjes.

Greg Van Avermaen

Omdat het niet allemaal kommer en kwel is, kunnen we wel vermelden dat het eeuwenoude licentieprobleem beetje bij beetje opgelost lijkt te raken. Intussen hebben zowat alle teams hun echte naam meegekregen. ‘Denty-Robert’ in de plaats van Wanty-Gobert en ‘Team Sea’ in plaats van Team Sky (wat nu sowieso INEOS is geworden) vormen de eenzame uitzonderingen, al is er op vlak van individuele renners nog wel wat werk aan de winkel. Zo hebben onder meer de mannen van CCC, Deceuninck-Quick.Step en Total Direct Energie namen als Van Avermaen, Alaphillipps en Calmejak. Toegegeven, dat is al een héle verbetering tegenover enkele jaren terug én je kan alle namen netjes aanpassen via de ingebouwde editor, maar het is en blijft toch een terugkerend manco waarmee de reeks opgezadeld (Niels! – nvdr) zit.

tour de france 2019 game screenshot
© Cyanide Studio, Bigben Interactive

Andere koersen, zelfde verhaal

Voor de rest blijft Tour de France 2019 je naast dé Ronde nog enkele andere koersen aanbieden – kwestie dat je anders toch niet iets té snel op het spel uitgekeken zou zijn. Zo zitten er naast Parijs-Nice en de Dauphiné nog vier andere (fictieve) rittenkoersen op je te wachten. Op vlak van klassiekers zijn er dus de voorgenoemde ‘Vlaamse klassieker’, maar ook Parijs-Roubaix en drie andere – alweer fictieve – eendagswedstrijden. Leuk om je toch nog eens even mee bezig te houden wanneer je je buik vol hebt van de Tour, maar echt het spelplezier verlengen zit er toch ook weer niet in.

De reeks mag dan wel een nieuwe uitgever hebben, onder de motorkap is er niets veranderd.

Normaal gesproken zouden we nu verder moeten kunnen doorgaan over de audiovisuele nieuwigheden of de verbeterde gameplay van Tour de France 2019, maar euhm… daar knelt het schoentje nu net. De reeks mag dan wel een nieuwe uitgever gekregen hebben, onder de motorkap krijg je gewoon hetzelfde voorgekauwde kostje voorgeschoteld. De generische commentaar tijdens de wedstrijden is al enkele jaren geen spat veranderd, de renners rijden nog steeds rond als perfecte klonen van elkaar, het publiek aan de rand van de weg schuift als bordkarton over het asfalt en de copyrightvrije deuntjes tijdens de menu’s laten je vliegensvlug richting de muteknop sprinten.

Tour de France 2019 bug
Interessante euhm… architectuur? (© Cyanide Studio, Bigben Interactive)

De Tour verdient beter

Laat ons eerlijk zijn: de Ronde van Frankrijk, sinds jaar en dag hét hoogtepunt van het wielerseizoen, verdient een betere game dan wat er de afgelopen jaren van gemaakt wordt. De knop om snel vooruit te spoelen tijdens een etappe raakt al snel afgesleten door het veelvuldige gebruik, want voor de audiovisuele prestaties hoef je het geen 200 kilometer uit te zitten. Een verre van vlekkeloze gameplay in combinatie met graphics die ook nog probleemloos op de vorige generatie consoles gedraaid konden worden, we hebben het allemaal wel al eens gezien – vorig jaar bijvoorbeeld nog, in quasi krak dezelfde game als deze Tour de France 2019. Goed voor de absolute wielerliefhebbers die hun favoriete sport graag zelf eens door de controller en console jagen, maar voor alle andere sportminnaars een flauwe chasse patate waar elk spatje adrenaline aan ontbreekt.

Tour de France 2019 is te koop bij bol.com

0