Space Bandits cover

Space Bandits #1 review: eighties ruimteplezier

Space Bandits is een geslaagde mix van ruimte, westerns en de vibe en cultuur uit de eigthies.

Space Bandits is een ruimteavontuur over twee vrouwen aan de verkeerde kant van de wet. De ene wordt verraden door de bende bandieten die ze leidt na het kapen van een schip (in de vorm van Lionel Richie). De andere, die een lucratief plannetje rond de premie op haar hoofd heeft met haar vriend, wordt door diezelfde vriend voor dood achtergelaten in de gevangenis. Het stond in de sterren geschreven dat de twee elkaar moesten ontmoeten.

Scenarist Mark Millar doet wat hij goed doet: voor de hand liggende verhalen overgieten met een sausje van genres. In The Magic Order legde Millar nog een laag magie op de maffia-taferelen, in deze Space Bandits vervormt hij kraakfilms in sciencefiction, met als ultieme opzet de wraak van de twee hoofdpersonages. Met een beetje western als kers op de taart.

© Image Comics

Millar kijkt naar wat populair is, want dit is niet zomaar sci-fi: dit is eighties sciencefictionpulp. Zoals hij zelf neerschrijft: het duurde lang voordat de jaren 80 het diepste van de ruimte bereikte, heel lang. Door de populariteit van Stranger Things en afkooksels klinkt het als een marketingkeuze (niet toevallig dat Netflix deze reeks mee produceert), maar er zit ook heel veel plezier in. Plezier dat momenteel vooral visueel tot uitdrukking komt, want de verteltechnieken van Millar om je te doen houden van de personages (allebei hard als een steen, maar met een hart van pudding) staan in dit eerste nummer nog in de weg van een groter verhaal.

Wat wil zeggen: het is Matteo Scalera en Marcelo Maiolo die schitteren in Space Bandits. Zelf ontdekte ik Scalera met zijn werk voor Black Science, een van mijn eerste comics. De werelden die hij bedenkt, lopen vol karakterkoppen, elke beweging is er dynamisch en emoties spatten van de gezichten. Maiolo kleurt het werk van Scalera in met de tinten uit de jaren 80, felgroen, roze en geel. De strip valt op in hoe organisch de twee outer space in kniekousen doen voelen.

© Image Comics

Space Bandits #1 is geschreven door Mark Millar, getekend door Matteo Scalera met Marcelo Maiolo en uitgegeven door Image Comics op 3 juli 2019.

Hip