De indrukwekkendste stand op deze E3 was ongetwijfeld die van Borderlands 3. Fans van de populaire “looter shooter” kijken al lang uit naar een derde episode in de serie. The Pre-Sequel was officieel het 3de spel, maar was lang niet even goed als de makers (en fans) hadden gehoopt. Deze keer kunnen we iedereen alleszins geruststellen. Borderlands 3 keert terug naar de perfecte formule van de tweede game en voegt hier een hoop kleine quality of life-features aan toe.
De presentatie begon eerst zonder handen op de controller. Art director Scott Kester nam het woord om de nieuwe visuele stijl toe te lichten maar ook de myriade aan kleine aanpassingen te verduidelijken. Het eerste wat we zagen was het ruimteschip Sanctuary 3. Gedaan met de planeet Pandora, we gaan eindelijk iets anders dan de woestijn zien. Nog niet alle planeten zijn onthuld, al spreekt het voor zich dat het er meer dan een handvol zullen zijn. Elke zal een afzonderlijke stijl hebben, van bevroren ijsplaneet tot drassig moeras, met elk hun eigen repertoire monsters en level designs. Van wat we konden zien, vertaalt dit zich voorlopig vooral in een verhoging van de verticaliteit van de omgevingen. Het zal wel wat aanpassing vragen om zonder de jetpacks van The Pre-Sequel te moeten spelen, maar gelukkig zijn er dan ook meteen nieuwe spelmechanieken voorhanden om dit op te vangen. Deze zijn op zich niets nieuws in het genre, maar wel voor deze serie.
Zo kunnen we vanaf nu klimmen op decorelementen om zo hogere plekken meteen te bereiken. Hierdoor gaan we wat vaker onder vuur genomen worden dan vroeger, waardoor cover belangrijker wordt dan ooit. Om dit te remediëren krijgt Borderlands 3 een “slide”. Bukken tijdens een sprintje doet je personage glijden tot de dichtstbijzijnde cover. Later kan je ook mods vrijspelen om deze manoeuvres nog wat te pimpen, zoals bijvoorbeeld landmijnen achterlaten of ontploffen als je een obstakel raakt. Opnieuw, niks nieuws in de shooter-wereld, maar meer dan welkom in Borderlands 3. De gameplay kan er alleen maar sneller en beter van worden.
Tijdens de hands-off demo werd ook tijd vrijgemaakt om de nieuwe social features van Borderlands 3 uit de doeken te doen. Het spel draait natuurlijk nog steeds rond een biljoen wapens verzamelen, maar meer dan ooit kan je ze nu verdelen onder je vrienden. Heb je toevallig iets goeds gevonden voor een andere klasse maar had je dat op dat moment niet door? Dan kan je dat wapen nu gewoon doorsturen, ook als je vriend offline is. Zelfs alles wat je verkoopt (per ‘ongeluk’ of niet) belandt ooit in de winkelrekken van je vrienden via de Weapon of the Day-feature bij de automaten. En het stopt niet enkel bij wapens. Ontdek jij ergens een geheime missie of kleine opdracht die je wou vrijspelen in co-op? Geen zorgen, ze is nu ook verstuurd naar je vrienden in de vriendenlijst. Handige toevoegingen, zeker als je weet hoe moeilijk het is om te stoppen wanneer iemand in het team offline gaat. Nu kan je met een gerust hart doorspelen – op het overleveled geraken na natuurlijk.
En dan was het plots tijd om een nieuw personage te onthullen: een gunner genaamd Moze. Ze lijkt een beetje op Gaige, de mechromancer uit Borderlands 2. Luid, actief, en dol op grote machines (in dit geval haar geliefkoosde mecha). Specifiek voor haar skill tree is dat ze kan kiezen welke wapens ze op deze robot monteert. Wil je raketten en lasers? Of heb je liever een vlammenwerper en een machinegeweer? Aan jou de keuze uit de handvol skills in haar drie verschillende skill trees. Want dat is de grootste vernieuwing in Borderlands 3: elk personage kan zich nu met twee actie-skills tegelijk uitrusten. De ontwikkelaars hebben ook duidelijk gedacht aan de synergie van al deze nieuwe krachten. Zo kunnen teamgenoten bijvoorbeeld op de mecha van Moze kruipen om zo nog meer ravage aan te richten. Efficiënt en cool, wat moet een mens meer hebben.
Afsluiten deed de presentatie met de nieuwe antagonisten van deze game: de Calypso-tweeling – mogelijks de meest irritante tweeling uit het hele universum. Randy Pitchford, CEO van Gearbox, beschrijft ze in een interview als het hatelijkste paar livestreamers die de toekomst ooit gezien heeft, en gelijk heeft hij. Deze keer dwarsbomen ze de plannen van Lilth en haar bende om de Vaults te openen. Ja, jullie lezen dat goed, Vaults, meervoud. Dat belooft als ze allemaal bazen van het Borderlands 2-kaliber herbergen.
Tijd om het zelf te gaan spelen dan maar. De test vond vermoedelijk plaats op een monster van een pc, want alles zag er vlekkeloos uit en de framerate was onverstoorbaar. Het was meteen ook bevestiging dat de nieuwe spelmechanieken een schot in de roos zijn. Het glijden door de omgeving en klimmen op al wat je ziet, geeft het spel terug een echte shooter vibe waarbij schuilen even belangrijk is als aanvallen. Wel blijft het leveldesign voorlopig een opeenvolging van gangen en arena’s. Dit zal waarschijnlijk aan de demo liggen aangezien er ons semi-open werelden beloofd werden. Wat me ook opviel tijdens de demo is de aangepaste kaart. Deze toont nu veel duidelijker het hoogteverschil in het level waardoor je absoluut niet meer verloren kan lopen (we kijken naar jou Pre-Sequel). Zotte vuurwapens heb ik helaas niet kunnen vinden in deze demo. Het grappigste was een wapen dat als een bouncy bomb reageerde wanneer het herladen werd, classic Tediore-makelij. Verder zou er ook sprake zijn van cryo-wapens en radiatiewapens, al heb ik ook deze niet gezien.
Na een dikke 20 minuten spelen – dat aanvoelde als drie nanoseconden – was de hands-on demo afgelopen en moesten we ons uit de voeten maken. Wat ik zag, stelde me alleszins meer dan gerust. Het wachten wordt er natuurlijk niet makkelijker op, al is het hier niet tot 2020 (Cyberpunk 2077 – nvdr) op de kin kloppen. Gelukkig krijgen we van Gearbox een gratis DLC om ons zoet te houden tot dan, die tegelijk de link legt tussen het verhaal van Borderlands 2 en 3. Commander Lilith & The Fight For Sanctuary is nog tot 8 juli beschikbaar op alle platformen en is eerlijk gezegd ontzettend plezant. De levelcap stijgt naar level 80 en er zit een nieuwe tier van zeldzame wapens in genaamd “regenboog”. Het houdt je een zestal uren zoet en is een welkom voorgerecht tot Borderlands 3 in de rekken ligt.
Borderlands 3 verschijnt 13 september 2019 voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.