Railroad Ink Cover

Railroad Ink review: all aboard

“Waarom leggen ze hier geen extra spoorweg?” denk ik vaak als ik een lange autorit moet doen tussen twee steden die geen goede treinverbinding hebben. Nu moet ik echter bewijzen dat ik niet zomaar een stuurlui aan wal ben, want in Railroad Ink moet je zelf zoveel mogelijk wegen en spoorwegen verbinden zonder onafgewerkte eindes achter te laten. Het basisspel is telkens hetzelfde, maar je kan kiezen tussen een Diepblauwe versie en een Vuurrode versie naargelang welke van de gratis uitbreidingen je interessanter lijkt. Speelt het goed of hadden ze het concept maar beter meteen gewist? Geekster volgde een cursus ruimtelijke ordening en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Hjalmar Hach en Lorenzo Silva
Uitgever: Horrible Games, White Goblin Games
Aantal spelers: 1-6 (of tot 12 indien je beide versies zou hebben)
Leeftijd: 8+ (maar jonger kan ook al)
Speelduur: 15 min
Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Ruimtelijke wanorde

Railroad Ink Setup
Klaar om de Vuurrode versie en één uitbreiding te spelen.

In Roalroad Ink krijgt elke speler een stift om de resultaten van een dobbelsteenworp mee op zijn kaart te tekenen.

In Railroad Ink ben je een planner ruimtelijke ordening die moet proberen zoveel mogelijk correcte verbindingen te maken tussen uitgangen op een kaart door routes te tekenen en netwerken te maken. Je tekent niet enkel sporen, maar ook bijvoorbeeld wegen. Elk netwerk geeft je punten voor elke uitgang, en je kan ook extra punten verdienen met je langste spoor- en wegroute. Wie erin slaagt om in het midden van de kaart te tekenen, verdient ook bonuspunten. Op het einde krijg je wel ook nog strafpunten voor fouten of voor onafgewerkte routes. In de twee optionele uitbreidingen van de Diepblauwe Versie werk je daarboven met water en worden je punten mee bepaald door waar je rivieren of meren plaatst. In die van de Vuurrode Versie moet je bovendien nog goed nadenken over waar je meteorietkraters of lavameren tekent.

Railroad Ink Gameplay
Tegen het einde van het spel kan je bord er zo uitzien.

Tekenen in plaats van tegeltjes leggen? Ja, want in Roalroad Ink krijgt elke speler een stift om de resultaten (of routes) van een dobbelsteenworp mee op zijn kaart te tekenen. Het basisspel bestaat uit zeven rondes, de uitbreidingen hebben er telkens zes. Elke ronde gooit een speler met de vier routedobbelstenen en eventueel extra dobbelstenen die bij een van de uitbreidingen horen. Naast rechte wegen of spoorwegen kan je ook bijvoorbeeld t-splitsingen, bochten, of stations (waar een weg in een spoorweg overgaat) gooien. De spelers moeten nu elk al deze resultaten op hun bord bijtekenen, of eerst nog snel draaien of spiegelen.

Railroad Ink Dice
De dobbelstenen zeggen wat elke speler moet tekenen.

Er zijn uiteraard een paar regels. Zo mag je niet in het midden van het bord beginnen, maar moet elke nieuwe route hangen aan een uitgang van het bord of aan een al getekend stukje. Ook mag je geen gewone wegen in spoorwegen laten overgaan zonder daarvoor een station te tekenen. Het is trouwens verboden om een route te wisselen. Als laatste optie staan er op je speelbord nog zes heel speciale routes, waarvan je tijdens het spel er drie mag gebruiken. Om ervoor te zorgen dat je op het einde kan controleren dat er geen fouten gemaakt zijn, markeer je best elke ronde je routes met het cijfer van die ronde.

Railroad Ink Versions
Welke versie verkies je?

Het design van Railroad Ink is briljant.

Het concept is heel eenvoudig, maar om steeds een optimale puzzel te leggen waarmee je meer punten dan je tegenspelers verdient, zal je toch goed moeten nadenken. In het begin is het simpel, maar eenmaal je bord voller geraakt, zal je echt beginnen te hopen op bepaalde resultaten. Dat zoveel van de dobbelstenen afhangt, is niet erg, want het gaat er net over dat elke speler dezelfde kansen krijgt en elke worp optimaal moet zien te gebruiken. De leuke gratis uitbreidingen bestaan uit speciale dobbelstenen met extra regels die het spel wat variatie geven. De Diepblauwe Versie geeft je rivieren of meren, terwijl je in de Vuurrode Versie te maken krijgt met meteorieten of lava. De rivieren zijn naast gewone wegen en spoorwegen een derde soort weg, maar je mag ze tekenen waar je wil. Meren staan je toe om via pieren heel grote netwerken uit te bouwen. De meteorieten en lava zijn echter onze favorieten want hierbij komen je bestaande routes steeds in gevaar. Elke ronde valt er ergens een nieuwe meteoriet of zorgt een vulkaan immers voor meer lava.

Railroad Ink Expansions
Elke versie geeft twee uitbreidingen met elk twee speciale dobbelstenen.

Het design van Railroad Ink is best briljant. Je zit niet met een hoop kleine tegeltjes om mogelijk kwijt te raken, maar moet alles zelf tekenen met een van de zes meegeleverde viltstiften. Zelfs als je geen groot tekentalent bent, is het eenvoudig om duidelijk het verschil tussen onder meer wegen, spoorwegen of stations te tekenen. Achteraf kan je ook alles handig uitwissen met een van de borsteltjes die aan het dopje van elke stift hangen. Het hele spel past netjes in een klein doosje, waardoor je het ook wel op de trein of op reis zou kunnen spelen. De borden zelf zijn stevig en glanzend, maar je mag niet té hard drukken als je geen sporen wil achterlaten.

Railroad Ink: Conclusie

Railroad Ink is een leuk kort spelletje waar klein en groot zich fijn mee kunnen amuseren. Dankzij het kleine formaat en de vlotte speelervaring lijkt het ons ook ideaal voor het begin van een spelletjesavond, voor op reis of voor wanneer je niet zoveel tijd meer hebt maar toch nog iets wil spelen. Elke versie kan je met maximaal zes spelers doen, maar in principe kan je met beide versies samen met 12 spelers routes maken. De regels zijn eenvoudig te begrijpen, maar zomaar willekeurig alles tekenen op je bord zal je zeker de overwinning niet bezorgen. Welke versie je speelt, hangt in kleine mate af van welke kleur je mooier vindt, en in grotere mate van welke uitbreidingen je meer aanspreken.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games? Lees hier al onze artikels.

Heel fijn

Railroad Ink