© Netflix

The Kindergarten Teacher review: goedbedoelde obsessie

Een film over een kleuterjuf met een obsessie klinkt eerder als een ontspannende B-film dan een prijzenwinnende film. En toch is dat het verhaal van The Kindergarten Teacher. De film is een remake van de Israëlische film met dezelfde naam. Meestal ontgaat mij het nut van een remake volledig, maar deze had zijn première op Sundance in januari en gooide toen al hoge ogen, vooral door de acteerprestatie van hoofdrolspeelster Maggie Gyllenhaal. Dus toch eens een waardige remake? We gingen kijken op Film Fest Gent en zochten het uit.

Te goeie juf

Net als in het Israëlische origineel van Nadav Lapid staat kleuterjuf Lisa centraal. Haar leven zit een beetje in een sleur: ze geeft elke dag les in de kleuterklas, keert terug naar huis naar haar gezin en volgt elke week een cursus schrijven. Ze blinkt tot haar eigen frustratie niet uit in haar les en weet niet hoe ze beter moet worden. Op een avond past ze in de klas op een leerling die nog opgehaald moet worden, Jimmy (nieuwkomer Parker Sevak). Tot haar verbazing begint hij opeens uit het niets een gedicht op te zeggen. Het raakt haar zo dat ze het meteen opschrijft. Volgens zijn nanny Becca (Rosa Salazar, The Maze Runner, Alita: Battle Angel) doet hij dat wel vaker dus vraagt Lisa of ze al zijn gedichten voortaan wil opschrijven. Hij lijkt er namelijk wel talent voor te hebben.

© Netflix

Bij Lisa’s volgende avondles leest ze het gedicht van Jimmy voor. Ze zegt er niet bij dat zij het niet geschreven heeft, maar haar klas vindt het geweldig. Ze is er dus van overtuigd dat Jimmy talent heeft. Zij wil dan ook dat hij zijn talent ontplooit, dus stimuleert ze hem om meer gedichten te verzinnen. Ze probeert dat ook duidelijk te maken aan zijn ouders, maar zij zijn zakenmensen en hebben er dus weinig tijd voor.

Lisa besluit dan maar om zich zelf met Jimmy bezig te houden, maar haar gedrag wordt steeds vreemder. Ze maakt hem wakker tijdens de klassikale dutjes om hem aan te zetten tot poëzie. Ook tijdens de avondles blijft ze zijn gedichten gebruiken. Maar langzaamaan begint haar belangstelling voor Jimmy wat ver te gaan en daardoor verandert ze helemaal. Ze verwaarloost haar gezin meer en meer en begint zich zelfs in het gezin van Jimmy te wurmen. Uiteindelijk vervalt ze in een obsessie, met alle gevolgen van dien.

Karakterstudie

Maggie Gyllenhaal zet een memorable vertolking neer van een vrouw die langzaam afglijdt in een obsessie.

Maggie Gyllenhaal is echt de ster van The Kindergarten Teacher en zet een memorable vertolking neer van een vrouw die langzaam afglijdt in een obsessie. Het is echt een karakterstudie en dat wordt vooral duidelijk wanneer we Lisa’s persoonlijkheid zien veranderen. Gyllenhaal speelt het echter allemaal heel subtiel. Ze wordt niet cliché of overdreven, wat dikwijls gebeurt als het over obsessie gaat. Ze maakt duidelijk dat Lisa veel om Jimmy geeft maar ze probeert te laten zien dat Lisa er het kwaad niet van inziet. Ook wordt de obsessie nooit seksueel, zoals in een minder goed geschreven film wel het geval zou zijn. Lisa is echt geïnteresseerd in Jimmy zijn talent en wil dat zo veel mogelijk ontwikkelen.

Over Jimmy gesproken, als je dacht dat Sunny Pawar, die twee jaar geleden verblufte in Lion, al schattig was, dan heeft hij nu zijn gelijke gevonden in Parker Sevak. Het is de eerste rol van de jonge acteur maar als hij op deze lijn verdergaat, kunnen we ook nog mooie dingen van hem verwachten. Savek maakt Jimmy verre van arrogant, want hij beseft zelf niet dat hij dat talent heeft. Natuurlijk is de kleine jongen heel aandoenlijk, zoals tijdens een poëzieavond duidelijk wordt. Hij heeft ook goeie chemie met Gyllenhaal.

© Netflix

Daarnaast is er goeie steun van Gael García Bernal (Diarios de motocicleta, Mozart In The Jungle) als de poëzieleraar en Michael Cernus (Spider-Man: Homecoming, Orange Is The New Black) als Lisa’s echtgenoot. Hun personages worden allebei wat de dupe van Lisa’s obsessie.

Beginnerstalent

Voor regisseur Sara Colangelo is dit haar eerste grote film, na de langspeler van haar eigen kortfilm Little Accidents. Ik heb het origineel niet gezien en weet dus niet hoe verschillend die is van deze remake. Maar Colangelo toont zich als een erg goeie scriptbewerker. Het helpt wel dat het verhaal redelijk universeel is en niet echt afhangt van cultuur.

Het onvermijdelijke einde zorgt ervoor dat de spanning mooi opbouwt tijdens het verhaal.

Het script laat de acteurs toe om een genuanceerde vertolking neer te zetten, want zoals gezegd wordt de obsessie langzaam opgebouwd. Je voelt als kijker dat het een bepaalde kant op gaat, maar het duurt even voor we daar geraken. Er zijn zelfs nog wat verrassingen, net wanneer je denkt dat je Lisa doorhebt. Dat onvermijdelijke einde zorgt er wel voor dat de spanning mooi opbouwt tijdens het verhaal, waardoor je toch redelijk lang met een wat ongemakkelijk gevoel zit.

De levendige kleuren waar cinematograaf Pepe Avila del Pino voor zorgt, contrasteren in het begin mooi met het doffe leven van Lisa en blijven aangehouden naarmate haar leven meer kleur krijgt door Jimmy. De vertolkingen, het script en de cinematografie zorgen samen voor een interessante, ongewone thriller die toch wel een indruk nalaat.

The Kindergarten Teacher zou op 9 januari in de Belgische zalen verschijnen maar dat is nog niet definitief bevestigd.

Intrigerend

the kindergarten teacher
4 5 0 1
Maggie Gyllenhaal schittert in deze remake als een kleuterjuf die geobsedeerd raakt door een jong poëzietalent. Het goeie script van de regisseuse zorgt ervoor dat de obsessie nooit echt enge grenzen overschrijdt, maar oprecht goedbedoeld blijft. Samen met de kleurrijke cinematografie zorgt dat voor een aantrekkelijke maar soms ongemakkelijke prent.
4/5
0