twenty one cover

Twenty One review: kleur en sabotage

Bedenkers Steffen Benndorf en Reinhard Staupe brengen samen met uitgever White Goblin Games het kleine dobbelspel Twenty One. Het doosje is compact, de dobbelstenen gekleurd en de regels zijn eenvoudig. Is het de moeite waard? Geekster testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Steffen Benndorf en Reinhard Staupe
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: 8+
Speelduur: +- 15 min.

rij per rij afwerken en je geen hoger getal dan dat op je scoreblad opschrijven

In Twenty One moet je proberen om zoveel mogelijk punten te scoren vóór iemand zijn of haar vijf rijen op het scoreblad heeft afgewerkt. Dit doe je door met de zes gekleurde dobbelstenen te gooien en de getallen die je gegooid hebt (indien je wilt) op te schrijven in het juiste gekleurde vakje. Je mag na je eerste worp eenmaal zoveel dobbelstenen hergooien als je wilt, met uitzondering van de dobbelstenen waarmee je een één had geworpen. Hierna vul je je scoreblad in. Je mag echter niet zomaar elk getal waar je maar wilt opschrijven, maar je moet rij per rij afwerken en je mag geen hoger getal dan dat op je scoreblad opschrijven.

twenty one dice
De eerste speler heeft een voltreffer met de blauwe vijf, maar geeft er ook een met de rode één aan de tweede speler.

een minder perfecte worp of gaan voor de risicovolle tactiek

Op je eerste rij heb je bijvoorbeeld een witte dobbelsteen staan met zes, een blauwe met vijf, een rode met vier, een groene met drie, een zwarte met twee en een gele met één. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een twee die je met de groene dobbelsteen hebt gegooid, mag opschrijven, maar een vier die je met de zwarte hebt gegooid niet. Uiteraard kan je een gegooide witte twee opschrijven, maar misschien wil je wachten tot er bij een volgende worp een hoger getal op de witte dobbelsteen verschijnt. Als je perfect het getal gooit dat op je scoreblad staat, zoals een blauwe vijf, dan heb je een voltreffer gescoord en krijg je per voltreffer in de rij steeds meer bonuspunten. Je mag meer dan één vakje invullen per beurt, maar eenmaal je iets opgeschreven hebt, mag je het ook niet meer bij een volgende beurt overschrijven. Wie niets kan opschrijven, moet het meest linkse vakje in de rij doorstrepen. Net zoals bij Yahtzee en Qwixx, moet je dus altijd kiezen of je tevreden bent met een minder perfecte worp of wil gaan voor de risicovolle tactiek om te proberen de volgende beurt(en) een beter resultaat te gooien.

twenty one scorekaart
Het scoreblad, dat uiteraard veel aan Qwixx doet denken

Om het allemaal wat interessanter te maken, heeft iedere speler niet alleen een ander scoreblad, maar moet elke speler na elke beurt, ook die van de tegenspelers, zijn of haar scoreblad invullen. Wanneer jij bijvoorbeeld enkel een groen vakje mag invullen in je huidige rij, moet je dus nog steeds met alle dobbelstenen gooien, omdat je tegenspelers deze ook mogen of moeten gebruiken. De gele vijf die jij opschrijft, mag daarna dus ook door een tegenspeler worden opgeschreven, en de blauwe twee die jij niet hergooit, kan een voltreffer zijn voor iemand anders. Je moet dus niet enkel je eigen scoreblad in de gaten houden, maar ook dat van je tegenspelers. Misschien heb jij in je huidige rij al een blauwe dobbelsteen ingevuld, maar je tegenspelers nog niet. Dan kan je beter express de blauwe dobbelsteen hergooien in de hoop een resultaat te krijgen waar je tegenspelers niets mee kunnen doen. Aan de ene kant zorgt dit voor tactiek, aan de andere kant zit je constant naar elkaars scoreblad te kijken en ben je soms meer met saboteren bezig dan met gewoon spelen. Wie ervan houdt om tegenspelers dwars te zitten, zal Twenty One wel leuk vinden. Wanneer een speler zijn of haar scoreblad afgewerkt heeft, stopt het spel meteen en moet iedereen zijn eindscore uitrekenen om de winnaar te bepalen.

Twenty One Conclusie

Op een klein kwartiertje heb je een partijtje Twenty One gespeeld. Aangezien de beurt van elke speler ook invloed heeft op het scoreblad van de tegenspelers, gaat het spel vlot en zit je niet gewoon op je beurt te wachten zoals bij Yahtzee. Hierdoor kan je met Twenty One gerust een momentje op een spelletjesavond invullen. Net zoals bij zovele andere dobbelspellen moet je tactische beslissingen maken en bepalen welke dobbelstenen je opnieuw wil gooien. Het is wel belangrijk om te weten dat je in dit spel vaak elkaar zal saboteren, dus wie daar niet van houdt, moet beseffen waar hij aan begint. En uiteraard hangt je succes ook grotendeels af van je eigen geluk en dat van je tegenspelers.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games? Lees dan hier al onze reviews.

snel

Twenty one