master of none aziz ansari

Master of None seizoen 2 review: meer van hetzelfde

In het tweede seizoen van Master of None, een herkenbare rit door het leven van een jongvolwassene, vertelt Aziz Ansari meer van hetzelfde. En dat is een goed ding.

Master of None werd bedacht door Parks and Recreation-acteur Aziz Ansari en Alan Yang. Eerstgenoemde speelt levensgenieter Dev, een 30-jarige single, glijdend door New York op zoek naar werk als acteur en naar de liefde. In 2015 werd het eerste seizoen van de komische auteurreeks, naar het grote voorbeeld van Louis C.K.’s Louie, enthousiast onthaald en niet op zijn minst door ondergetekende.

In een poging om zijn ex-vriendin te vergeten, onderneemt Dev net hetzelfde als zij: de realiteit ontvluchten in het buitenland. En daar gaat het goed met Dev, verrassend goed zelfs. Niet alleen leeft hij de droom in een pittoresk Italiaans dorpje als pastamaker, ook bij zijn thuiskomst mag hij in de handjes wrijven wanneer hij zomaar een job in de wacht sleept met fantastische toekomstmogelijkheden.

master of none season 2

Net zoals voorheen is de zoektocht van Dev naar betekenis de rode draad doorheen heel uiteenlopende, maar op zichzelf staande afleveringen. Zo schiet het tweede seizoen uit zijn startblokken met een Europese film: zwart-wit, een gestolen iPhone, een charismatisch kind en Dev in een stuntelige vaderrol. Filmstudenten zullen ongetwijfeld Ladri di biciclette van Vittorio De Sica uit 1948 herkennen.

Daarnaast doet Ansari opnieuw een geslaagde poging om sociale kwesties aan de tand te voelen vanuit zijn Amerikaans-Aziatisch perspectief. Elke aflevering waarin zijn ouders mogen opdraven, of het nu over religie of ouder-kindrelaties gaat, is een goeie oefening voor de denk- én lachspieren. Ansari durft ook zichzelf buitenspel te zetten in twee ontzettend sterke afleveringen die handelen over diversiteit. De ene een verzameling verbonden kortverhalen over het leven in New York, de andere een coming of age-verhaal van hartsvriendin Denise (Lena Waithe).

Master of None is ook een liefdesverhaal, met al zijn hoogtepunten en dieptepunten. Zowel Dev als zijn beste maat Arnold (Eric Wareheim) zitten exen en verloren liefdes achterna, want kan het ooit zo voelen als bij die ene persoon? Ansari neemt evenwel moderne Tinder-romantiek onder de loep, als eenmalige liefde die meer kon zijn en de hartstocht tussen senioren.

De romantische verhalen die Ansari vertelt zijn niet per se vernieuwend. Ook andere Netflix-reeksen zoals Lovesick en Love handelen over de wispelturigheid van twee mensen in een relatie en over timing die zo goed als altijd in de weg kan staan van iets moois. Maar doordat Master of None vaak heel luchtig is, komen de moeilijkste, en meest herkenbare, keuzes nog harder aan. Dev lijkt soms maar weinig zelf te zeggen hebben in zijn leven en het enige wat hij dan nog kan doen is zichzelf in de zetel ploffen en eens goed zuchten.

Hoewel het tweede seizoen van Master of None op het eerste zicht weinig verschilt van zijn voorganger, bewijst Ansari dat hij artistiek veel verder staat dan vroeger. Hilarische uitspattingen worden afgewisseld met lange stiltes die je zelf kan invullen, dansscènes vinden plaats in oogverblindende kleurpaletten. Ansari en zijn co-scenarist tonen zich de meesters van de walk and talk. De lange, onafgebroken shots van twee mensen, zo gefocust op elkaar, slorpen je helemaal op.

Er gebeurt vaak zoveel in een aflevering waardoor tijd een onmeetbaar snel concept wordt, ook wanneer je plots zit te kijken naar een romantische film gepropt in een uur. Die voorlaatste aflevering biedt trouwens de welgekomen uitdieping van de Italiaanse Fransesca (Alessandra Mastronardi), die veel te laat in het verhaal een volwaardig personage wordt.

Laat ik je één ding verklappen over het einde: je moet al zielloos zijn om niet te glimlachen bij zo’n laatste shot. En voor Master of None is het hoogstwaarschijnlijk definitief ook het laatste beeld. Ansari en zijn team hebben immers geen plannen om een nieuw seizoen te maken en nemen een pauze van onbepaalde duur, net zoals Louis C.K. doet met zijn gelijkaardige, maar volwassenere reeks. De verhalen over een jongvolwassene die stilaan het jong zijn achterwege laat, zouden volgens Ansari op zijn. Om nieuwe verhalen te vertellen, moet hij naar eigen zeggen zélf groeien.

Het tweede seizoen van Master of None verschijnt integraal op Netflix op 12 mei.

0