Apple TV+ zet in op grote namen maar is dat de juiste focus?

1

Het laatste Apple-event, waarin de gigant zijn streaming plan Apple TV+ uit de doeken zal doen, is intussen voorbij. We zagen tijdens de conferentie veel grote namen passeren. Het deed me denken: leven we nog in een wereld waarin bekende gezichten een focuspunt kan zijn? Vooraleer we daar dieper op in gaan, wil ik kort even samenvatten wat vooraf ging en wat we nu weten.

We wisten eigenlijk al een tijdje dat Apple zich in de oorlog der streaming platforms ging gooien. De eerste verhalen kwamen al naar boven in 2017, toen bekend werd dat het bedrijf 1 miljard dollar budget voorzag om eigen content te creëren. Met dat budget gingen ze richting grote producers om hen te overtuigen om mee in het project te stappen. Binnen datzelfde jaar brachten ze Zack Van Amburg & Jamie Erlicht aan boord. Beide mannen hadden een hoge functie bij Sony Pictures Television en zijn mede verantwoordelijk voor reeksen zoals Breaking Bad en The Goldbergs.

Mr. Cue, Senior Vice President en verantwoordelijke van het project, praatte er al over tijdens een discussie op SXSW 2018 waarin hij eerlijk toegaf dat het bedrijf niets weet over televisie maken. “Welke meerwaarde kunnen we bieden? Heel weinig. Maar we kunnen veel betekenen op andere vlakken. We maken apps, we weten hoe iets te distribueren en we weten hoe iets in de markt te plaatsen. We weten echter niets over tv shows maken,” klonk het toen.

Dus moesten ze hun kennis ergens anders halen en met zo’n bedrag konden ze de crème de la crème binnenhalen. Tijdens het promotiefilmpje zagen we Steven Spielberg, JJ Abrams, Jason Momoa, Jennifer Anniston, Reese Witherspoon, Kumail Nanjiani, Ron Howard en M. Night Shyamalan praten over de magie van film en televisie. In ware Apple stijl konden ze niet genoeg onderstrepen hoe belangrijk visuele fictie niet is. Hoe magisch het maken ervan is.

Daarna werden de reeksen één voor één voorgesteld:

  • Reese Witherspoon en Jennifer Anniston zullen samen met Steve Carell The Morning Show brengen, een reeks achter de schermen van ochtendtelevisie.
  • See wordt een science-fiction met Alfre Woodard (12 Years a Slave) en Jason Momoa (Aquaman) over een post-apocalyptische wereld waarin iedereen blind is.
  • Kumail Nanjiani brengt Little America, een anthologie reeks met kleine en grote verhalen van immigranten in Amerika.
  • JJ Abrams verraste met zijn project, waarvoor hij samenwerkte met singer-songwriter Sara Bareilles genaamd Little Voice. Deze tv-serie zal een blik werpen in het turbulente leven van een beginnende artiest.
  • Er komt een kinderreeks met een muppet die kinderen zal introduceren in de wondere wereld van coderen.
  • Oprah werkt aan 2 documentaires. Een daarvan zal het hebben over seksuele intimidatie op de werkvloer, de andere wil het belang van mentale gezondheid in de spotlight brengen. De laatste decennia krijgen we als maatschappij meer en meer te maken met depressies en burn-outs. De documentaire moet het allemaal meer bespreekbaar maken.
Er werd een grote groepsfoto getoond op het einde © Apple

Er werd een grote groepsfoto getoond op het einde © Apple

Er werden geen trailers getoond noch officieel artwork. De makers waren zelf aan het woord en brachten de pitch op het einde van de presentatie. Als afsluiter kwam Tim Cooke nog even vertellen hoe trots hij is op wat er allemaal onze richting uitkomt. Achter hem zagen we een grote foto met acteurs en regisseurs die werken aan content voor Apple TV+. We zagen onder andere Chris Evans en Brie Larson in beeld.

Apple TV+: Content-, Author- of Celeb-focused?

Je kan naar mijn mening 3 grote pistes bewandelen als je Apple TV+ moet zien te verkopen aan een grote massa mensen, die eigenlijk al het gevoel hebben dat er te veel platforms zijn. De eerste piste is de meest voor de hand liggende: laat de content spreken. Blaas ons omver met verschillende trailers. Stel ons gerust dat de kwaliteit top zal zijn en dat je de inhoud van je service enorm streng zal cureren. Alle signalen wijzen erop dat het te vroeg was om dit pad te bewandelen.

De tweede piste wordt al wel vaker gedaan, zeker bij hele grote namen. Vroeger was de showrunner iemand die louter achter de schermen alles in goeie banen leidde, maar sinds de periode van toptelevisie krijgen we wel vaker rock-n-roll schrijvers. Ik denk dan spontaan aan een Vince Gilligan of de Duffer Brothers, die intussen toch ook gekend zijn bij een groot publiek. Zoals eerder gezegd, werkt dit eigenlijk vooral bij gekende namen. Nieuwelingen zullen niet bepaald iedereen over de streep trekken in dit geval.

De derde piste is, je voelt het al aankomen, effectief wat ze hebben gedaan in dit Apple Event. Voluit de kaart trekken van de bekende gezichten en deze de rol van author geven. Mijn buikgevoel zegt me dat het gewoon te vroeg was om dit al vrij te geven. Er wordt verwacht van ons om enthousiast te worden puur op de belofte van wat mooie gezichten ons vertellen maar in een periode van een overgesatureerd aanbod werkt dit niet.

We zijn allemaal integraal strenger beginnen worden in wat we bekijken. Een mens werkt gemiddeld 8u per dag en na het huishouden en andere verplichtingen heeft niemand nog zin om te lijden aan keuzestress. Dus als de show niet onmiddellijk de aandacht trekt, blijft de play-knop onaangeroerd. Wat overtuigt me dan meestal? Niet een bekend gezicht, maar een overtuigend verhaal of een unieke sfeer.

Het is de effectieve content die mensen aan boord haalt, niet de belofte ervan. Soms is het beter om je plant nog even binnenshuis te laten groeien vooraleer je ze buiten zet. Als dit de bedoeling had om mensen warm te maken, zijn ze er niet in geslaagd. Ik wacht nog geduldig af tot de eerste trailers er komen vooraleer ik enthousiast word voor Apple TV+ en ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn.

Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties