Nimmernacht review: het donker als hoofdpersonage

Een donker verhaal over de 16-jarige Mia. Eens de rijke en geliefde dochter van de machtige Darius Corvere, nu de moordenares van de schaduw. Dat is zowat de ruwe samenvatting van Nimmernacht. Oh, en mocht je fan zijn van Fifty Shades of Grey, dan worden jouw noden ook ineens vervuld.

De schaduw als beste vriend

Ons hoofdpersonage heet Mia Corvere. De schaduw staat tot haar dienst, het donker controleert ze zonder problemen en haar beste vriend is een schaduw in de vorm van een kat (Meneer Goedhart). Ze is een Donkerling. Wat dat wil zeggen, weet ze zelf ook niet. Alleen dat de schattige Meneer Goedhart leeft van haar angst door het op te drinken.

Op jonge leeftijd krijgt Mia veel te maken met de dood en dat tekent iemand. Ze verliest haar vader, en haar moeder en kleine broer komen in de gevangenis terecht. Mia leert tussen het zwerven door Mercurius kennen, een eigenaar van een antiekwinkel. Ze wou hem haar geliefde broche met het embleem verkopen om te overleven. Hij stuurt haar weg maar redt haar later van drie dieven. Zo blijkt dat Mercurius een leermeerster (Shahiid) is in de dood die haar uiteindelijk traint om wraak te nemen op degenen die verantwoordelijk zijn voor haar vaders dood. Hij stuurt haar naar de Rode Kerk om te leren moorden op het hoogste niveau.

Eens aangekomen in de Rode Kerk, de leerschool van de beste moordenaars, leert ze nieuwe vrienden en vijanden kennen. Ook een goede portie seks is aanwezig en bovendien maakt het ook niet echt uit of de medeleerlingen sterven of niet. De leerkrachten doen zelfs mee.

Dat alles leidt tot spannende avonturen, liefdesverhalen en uiteindelijk een plot twist van jewelste. Wie overleeft de school en zal Mia haar wraak kunnen nemen?

De voetnoot in kinderschoentjes

Het was echt aangenaam om zo’n krachtige en onafhankelijke vrouw te hebben als hoofdpersonage.

Nimmernacht bestaat uit drie delen: de reis naar de Rode Kerk, de tijd die Mia spendeert in de Rode Kerk en dan de mindblow met een mix van actie en een verhoogde hartslag. Tussendoor leer je Mia kennen door in haar verleden te duiken en dat zie je aan de schuingedrukte passages. Mia is zo’n interessant personage en soms vergeet je dat ze nog maar 16 is. Het was echt aangenaam om zo’n krachtige en onafhankelijke vrouw te hebben als hoofdpersonage.

Je mag je trouwens verwachten aan een mengeling van Harry Potter, The Hunger Games en een tintje Fifty Shades of Grey. Als grote Harry Potter-fan, voelde ik me vertrouwd in het schoolleven van de Rode Kerk. Geheime gangen, gevaarlijke bibliotheken en de leerkrachten zijn niet altijd te vertrouwen. Als we dan kijken naar de vergelijking met The Hunger Games, is het bijna de bedoeling dat de leerlingen elkaar doden. Enkel de beste mogen zich de ultieme moordenaar noemen en de gemakkelijkste manier om daar te geraken, is door de concurrentie te elimineren. En ja, de uitvoerig beschreven seksscènes voelden wat nostalgisch aan door de boeken van Fifty Shades of Grey.

Ook heeft Jay voetnoten toegevoegd aan het verhaal om meer duiding te geven aan bepaalde onderwerpen of om een sarcastische opmerking te geven. In het begin was dat wel iets leuks om te lezen, maar nadien zat ik zo in het verhaal waardoor ik elke keer uit mijn flow werd gehaald. Dus mijn natuurlijke reactie was dat ik het niet meer las. Nu moet ik wel toegeven dat ik niet heb gemerkt dat ik iets miste om het verhaal te volgen. Misschien dat ik ze wel eens bekijk als ik het boek herlees.

Haat-liefde relatie

Ik ga even heel bruut zijn in mijn mening, maar ik vond de eerste 100 tot zelfs 200 pagina’s saai. Jongens, ik had echt moeite om mijn pagina volledig te lezen. Het kwam erg traag op gang en het was zo gedetailleerd waardoor ik er de aandacht bij moest houden. Ik moet toegeven dat het boek een week op mijn nachtkastje heeft gelegen omdat ik er met tegenzin aan bezig was.

Al een geluk dat ik wat doorzettingsvermogen heb en dat heeft geloond. Na het vermoeiende deel kwam het verhaal echt op gang en kon ik het boek niet opzij leggen (sorry aan mijn medereizigers op de tram dat ik niet doorhad dat mijn rugzak in de weg lag).

Lees het boek maar. Eens je voorbij het lastige stuk bent, zit je zo in de ban van het verhaal dat je moet weten hoe het afloopt. Het is zo onvoorspelbaar en elk personage kan ieder moment sterven. Opgepast voor de plot twist

Nimmernacht is te koop bij bol.com

0