Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Amal review: wanneer radicalisering dichtbij komt - Geekster
Films

Amal review: wanneer radicalisering dichtbij komt

Op Film Fest Gent kregen we met Amal een nieuwe film over radicalisering te zien. Vorig jaar kregen we al een meesterlijk verhaal van Adil en Bilal in Rebel. In Amal wordt alles kleiner en dichter bij thuis gehouden. Hoe ons dit bevallen is, lees je hier.

Ontluikend extremisme

In Amal staat de gelijknamige Brusselse leerkracht centraal (Lubna Azabal). Ze is zelf moslima en ziet dat sommige van haar leerlingen naar de extremere kant beginnen te leunen. Wanneer een leerlinge bedreigt wordt omdat ze lesbisch is, probeert ze in dialoog te gaan met haar leerlingen. Via gesprek wil ze context en nuance bijbrengen en vooral duiden dat geweld nooit de oplossing is.

© Scope Pictures

Het is al snel duidelijk dat Amal meer tegenkanting krijgt dan ze verwacht. Niet enkel van de leerlingen zelf, maar ook van de ouders en bij uitbreiding ook een deel van het lerarenkorps. Vooral de leerkracht religie, Nabil (Fabrizio Rongione), gaat tegen haar in. De huidige wetgeving geeft immers aan dat niemand de Islam-religielessen mag bijwonen of mee inspraak mag hebben aangezien dit tegen de vrijheid van expressie gaat. Amal vermoedt dan ook dat hier haatdragende interpretaties van de Koran en Sharia-principes onderwezen worden.

Ongekend Belgisch talent

Amal toont nog eens dat we met Azabal een geweldig getalenteerde actrice in ons land hebben die daar iets te weinig voor erkend wordt in eigen land.

Amal steunt volledig op de schouders van Lubna Azabal (gekend van Denis Villeneuves Incendies uit 2010 en Rebel van Adil en Bilal). Ze vertolkt Amal als een sterke, vastberaden vrouw die langzaam de druk van de onverdraagzaamheid in haar omgeving voelt toenemen. De blik in haar ogen lijkt altijd zo oprecht. Je gelooft direct dat ze die gepassioneerde, geëngageerde leerkracht is die vooral iedereen wil helpen. Dit doet een beetje denken aan haar rol in Le Blue du Caftan, waarin ze het beste voorheeft met haar man die een verdoken homoseksueel is in Marokko. Amal toont nog eens dat we met Azabal een geweldig getalenteerde actrice in ons land hebben die te weinig erkenning krijgt in eigen land. Al moet de rest van de cast niet onderdoen. Elke rol zit goed en komt oprecht over.

© Scope Pictures

Voor Jawad Rhalib is Amal zijn derde film als regisseur. Hij slaagt erin een verhaal te schrijven dat je qua emoties heel verschillende kanten opstuurt, met geloofwaardige, pakkende dialogen. Wat opvalt is de keuze om geen muzikale score te gebruiken. Het tactisch gebruik van stilte om spanning aan te duiden wordt door de afwezigheid van muziek goed geaccentueerd. Als kijker heb je hierdoor meer aandacht voor de diepgaande dialogen en dreigementen die subtiel schuilgaan in deze gesprekken.

Educatief en niet belerend

Amal slaagt erin om een interessant verhaal te vertellen waarin je als kijker veel bijleert over hoe door subtiele manipalutie een hele generatie beïnvloed kan worden door de verkeerde figuren. En dit wordt allemaal gedaan zonder belerend over te komen. Je hebt geen enkel moment het gevoel dat er echt met de vinger gezwaaid wordt. Al kunnen we zeggen dat de laatste minuut van Amal misschien een iets te harde klop in je gezicht is, die niet nodig was.

Amal speelt vanaf 7 februari in de bioscoop.

Frédéric Van den Ostende

Vooral filmliefhebber, ik zou het allemaal zelf niet beter kunnen

Recent Posts

Hades II early access preview – een kwestie van tijd

Tot nu toe was Hades een van onze meest favoriete roguelikes. Niet enkel had deze…

17 uren ago

The Blood Brothers Mother #1 / Space Ghost review

Het kan zijn dat DSTLRY aan jullie aandacht voorbij is gegaan. Het is een nieuwe…

3 dagen ago

Stellar Blade review: competent afgekeken

Als het op actie RPG en soulslike aankomt, is Geekster er traditiegetrouw als de kippen…

6 dagen ago

Kingdom of the Planet of the Apes review: hobbelig vervolg

Het is intussen 7 jaar geleden dat de reboottrilogie van Andy Serkis Planet of the…

1 week ago

Tales of Kenzera: ZAU review – metroidvania als rouwproces

Surgent Studios biedt ons als hun eerste spel de metroidvania Tales of Kenzera: ZAU aan.…

1 week ago

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

2 weken ago