Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
The Walking Dead universe RPG: Brains? - Geekster
Games

The Walking Dead universe RPG: Brains?

Met je laatste adem spurt je naar de deur, de zombies die je op de hielen zitten, komen dichter en dichter. Je ramt de deur met je schouder en voelt hem bewegen. Centimeter per centimeter schuift hij langzaam open tot je jezelf binnen in de kamer kunt persen. De hongerige handen klauwen, ze missen je. Even ademhalen en je denkt dat je momenteel veilig bent. Maar dan duwt de massa van de levende doden de deur met een harde klap open en paniek slaat je om het hart. Je spurt naar het raam aan de andere kant van de kamer en hoopt dat het zal meegeven als je jezelf ernaar lanceert. Het hongerige gegrom achtervolgt je in The Walking Dead universe RPG!

Spelontwerp: Nils Hintze
Uitgever: Fria Ligan (Free league publishing)
Aantal spelers: 2- ?
Leeftijd: 16+
Speelduur: one shots, solo play of meerdere sessies.

Reviewcopy gekregen via uitgever

Rollenspel: een kleine introductie

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waarbij 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

De wereld van de doden

The Walking Dead universe RPG vindt plaats in het universum van AMC’s The Walking Dead. In deze wereld heeft een virus de doden weer tot leven gebracht en jammer genoeg voor de overlevenden zijn die een legioen. Er is maar kans om van dag tot dag te overleven als je hard wordt in een meedogenloze wereld. Een wereld waarin de overgebleven mensheid langzaam zichzelf aan het verliezen is. Cultes rond de vreemdste zaken beginnen te vormen en perverse monsters (niet de zombies!) proberen hun heerschappij ten koste van iedereen uit te breiden over de in elkaar gevallen maatschappij van vroeger.

©Free League Publishing

Je maakt deel uit van een kleine groep overlevenden. Alleen samen met hen kan je misschien nog een beetje veiligheid en vriendschap vinden. Honger en wantrouwen dwingen je om de wereld in te gaan, ver van het kleine plekje dat je weet te vrijwaren van de rondzwervende hordes doden. Maar of je terug zal komen, dat is een heel andere vraag.

Overleven is een kunst, slapen een noodzaak

Jij maakt deel uit van een kleine groep overlevenden. Alleen samen met hen kan je misschien nog een beetje veiligheid en vriendschap vinden.

Free League Publishing heeft hun bekende Year Zero engine-spelsysteem aangepast om de horror, wanhoop en het verlies van dierbaren te reflecteren in The Walking Dead universe RPG. In onze Alien: The Roleplaying game review geven we hier al een uitgebreide uitleg over maar hier zijn nog even de basics.

Ieder personage in The Walking Dead universe RPG heeft 4 attributen. Deze zijn kracht, behendigheid, reactievermogen en empathie. Aan elke attribuut zijn er 3 skills verbonden. Als er een test moet gebeuren, dan rol je een aantal 6-zijdige dobbelstenen gelijk aan het gekozen attribuut + de skill. Je hebt 1 resultaat nodig dat een 6 toont om te slagen. Maar als je er meer rolt, dan kan je die acties beter uitvoeren, zoals harder slaan of een betere barricade maken.

©Free League Publishing

Je kan je hand breken of je trekt de aandacht van een aantal zombies. Het resultaat zal nooit gunstig zijn.

Ieder personage heeft ook een stressniveau. Iedere keer dat je een test faalt en je probeert opnieuw, dan gaat je stressniveau naar boven, alsook door geconfronteerd te worden met zaken in de wereld die moeilijk te verwerken zijn. Ieder niveau van stress laat je toe om 1 dobbelsteen meer te rollen maar als het resultaat daarvan op 1 belandt, een walker zoals dat in The Walking Dead universe RPG heet, dan gebeuren er nare dingen. Je kan je hand breken of je trekt de aandacht van een aantal zombies. Het resultaat zal nooit gunstig zijn.

Stress kan je afbouwen door even te rusten of met je medespelers te converseren. Een zeldzaam rustig moment in een turbulente wereld. Dat is het spelsysteem in een notendop. Klinkt simpel maar het heeft de nodige nuance om interessante verhalen tot leven te brengen.

ieder personage heeft ook een bepaalde voorgeschiedenis zoals een voormalige crimineel of dokter. Deze geven al hints en tips over hoe zo een personage in de wereld van The Walking Dead universe RPG zich zou gedragen. Spelers kunnen dit gebruiken als een sjabloon om op verder te werken. Voor de spelmeester zijn deze een goede inspiratie om de wereld verder te bevolken.

©Free League Publishing

Een goede buur is beter dan een verre vriend

De voorvernoemde vrienden zijn dan ook heel erg belangrijk in de wereld van The Walking Dead universe RPG. Spelers beginnen in een kleine plek die ze hebben weten te veroveren om te schuilen. Bij hen zijn een aantal personages die de spelmeester zal beheren. Deze personages of NPC’s (niet-speler personages) hebben onderlinge relaties, die positief of negatief kunnen zijn. Er zijn echter verborgen gebreken waar de spelers niets van afweten. Mettertijd gaan deze relaties goede en slechte situaties veroorzaken naargelang de evementen die gebeuren in het spel.

Eten en materiaal zijn beperkt aanwezig en nemen vlug af. In deze wereld moet je vechten voor alle voorraad die er aanwezig is.

Eten en materiaal zijn beperkt en nemen vlug af. In deze wereld moet je vechten voor alle voorraad die er aanwezig is. Voeg daarbij dat er andere groeperingen hun eigen motivaties hebben in de buurt waar je verblijft, en je hebt al vlug een broeihaard van jewelste. NPC’s kunnen de groepen verlaten of erbij komen, wat dan weer nieuwe relaties en dynamieken met zich meebrengt. Soms sluipen ze weg in het midden van de nacht en nemen ze een deel voorraad mee. Dan is de vraag, ga je erachteraan of laat je ze gaan omdat het dit risico niet waard is? Moeilijke discussies zullen dan het brood en spelen van de sessie worden tussen spelers en de overgebleven NPC’s.

©Free League Publishing

Een uitstap om meer provisie te verwerven, is dan ook iets wat regelmatig kan voorkomen en dat is niet zonder gevaar. In de buurt zullen er zwermen van zombies rondhangen. Deze krijgen elk een nummer van 1 ( een enkeling) tot 6 (honderden tot duizenden) en vormen een bedreiging die niet noodzakelijk is, tenzij er iets misgaat. Maar dat wil niet zeggen dat je ze zomaar kan negeren. Eenmaal die je opgemerkt hebben, kan de horde al vlug stijgen in dreigingsniveau en ontembaar worden. Dit alles wordt in het spelsysteem beheerd door een aantal tabellen die reacties en beslissingen beïnvloeden.

De binnenkant van een borstkas

The Walking Dead universe RPG is dan ook gericht op een matuur publiek.

The Walking Dead universe RPG is dan ook gericht op een matuur publiek. Veel thema’s moeten vooraf met de groep van spelers besproken worden om het spelplezier te behouden. Verraad, verlies van een vriend, gruwelijke dood en meedogenloos gedrag van mensen die tot het uiterste gedreven zijn, komen allemaal aan bod. Het spel is dan ook niet voor iedereen weggelegd.

Gevechten zijn kort en dodelijk. Een personage kan enorm vlug sterven of verwondingen oplopen die ze de rest van hun leven zullen meedragen. De spelers kunnen verschillende zaken proberen op te bouwen, zoals een betere woonplek, of een groep die groter is en beter uitgerust maar dit kan door enkele evementen ook ontnomen worden. Dit kan frustrerend zijn maar net zoals in de tv-serie is dat een deel van de wereld.

©Free League Publishing

The Walking Dead universe RPG houdt geen blad voor zijn mond maar moet zeker afgewogen worden met de vraag of het een spel is dat een spelersgroep zal aanstaan. Kunnen de spelers om met dit verlies en doorzetten of ligt dat moeilijker? Er staat immers geen rem op de wereld, maar dat is dan ook een deel van het thema. Doorzetten desondanks de tegenslagen, want het alternatief is zich neerleggen en vergaan.

Een leuk idee dat in het spel aan bod komt, is een dialoog voeren met jezelf terwijl je over iemand praat die je verloren hebt. Een grafzerkmoment zoals dat heet en dat geeft een mooie toets aan wat het spel probeert te bereiken. Namelijk, je bent maar een mens in een moeilijke wereld en de zelfreflectie of nostalgie kan je motiveren om nog een dag verder te doen.

Een nieuw seizoen

Er zijn verschillende mogelijkheden om The Walking Dead universe RPG te spelen. Allereerst is er een campaign play. Dit moet aanzien worden als een seizoen van de televisiereeks. Een serie opeenvolgende verhalen zullen uiteindelijk naar een climax leiden waarin de acties van de spelers gedurende het seizoen zullen bepalen wat er verwezenlijkt wordt.

Daarnaast is er een Survival-modus. Dit is een avontuur dat apart wordt gespeeld en bedoeld is om een avond te vullen.

Daarnaast is er een Survival-modus. Dit is een avontuur dat apart wordt gespeeld en bedoeld is om een avond te vullen. De Survival-modus gaat heel hard. De spanningen starten hoog en de spelers zullen een moeilijke situatie goed moeten beheren of er zal niets overblijven op het einde. Dit zijn verhalen die niet bedoeld zijn om te winnen, maar gewoon met zo weinig mogelijk schade de avond te overleven.

The Walking Dead universe RPG biedt ook een solo-optie aan waar je een enkel personage maakt. Dit personage zal voornamelijk door random evenementen en dobbelsteenrollen door de wereld bewegen. Je komt voor gegenereerde situaties te staan en moet keuzes maken. De bedoeling van de solo-modus is te kijken hoe ver je het zal brengen op je eentje in deze gruwelijke wereld.

Geplunderde kisten en een goede vondst blikken bonen

The Walking Dead universe RPG heeft 2 opties om in te stappen in hun wereld. Allereerst is er de gebruikelijke startdoos van Free League Publishing die de volgende zaken heeft:

  1. Een basis regelboek van 40 pagina’s waarin alle regels staan die je nodig hebt om te beginnen.
  2. Een Survival-modus-avontuur genaamd “The Wolves’ Den”.
  3. 6 voorgegenereerde full colour-personages om mee te starten.
  4. Carol, Michonne, Gabriel en Glenn van de tv-serie als speelbare personages uit de serie.
  5. 2 full colour-kaarten die de gebieden van Atlanta, Georgia en Virginia bedekken.
  6. 3 avonturenmappen die in het avontuur “The Wolves’ Den” gebruikt worden.
  7. 10 Year Zero-dobbelstenen en 10 speciale stress-dobbenstenen speciaal gemaakt voor The Walking Dead universe RPG.
  8. Een Threat Meter die je visueel laat bijhouden hoe erg de dreiging van de zombies is.

Daarnaast zijn er ook nog de Roleplaying Core Rules. Dit is een 196 pagina’s tellend boek dat alle basisregels en een set geavanceerde regels heeft om zelf je verhalen te schrijven.

© Free League Publishing

Blijven gaan, ook al is het moeilijk

The Walking Dead universe RPG is bedoeld om zich af te spelen na de evenmenten in seizoen 11 van de serie. De invloed van de serie is hier dan ook moeilijk los te koppelen van het spel zelf. Spelers die nooit een aflevering gezien hebben, zullen het dan ook niet gemakkelijk vinden om zich in te leven in deze wereld.

Dat is jammer want het is een wereld die veel potentieel heeft met kortetermijnverhalen. Voor langere verhalen lijkt het spel iets minder weggelegd, zeker door de brutale natuur van het beestje. Aan de ene kant heeft het een sterke start met veel visueel bronmateriaal en goede ideeën maar aan de andere kant voelt het alsof er iets mist.

It’s a local shop, for local people

Het aangeleverde materiaal neemt alleen de plaatsen van de televisieserie onder de loep en brengt niets aan om meer lokaal een setting op te bouwen. Als je in Europa of andere delen van de wereld wil spelen, zal de spelmeester heel wat denkwerk nodig hebben. Ben je fan van de serie en wil je die stukken herbeleven, dan heb je wel alles om te starten.

Het aangeleverde spelmateriaal is, zoals gewoonlijk van Free League Publishing, top.

Het aangeleverde spelmateriaal is, zoals gewoonlijk van Free League Publishing, top. De kaarten zijn stevig, gedetailleerd en de tekenstijl past perfect bij het spel. Kwalitatief is het zeker in orde. Maar inhoudelijk voelt het aan alsof er iets ontbreekt. Het spelsysteem werkt maar mist de nuance om een spel in een zombie-apocalypse volledig tot leven te laten komen.

The Walking Dead universe RPG zal niet iedereen bekoren, maar fans van een avond vol zombies of van de televisiereeks zullen hun honger even kunnen stillen ermee.

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels.

serge

Recent Posts

The Blood Brothers Mother #1 / Space Ghost review

Het kan zijn dat DSTLRY aan jullie aandacht voorbij is gegaan. Het is een nieuwe…

2 dagen ago

Stellar Blade review: competent afgekeken

Als het op actie RPG en soulslike aankomt, is Geekster er traditiegetrouw als de kippen…

5 dagen ago

Kingdom of the Planet of the Apes review: hobbelig vervolg

Het is intussen 7 jaar geleden dat de reboottrilogie van Andy Serkis Planet of the…

7 dagen ago

Tales of Kenzera: ZAU review – metroidvania als rouwproces

Surgent Studios biedt ons als hun eerste spel de metroidvania Tales of Kenzera: ZAU aan.…

1 week ago

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

2 weken ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

2 weken ago