Flater slaat weer toe/Jules Verne 2 review: dubbele pret

Guust Flater is bij stripliefhebbers bekend als de sullige kantoorklerk die de burelen van het Robbedoes-weekblad onveilig maakt. Hij is de creatie van André Franquin, de in 1997 overleden tekenaar die geldt als een van de grootste striptekenaars van de Europese strip. Zijn albums verschenen van 1970 tot 1996 en daarna leek het over en uit te zijn.

Het behaagde uitgeverij Dupuis om de avonturen van de flaterende held voort te zetten met een nieuwe striptekenaar luisterend naar de naam Marc Delafontaine. In stripkringen bekend als Delaf, de tekenaar van de reeks Mooie Navels. Maar ze hadden niet gerekend op de dochter van Franquin die de wens van haar vader wil eerbiedigen door geen nieuwe album van Guust meer toe te staan. Dat leverde een stevig proces op waar de kastaars van Stripspeciaalzaak verslag van deden. Dupuis won en het nieuwe album lag in november in de winkel.

guust
©Uitgeverij Dupuis

Het nieuwe album heet Flater slaat weer toe en het is eigenlijk best goed. De gags zijn alleraardigst en weten een glimlach te ontlokken. Wat Delaf goed doet, is dat hij doorheen de gags wat terugkerende thema’s rijgt die zorgen voor iets wat lijkt op een doorlopend verhaal.

Het oogt als een Franquin-album maar is het natuurlijk niet. Alle oude bekenden plus wat stiekeme nieuwe figuren zijn weer van de partij. Toch zal deze strip in goede aarde vallen bij veel oudere striplezers die Guust gemist hebben. Dit album is vooral voor hen.

Jules Verne 2

Voordat jonge lezers zich vergaapten aan bergen young adult-boeken en de bekendste tovenaar uit Zweinstein was er Jules Verne. De Franse schrijver geldt als een van de pioniers van de sciencefiction en vermaakte eind negentiende eeuw zijn publiek met klassieke titels als De kinderen van kapitein Grant, Reis om de wereld in 80 dagen en 20.000 mijlen onder zee.

De schrijver is inmiddels een beetje vergeten, al duiken zijn werken af en toe nog eens op in de popcultuur. Wie hem niet zijn vergeten, is het duo Robbert Damen en Daniel van den Broek. Beide heren hebben de handen ineen geslagen om een strip te maken die gaat over de lotgevallen van de kleine Jules Verne. Een jongetje dat droomt van een carrière als schrijver maar zich nu ondergedompeld ziet worden in tal van avonturen.

©Menlu

Dit tweede album bevat twee korte verhalen met de titels Mijn Neef Bram en Het Geheim van Nell. In het eerste avontuur beleven Jules en zijn Ierse neef Bram een griezelig avontuur met een zekere vampier. (We gaan jullie niet uitleggen wie die Bram nu eigenlijk is…) En het tweede verhaal is niet alleen een knipoog naar een van Vernes klassieke boeken maar ook een fijn weerzien met twee oude bekenden. Wat die Nell verder voor geheimen heeft? Dat ze die maar voor zichzelf houdt.

Het eerste album werd in 2022 genomineerd als jeugdalbum van het jaar in Nederland en je begrijpt al snel waarom. De verhalen zitten vlot in elkaar en lezen als een episode van een cultcartoon maar dan op papier. Een effect dat versterkt wordt door het fijne tekenwerk van Daniel van den Broek wiens werk rechtstreeks vanaf de met potlood getekende pagina’s lijkt te zijn overgenomen.

Hoewel deze recensent liever de langere verhalen leest, moet toch worden gezegd dat dit een fijn album is. Hulde aan Menlu dat ze dit uitgeven. Ga het lezen.

Bestel Flater slaat weer toe bij bol.com

Jules Verne 2 is te koop als hardcover of softcover bij bol.com