Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Coriolis review: unieke ttrpg in de ruimte

Zin in een ruimteavontuur maar niet meteen de neiging om Star Wars, Star Trek of Warhammer 40K te spelen? Dan kan je misschien Coriolis proberen. Deze tabletop rpg van Free League Publishing bestaat al een aantal jaar (en is eigenlijk een nieuwe versie van een al ouder spel), maar omdat het derde en laatste deel van een groot extra avontuur net is uitgekomen, leek het ons het ideale moment om het hele spel eens grondig te bekijken. Is het de moeite waard? Heeft het dezelfde kwaliteit als de andere ttrpg’s van Free League Publishing? Geekster testte het voor jullie uit.

  • Spelontwerp: Tomas Härenstam, Nils Karlén, Kosta Kostulas en Christian Granath
  • Uitgever: Free League Publishing
  • Art: Christian Granath, Martin Grip, Gustaf Ekelund, Magnus Fallgren, Tobias Tranell en Joakim Ericsson
  • Aantal spelers: zoveel als je wil, 5 is ideaal voor de ruimtegevechten

1001 kolonisatienachten in de ruimte

Coriolis heeft inspiratie gehaald bij culturen uit het Midden-Oosten.

In Coriolis speel je als een crewlid van een groep die ruimteavonturen beleeft in een groot universum. Het is deels geïnspireerd door onder meer Firefly en Alien, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de mix van Western en Aziatische stijlen in Firefly, heeft Coriolis inspiratie gehaald bij culturen uit het Midden-Oosten, van de kleren en het voedsel tot de filosofie en literatuur. Zo dragen personages een djellaba, kameez of kaftan en kan je het opnemen tegen een Djinn.

©Free League Publishing

Coriolis speelt zich af in de Derde Horizon, een massieve cluster sterrenstelsels vol planeten en ruimtestations. Na een oorlog waarbij de Derde Horizon zich kon onafhankelijk maken van de Eerste en Tweede Horizon, bleek de rust maar kortstondig. Het kolonisatieschip de Zenith kwam na een lange reis vanaf de aarde immers terecht in de Derde Horizon. Er ontstond een al dan niet openlijke machtsstrijd tussen de Firstcome (die er al waren) en de Zenithians, waarbij deze laatsten geleidelijk aan meer en meer de macht en cultuur van de Firstcome begonnen te vervangen. Ze vestigden zich vooral in het Kua-stelsel en bouwden hun schip om in het massieve ruimtestation Coriolis. Ook kwamen er plotseling mysterieuze Emissaries de rust verstoren en vertoonden sommige gewone mensen plotseling speciale krachten, die normaal enkel aan de goddelijke Iconen toebehoorden.

©Free League Publishing

de massieve Mercy of the Icons-campagne

Het core book, The Third Horizon, bevat bijzonder veel lore, vooral dan van Coriolis en Kua, en is echt een plezier om te lezen. Je zal niet veel moeite moeten doen om ideeën genoeg te krijgen om je eigen avonturen te beginnen. Natuurlijk kan je ook het avontuur achteraan het boek als je eerste belevenissen gebruiken. Wie nog meer (heerlijk) voorgekauwde avonturen wil, kan gaan voor de massieve Mercy of the Icons-campagne. Deze bestaat uit één proloogboek met een avontuur en drie hoofdboeken met elk twee avonturen. Verder zijn er ook nog wat extra’s zoals kaarten of een overzicht van nieuwe schepen voorzien. Het hele avontuur begint ogenschijnlijk eenvoudig maar krijgt snel veel diepgang en wordt heel uitgebreid. Een uit de roulatie gehaald luxeschip stuurt vanuit een verre kolonie een noodsignaal. Jij en je team maken deel uit van de reddingsdienst die hen te hulp moet komen. Wat begint als een eenvoudige actie mondt echter anders uit wanneer jullie te vroeg uit je cryoslaap worden gehaald en wakker worden in een donker schip…

Coriolis Djinn Wake of the Icons
©Free League Publishing

Coriolis biedt je veel keuze

Ruimtediefstallen, sabotageacties, politieke intrige, handel drijven, archeologische avonturen die richting cosmic horror gaan of iets anders?

Hoe aan je avonturen te beginnen? Je speelt in groep, dus je moet eerst samen afspreken wat voor soort avonturen jullie willen beleven. Ruimtediefstallen, sabotageacties, politieke intrige, handel drijven, archeologische avonturen die richting cosmic horror gaan of iets anders? Elke groep heeft ook ergens grote schulden die zullen terugbetaald moeten worden. Je krijgt ook een speciaal talent voor je groep, een patroon die je helpt en een nemesis die je kan dwarsbomen. Zo worden er al een heleboel narratieve mogelijkheden naar boven gebracht.

©Free League Publishing

Dan is het tijd voor de afzonderlijke personages. Sommige elementen kan je zelf kiezen, anderen worden (vooral mechanisch) bepaald door eerdere keuzes. Je moet in ieder geval nadenken over je achtergrond, afkomst, hoe vermogend je opgegroeid bent (dit bepaalt hoeveel punten je overal in kan investeren in het begin en hoeveel reputatie en beginkapitaal je hebt), je soort (ben je 100% mens of toch niet helemaal?), je reputatie (dit helpt je misschien bij sociale tests en bepaalt hoe de meeste npc’s je zullen behandelen), je concept en sub-concept (class en sub-class), het Icon dat je aanbidt of dat belangrijk is voor jou, een persoonlijk probleem, relaties met de andere spelers en je positie in je crew (belangrijk voor ruimteschipgevechten). Bij de concepten heb je voor de hand liggende concepten zoals soldier of pilot, maar zijn er toch ook andere zoals preacher (met sub-concepten ascetic, missionary of prophet) of artist (met de keuze uit courtesan, musician of poet).

Coriolis Icons
©Free League Publishing

Year Zero 

Zoals altijd bij de Year Zero Engine is het spelen zelf relatief eenvoudig.

Coriolis gebruikt een aangepaste versie van de Year Zero Engine. Je begint mechanisch gezien je personage te maken bij je attributes. Je kan tussen de twee en vijf punten investeren in strength, agility, wits en empathy. Je moet wel best in minstens twee van hen goed investeren, want strength en agility bepalen samen je fysieke Hit Points en je mentale Mind Points worden bepaald door je wits en empathy. Daarna kan je kiezen uit 16 skills, onderverdeeld in algemene skills zoals melee combat, manipulation of survival, en gevorderde skills, zoals technology, culture of medicurgy. Om gevorderde skills te leren moet je een specialist tegenkomen op je avonturen. Verder zijn er nog talenten (kleinere bonussen) automatisch bepaald door je groep, concept en Icon. Dan moet je nog gaan kijken naar je uitrusting (en opletten voor een gewichtslimiet!) die je bonuseffecten kan geven. Door na elke sessie xp te verzamelen of door extra uitrusting of cybernetische of bionische implantaten te kopen, kan je jezelf nog meer talenten en skills geven.

©Free League Publishing

Het duurt even om dat alles (en alle info van je ruimteschip ook!) uit te dokteren, maar zoals altijd bij de Year Zero Engine is het spelen zelf relatief eenvoudig. Wanneer je iets speciaal wil doen, neem je het aantal d6-dobbelstenen dat bij je skill hoort plus nog eens dobbelstenen voor het bijhorende attribute. Je hebt minstens één 6 op een van de dobbelstenen nodig om te slagen in je opzet. Meer zessen rollen geeft je extra voordelen. Als het je niet lukt, ondervind je negatieve effecten. Om extra kansen te hebben om zessen te gooien, kan je bidden tot het Icon dat bij de bijhorende skill check past. Dit zorgt er echter voor dat de GM een Darkness Point krijgt om jou later het leven mee zuur te maken…

Coriolis combat 

Door alle regels kan je wel pech hebben bij gevechten en snel uitgeschakeld worden.

Ook de gevechten zijn eenvoudig, maar verschillen lichtjes van de normale skill checks. Om te beginnen rolt iedereen een dobbelsteen om heel eenvoudig je initiative te bepalen (na bepaalde modifiers eventueel toegepast te hebben zoals wanneer je een verrassingsaanval uitvoert). Elke beurt krijg je drie Action Points. Deze kan je in één keer gebruiken voor een trage actie (zoals iemand genezen), of je kan twee of meer normale (waaronder aanvallen) of snelle acties (bijvoorbeeld iets oprapen) uitvoeren. Je kan AP opsparen om je bijvoorbeeld buiten je beurt te verdedigen tegen een aanval van een tegenstander, maar bij het begin van je volgende beurt krijg je weer maximum 3 AP. De acties zelf voor je meestal uit met je skills, voornamelijk melee combat en ranged combat. 

Coriolis Djinn
©Free League Publishing

Geraakt worden kost je Hit Points. Als je HP op is, ben je tijdelijk “gebroken” (verdoofd of uitgeschakeld) en kan je niets meer doen tot iemand je helpt. Elk wapen heeft ook een crit rating. Als de aanvalsrol minstens evenveel D6’en voortbrengt, krijgt het slachtoffer een kritieke verwonding. Dan gooi je 2 D6’en en kijk je op een tabel met effecten. Heel vaak heb je een aantal dagen of uren om door iemand anders geholpen te worden voor je aan je wonden bezwijkt, maar als je heel veel pech hebt (1/33 kans), sterf je meteen aan een doorboord hart of een verpletterde schedel. Verder zijn er nog andere soorten schade zoals honger, vacuum of radiatie, waarbij je langzaam maar zeker HP zal verliezen. Al die effecten hebben hun eigen speciale regels. Door al deze regels en de critical hits kan je wel pech hebben bij gevechten en snel uitgeschakeld worden. Naast gewone levenspunten heb je ten slotte ook nog Mind Points. Door acties of aanvallen van anderen kan je immers stress krijgen. Als je MP op is, krijg je een lichte inzinking en kan je eventjes geen normale acties meer uitvoeren.

Ruimteschepen en ruimtegevechten

Om zowel je schip als je personages samen te stellen, zal je in een stevige session zero nodig hebben.

Aangezien je veel werelden hebt en het nu eenmaal een space opera is, is je ruimteschip bijzonder belangrijk. Ook hiervoor zijn er dus een heleboel regels en tabellen te vinden. Om te beginnen moet je samen met je groep je schip samenstellen. Welk type is het, hoe snel kan het vliegen, hoeveel extra modules zitten erop, hoeveel verdediging heeft het, …? Elk schip moet ook een probleem hebben om het allemaal nog een beetje interessanter te maken, zoals gemakkelijker gedetecteerd worden door vijanden of (onze favoriet) een intelligente maar excentrieke computer. Om zowel je schip als je personages samen te stellen, zal je in ieder geval een stevige session zero nodig hebben. Daarnaast zijn er nóg extra regels als je je schip gebruikt, bijvoorbeeld om te springen tussen systemen of om je schip te (laten) onderhouden.

©Free League Publishing

Meestal neemt jouw schip het op tegen één vijandelijk schip, maar je kan ook met meerdere schepen aan elke kant vechten als je echt wil. Elk schip heeft vijf taken die door de crew moeten ingevuld worden: pilot, engineer, captain, sensor operator en gunner. Als je niet genoeg spelers hebt, kan een speler meerdere taken uitvoeren.. Tijdens de gevechten beweeg je de ruimteschepen op een kaart die verdeeld is in zones. Je moet dus niet met een meetlatje alles zitten meten.

Elke beurt wordt verdeeld in verschillende fasen die de taken van je crew volgen.

Eerst moeten de schepen elkaars signaal ontdekken. Wie (afhankelijk van je sensoren en andere elementen) eerst het andere signaal ontdekt, kan ook eerst actie ondernemen. Als beide schepen elkaar ontdekt hebben, kijk je naar je initiative (gerold door de kapitein). Elke beurt wordt telkens verdeeld in verschillende fasen die de taken van je crew volgen. De kapiteins beginnen met bevelen te geven, de ingenieurs verdelen de energie en repareren, de piloot manoeuvreert, de verantwoordelijke voor sensoren richt op vijanden of zorgt ervoor dat je eigen schip niet in het vizier kan genomen worden en ten slotte worden de wapens afgevuurd. Naargelang de soort schade die je oploopt, wordt je schip helemaal aan flarden geschoten of worden bepaalde functies van het schip uitgeschakeld. Zoals je intussen al kan vermoeden, is dit maar de basis en zijn er nog veel meer regels. Daarvoor moet je soms ook op verschillende tabelletjes die niet allemaal naast elkaar staan de juiste informatie gaan zoeken, wat even je ervaring kan pauzeren. 

Mooie kwaliteit

Zoals we gewend zijn bij Free League, is de fysieke kwaliteit van de boeken weer schitterend. Ze zijn stevig en zitten boordevol prachtige afbeeldingen die je meteen in de goede sfeer trekken. Enkel de pagina’s zelf zijn van iets dunner of zwakker en iets meer glanzend materiaal gemaakt dan de andere boeken die we van Free League al hebben kunnen spelen, maar zijn nog steeds stevig genoeg. De extra kaarten die je bij de Mercy of the Icons-campagne krijgt zijn ten slotte ook handig.

©Free League Publishing

Coriolis is indrukwekkend

Coriolis bevat veel regeltjes om rekening mee te houden en het zal even duren voor je groep alle personages en je schip klaar heeft om je avontuur te beginnen. Als je alles hebt, is het wel een heel leuke ervaring. De mooie art in de stevige boeken dompelen je meteen onder in de beoogde sfeer van “1001 nachten in de ruimte” en het boek zit vol heerlijke lore om te lezen. Een dikke aanrader dus voor wie unieke ruimteavonturen wil beleven.

.

Geïnteresseerd in games en boeken van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels.

Heel leuk

Coriolis
4 5 0 1
Coriolis geeft je de kans om in een unieke en door het Midden-Oosten geïnspireerde setting ruimteavonturen te beleven met je groep voor wie eens geen Star Wars, Star Trek of Warhammer wil spelen. Je zal een stevige session zero nodig hebben, maar daarna speelt Coriolis wel vlot (tenzij je kleine details in de vele tabelletjes moet gaan opzoeken) dankzij de aangepaste Year Zero Engine-regels. De afbeeldingen zijn prachtig en zuigen je meteen de juiste sfeer in en het is gewoon leuk om alle lore uit het boek te lezen.
Coriolis geeft je de kans om in een unieke en door het Midden-Oosten geïnspireerde setting ruimteavonturen te beleven met je groep voor wie eens geen Star Wars, Star Trek of Warhammer wil spelen. Je zal een stevige session zero nodig hebben, maar daarna speelt Coriolis wel vlot (tenzij je kleine details in de vele tabelletjes moet gaan opzoeken) dankzij de aangepaste Year Zero Engine-regels. De afbeeldingen zijn prachtig en zuigen je meteen de juiste sfeer in en het is gewoon leuk om alle lore uit het boek te lezen.
4/5
Total Score

Raak

  • Een unieke sfeer
  • Eenmaal je alles op je character en ship sheet hebt, speelt het vlot.
  • prachtige art
  • veel lore

Braak

  • Veel tabelletjes verspreid over heel het boek.
  • Als je pech hebt, word je bij gevechten heel snel uitgeschakeld.
  • Iets dunnere pagina's dan we gewoon zijn.
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels