Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Living review: een subtiel meesterwerk - Geekster
Films

Living review: een subtiel meesterwerk

“Leef alsof het je laatste dag is”, het is een liedje van André Hazes Jr en een spreuk die velen willen volgen, maar waar maar zelden iemand in slaagt. De sleur en verplichtingen van elke dag moeten we er soms bij nemen. Maar sommige momenten doen je beseffen dat je misschien toch meer moet genieten, ook van de kleine dingen. Vaak houden films ons zo’n spiegel voor, denk maar aan Soul of de heel erg aan te raden Pixar-short Inner Workings. Nog zo’n film in het rijtje is Living, ongetwijfeld een van de pareltjes van het jaar.

Gooi je leven om

In het Londen van 1950 begint Mr Wakeling (Alex Sharp) aan z’n nieuwe job bij de gemeente. Z’n collega’s omschrijven hun baas, Mr Willams (Bill Nighy), als “koel”. Zo zit hij nooit bij hen op de trein en houdt hij graag vast aan de bureaucratische orde en hiërarchie. Maar wanneer Williams te horen krijgt dat hij terminaal ziek is, beseft hij dat hij niet echt geleefd heeft. Daarom breekt hij los uit z’n sleur en doet hij de dingen die hij nog wil doen. Daarbij ontmoet hij onder andere de onbekende Sutherland (Tom Burke), die hem aanmoedigt in zijn opzet.

© The Searchers

Noch z’n zoon en schoondochter, noch de mensen op het werk weten van zijn diagnose en dat wil hij graag zo houden. Toch komt hij ex-collega Margaret Harris (Amie Lou Wood) tegen, die van werk verandert en hem aanvankelijk nodig heeft voor een aanbevelingsbrief. Maar hij geniet van haar jeugdig en optimistisch gezelschap en ze spreken vaker af. Uiteindelijk besluit hij toch terug te keren naar het werk om een bepaald project tot een goed einde te brengen.

Een briljante remake

Er zijn van die films waar je eigenlijk nog nooit van gehoord had, maar die onverwacht en onmiddellijk je hart binnensluipen. Living deed dat op amper 1 uur en 42 minuten.

Er zijn van die films waar je eigenlijk nog nooit van gehoord had, maar die onverwacht en onmiddellijk je hart binnensluipen. Living deed dat op amper 1 uur en 42 minuten op het recentste Film Fest Gent. Eigenlijk is dit een remake van de Japanse film Ikiru maar regisseur Oliver Hermanus (Moffie) waagt er zich toch aan met scenarist Kazuo Ishiguro (Nobelprijswinnaar en schrijver van Never Let Me Go). Ishiguro vertaalt het op een prachtige manier naar het Londen van de jaren 50. De technische kant van de film speelt daarbij ook een rol, met knappe kostuums (Sandy Powell) en productiedesign (Helen Scott) die je meteen terug in de tijd sturen, een vierkante aspect ratio en prachtige belichting met diepe schaduwen en contrasten van Jamie Ramsey (See How They Run) en passende muziek van Emilie Levienaise-Farrouch (Rocks).

© The Searchers

Bill Nighy levert met deze rol een van de beste van z’n carrière af. Zijn Williams spreekt op een zachte toon en heel berekend, maar de emotie is toch voelbaar. Een bepaalde scène in een bar overtuigt je daar nog eens van. Hij heeft niet veel nodig om veel te zeggen en vaak schuilt de sterkte dan ook in de dingen die op z’n gezicht staan te lezen. Maar het script verdient ook alle lof. De toon is nog opvallend licht voor het centrale thema, onder meer door de typische Britishness die Ishiguro er soms insteekt, bijvoorbeeld de zoon die uit ongemakkelijkheid niet met z’n vader durft te praten. Alles gaat ook aan een gestaag maar perfect tempo om langzaam onder je huid te kruipen.

Bill Nighy levert met deze rol een van de beste van z’n carrière af.

Er worden een paar dingen opgezet doorheen de film, die later steeds meer aan betekenis winnen. Opeens is er een onverwachte wending in de film, en vraag je je af of je iets gemist hebt, maar de manier waarop het alsnog uit de doeken wordt gedaan en hoe alles bij de laatste scènes bij elkaar komt, zal je ongetwijfeld naar de keel grijpen. Ik zou al kunnen huilen door er opnieuw maar aan te denken. Ik zei al dat je in deze film veel boodschappen zal kunnen halen, maar het siert Living ook dat niet alles per se magisch veranderd is. Ik onthoud vooral dat als je ook maar een iemand z’n leven draaglijker hebt gemaakt, je best tevreden mag zijn met je leven. En het is knap als een film dat kan doen.

Living is nu te zien in de bioscoop.

Jana Valcke

Ik woon bijna in de cinema. Thuis kijk ik ook graag films en series. There are worse ways to spend your life.

Recent Posts

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

2 dagen ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

2 dagen ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

3 dagen ago

Abigail review: dansend kat- en muisspel

Opgepast, M3GAN. Na een dansende robot brengt horrorprent Abigail ons een nieuw dansend monster, nu…

4 dagen ago

The Fall Guy review: liefdesbrief aan stuntmannen en -vrouwen

Wanneer een voormalig stuntman regisseur wordt, kan je verwachten dat z’n films garant staan voor…

5 dagen ago

The Woman In The Wall review: de horror van het verleden

Toen ik de aankondiging voor deze reeks vorige zomer zag op BBC, leek het eerder…

1 week ago