Gran Turismo 7 toont liefde voor auto’s

Deze nieuwe installatie van de alombekende The Real Driving Simulator is er eindelijk met Gran Turismo 7. De racegame die al jaren garant staat voor realisme en oog voor detail, brengt meer van hetzelfde. Deze nieuwe telg heeft bijna 10 jaar op zich laten wachten na nummer 6. Wat is anders en vooral, is het de moeite om in huis te halen? De baan wacht op je.

• Ontwikkelaar: Polyphony Digital
  • Uitgever: Sony Interactive Entertainment
  • Platformen: PlayStation 4, PlayStation 5
  • Datum: 4 maart 2022
  • Disclaimer: Geekster kreeg een reviewcopy voor het schrijven van dit artikel
gran turismo 7
© Sony Interactive Entertainment

Het algemene gevoel

Het overzicht dat je krijgt wanneer je aan Gran Turismo 7 begint, is er meteen een waar je het verschil merkt. Het hoofdmenu is een kaart die niet vlak is, maar eerder 3D en met kleur. Het is verwelkomend en geeft je een vakantiegevoel. Zo zie je een jachthaven en vliegtuig voor de multiplayer en co-op opties, een garage voor al je auto’s, een colloseum voor de races en een café midden op de kaart om je meteen binnen te lokken.

Het is verwelkomend en geeft je een vakantiegevoel.

Je hebt dus meteen een goed overzicht van de verschillende modussen en opties. Doordat niet alles meteen toegankelijk is, maar vrijgespeeld moet worden, is het geen overweldigende ervaring. Voor meer ervaren spelers kan dit misschien een trage progressie zijn, maar door de liefde voor de auto’s die je er ondertussen in tegenkomt, is dit het dan wel weer waard.

Het spel op zijn geheel is duidelijk en gemakkelijk navigeerbaar, zowel op de kaart als in een race. De navigatie tijdens races is gewoon grotendeels hetzelfde gebleven, dus daar kom je niet voor vreemde verassingen te staan. De praatjes die de verschillende karakters met je slaan, zorgt voor een leuke flair.

© Sony Interactive Entertainment

Kopje koffie?

Volledig nieuw in Gran Turismo 7 is het Café. Dit is dé plek om je eerste stappen te zetten en plekken op de kaart vrij te spelen. Je krijgt telkens een menu van activiteiten aangeboden om bepaalde auto’s te winnen. Deze dienen zowel als liefdevolle introductie tot verschillende types en producenten, als ook om je langzaam op weg te helpen je collectie te vervolledigen. Ondertussen krijg je meer races om op te gaan winnen en te ontdekken.

Een babbeltje slaan over de geschiedenis van de gewonnen auto’s.

Het mooie aan dit café is dat je na het afwerken van een menu een babbeltje kan slaan over de geschiedenis van de gewonnen auto’s. Deze informatie voelt nooit als te veel aan, maar wekt eerder interesse op. Het is een goeie motivator voor zowel nieuwe spelers als ervaren racers om deze auto’s op te zoeken en te leren wat ze zo iconisch maakt. Het houdt je aandacht langer vast om ook te investeren in deze beginnerfase van je race-carrière, in plaats van zo snel mogelijk de fancy auto’s te bemachtigen.

Gotta catch ’em all

Aan het begin van Gran Turismo 7 krijg je Pokémon-esk drie auto’s voorgeschoteld om uit te kiezen. Gelukkig heb je vervolgens wel de kans om ook de andere twee aan je collectie toe te voegen. Die collectie staat erg centraal, omdat je een volledig lege pagina krijgt die je moet proberen in te vullen door meer auto’s te verzamelen. Hoe meer auto’s je verzamelt, hoe hoger je collectorlevel. Daardoor speel je ook weer zaken vrij.

Daarnaast krijg je soms een uitnodiging die beperkt is in tijd voor een supercar. Je kan dan jezelf als doel stellen om genoeg geld te sparen om deze te kopen. Tenzij je natuurlijk al een goed gevulde portemonnee hebt. Je kan er natuurlijk ook gewoon auto’s nieuw kopen, of naar de tweedehandsmarkt gaan. Deze krijgt regelmatig een update met verschillende auto’s waaruit je kan kiezen. Soms zitten er mooie kansjes in, of oldtimers met een mooi verleden.

gran turismo 7
© Sony Interactive Entertainment

Game Types

De verschillende speltypes komen terug. Dit zijn de normale carrièreraces, rijbewijzen, uitdagingen, online multiplayer en races, en op de bank coöp in splitscreen. Multiplayer bevat twee onderdelen. Je kunt met vrienden online tegen elkaar racen via een lobby. Maar je kunt ook online deelnemen aan competities. Die bestaan uit veel verscheidene races, die soms urenlang kunnen zijn. Hopelijk zal ook deze modus beter uitgebalanceerd zijn dan het toch nu toe was, want al te vaak kon je maar met één auto winnen.

Nieuw in Gran Turismo 7 is de muziekmodus, music rally, waarbij je op een bepaald lied beats inzamelt tijdens het rijden. Het is de bedoeling hierbij relaxed een rondje te rijden en van de muziek te genieten. Of we hier veel gebruik van gaan maken is nog maar de vraag. Het is een mooie extra, zeker wanneer je geen stresserende race wil doen. Maar de geharde racer zal er niet al te veel naar kijken, en beginners zullen misschien liever hun carrière verder uitbouwen. Er zijn echter genoeg muziektracks in de game om deze modus ondersteunen.

© Sony Interactive Entertainment

Rijbewijzen zijn terug van nooit weggeweest

De terugkeer van rijbewijzen is een bekend gegeven. Het is jammer genoeg nog steeds niet mogelijk om je prestaties uit vorige games voor deze versie te laten tellen. Nochtans zijn de vereisten opnieuw krak hetzelfde. En je hebt bepaalde rijbewijzen echt nodig voor je progressie. Voor nieuwkomers is dit een non-issue en misschien zelfs een handige indicator. Wanneer je alle rijbewijzen op goud afwerkt, weet je namelijk ook dat je Gran Turismo 7 zonder probleem aankan.

De multiplayer werkt in splitscreen prima en is zeker het vermelden waard aangezien dit niet meer zo vaak gebeurt in games. Ook hier geldt dat je carrière verder uitwerken voor meer keuzes en opties zorgt.

gran turismo 7
© Sony Interactive Entertainment

Belangrijke details en toevoegingen

De regenplassen zijn zelfs zo in detail uitgewerkt dat ze precies daar zullen verschijnen waar het op de tracks in het echte leven zou zijn.

Het dynamische weersysteem had meer invloed op het spel en het realisme dan eerst verwacht. Het is heel speciaal wanneer er aan de ene kant van de track regen is en de track nat is, en wanneer je aan de andere kant aankomt, het volledig droog en zonnig is. Vooral de plassen water, ook wanneer je op PlayStation 4 speelt, zorgen voor immersie en een gevoel van realisme. Spelen in een regenplas, het heeft wat.

De PlayStation 5-versie heeft echter zo zijn voordelen. De haptic feedback van de controller maakt de ervaring net dat tikkeltje realistischer en engagerend, ook zonder dat je met stuurwiel en pedalen speelt. De grafische kant speelt uiteraard een rol, want de krachtigere PlayStation 5 brengt de details beter naar voren. De regenplassen zijn zelfs zo in detail uitgewerkt dat ze precies daar zullen verschijnen waar het op de tracks in het echte leven zou zijn. De baan zal sneller opdrogen op de plekken waar meer auto’s voorbij komen. Daarnaast is zelfs de sterrenhemel aangepast aan de track waar je rijdt, want de juiste constellaties zullen aan je verschijnen. Het zit hem in de details hier, ons zou het niet zijn opgevallen. Gelukkig moesten we niet navigeren aan de hand van de sterren terwijl we eerste probeerden te worden. Ook de zon zal je net zo verblinden als was je zelf een racer in het echte leven.

Dat gezegd zijnde, stuur en pedalen worden nog steeds ondersteund. Als je dus de optimale ervaring wil hebben, kun je deze gebruiken om je immersie volledig af te maken. Zeker als je het combineert met een goede koptelefoon. Dit is de manier van gamen waarin Gran Turismo, en nog meer in deze 7e editie, uitblinkt als simulator.

Ook het geluid kreeg een upgrade om die ervaring te versterken. Vooral met een goede koptelefoon kun je het verschil horen. De geluiden weerkaatsen nu namelijk realistisch tegen verschillende materialen en omgevingen waar je doorrijdt. Je zult het dus kunnen horen wanneer je uit een tunnel rijdt en iemand je inhaalt. Vooral als je zonder muziek je focus op de race wil leggen, kan dit helpen en je nog meer het gevoel geven dat je zelf echt in de race bent. Gran Turismo 7 is tenslotte een simulatie.

© Sony Interactive Entertainment

Tuning maakt stijl

Je kunt je auto’s terug naar je eigen wensen tunen! Deze mogelijkheid is iets om echt blij over te zijn. Je krijgt een snel overzicht over wat het onderdeel met je auto doet, maar je kunt ook meer informatie krijgen. Op die manier kun je een auto personaliseren, en om meer races met dezelfde auto te doen. Als je dus een lievelingsauto hebt, kun je deze langer gebruiken.

De combinatie van fotomode en tuning zorgt voor pareltjes, we kijken uit naar alle creativiteit die ermee aan de dag gelegd gaat worden!

Ook de buitenkant kan naar wens aangepast worden. Dit was in de vorige editie ook al mogelijk, maar nu heb je meer opties. Je kunt stickers op meer plaatsen aanbrengen. Op die manier is er meer plek op de auto voor individualisatie. De maximale hoeveelheid van decals is verhoogd waardoor je jezelf meer opties kan geven tot personalisatie. Deze getunede en gepersonaliseerde auto’s kun je nog steeds online gooien voor anderen, en zelf versies die je leuk vindt downloaden.

Als kers op de taart heb je een uitstekende fotomodus die je toelaat om je auto’s in het beste daglicht te stellen. Je hebt enorm veel opties zoals hoe vuil of proper je auto is, achtergronden en waar de auto staat, maar ook cameraopties. Het is nooit teveel, maar je kunt er diep genoeg op ingaan om er heel wat tijd te spenderen voor de perfecte auto. En ja, het is het waard om je auto op foto te zetten, het ziet er gewoon fantastisch uit. Foto’s kun je daarna gemakkelijk delen. Eens je dus je auto naar wens getuned hebt, leg je ze hier gewoon vast om verder te versturen. De combinatie zorgt voor pareltjes, we kijken uit naar alle creativiteit die ermee aan de dag gelegd zal worden!

Tips voor je succesvolle racecarrière

Rijbewijzen: Als het lukt, is brons voldoende. De auto’s die je kunt winnen met het behalen van goud, zijn het zelden echt waard. Ze zijn uiteraard goed om je collectie verder uit te breiden, maar niet voor je progressie in de rest van het spel. Wanneer je wel relatief gemakkelijk alles op goud haalt, mag je duidelijk een moeilijkheidsgraad hoger gaan.

Moeilijkheidsgraad: Races bieden je telkens informatie aan aan de hand van PowerPoints (PP). Er staat een minimum aangegeven, en als je auto net dat aantal PPs heeft, zal de race een uitdaging zijn. Je mag dan niet teveel fouten maken om toch te kunnen winnen. Wanneer je meer winmarge wil, kun je simpelweg een auto naar keuze (afhankelijk van de race) aanpassen in de tuninggarage en een hoger aantal PP halen. Deze baseren zich op hoe uitgebalanceerd en sterk je auto is. Door bijvoorbeeld veel turbo te hebben, maar je auto lichter te maken zonder op andere dingen te letten, gaat de PP van je auto naar beneden. Snelheid is dus niet alles hier. De PP is dus een goede indicatie van hoe goed de auto is, en hoe gemakkelijk de races zullen zijn.

Snel rijk: Met het internationale B-rijbewijs verkrijg je meteen een level 4 Toyota-raceauto. Wanneer je dan extra balast toevoegt in de tuningshop kom je snel aan de juiste hoeveelheid PP om gemakkelijk te kunnen winnen op de High Speed Ring in Japan. 5 laps en een clean race-bonus zal je 97.000 credits opleveren. De clean race-bonus vraagt dat je niemand of niets aantikt tijdens de race, maar verhoogt je winst aanzienlijk. Als je dit een aantal keer herhaalt dan heb je meteen een stevige hoeveelheid credits om een voorsprong te nemen.

gran turismo 7
© Sony Interactive Entertainment

Conclusie

De werkende formule van een duidelijke carriére- en realistische auto’s uit de vorige spellen wordt opnieuw gebruikt, maar het betrekt je meer in het verhaal. Dat verhaal is geen coherent geheel, maar eerder achtergrond en geschiedenis van racen en auto’s. Je hebt het gevoel dat de auto’s in je collectie voor iets staan. Het rijden is door de extra toegevoegde details nog realistischer, wat je engagement in het spel vergroot. De liefde voor auto’s straalt er vanaf en probeert de speler net hetzelfde gevoel te geven, wat lovenswaardig is.

Het beste uit de vorige spellen werd samengebracht in deze versie. De user interface is aangenamer en toegankelijker. De duidelijke HUD tijdens het rijden is gebleven. De race-ervaring is nog gedetailleerder en meer in lijn met de realiteit. Dat maakt deze versie van de race simulator een sterke editie. We keren hiermee ook terug naar de hoofdlijn van Gran Turismo, na de Sport-editie die tot nu toe als nieuwste telg van de bende gold maar toch een buitenbeetje was. De zesde editie is al van 2013. Het lijkt er op dat Polyphony Digital, de ontwikkelaar, uit het verleden geleerd heeft.

Gran Turismo 7 is te koop bij bol.com

Sterke opvolger

gran turismo 7
5 5 0 1
Gran Turismo 7 vindt het wiel niet opnieuw uit maar doet waar het goed in is. Het brengt meer van het oude bekende, maar met nog meer realisme en oog voor detail. Sommige van die details lijken overbodig, maar uiteindelijk vormen ze samen de realistische rijervaring die we van Polyphony Digital kennen. De toevoeging van het café en het terugbrengen van de tuningshop zijn zeer welkom en zorgen voor aanknopingspunten en spelervrijheid. De liefde voor de auto's, racen en de geschiedenis is duidelijk merkbaar en een meerwaarde in deze editie. Omdat de navigatie gemakkelijk is en je ook uitleg krijgt over de waarde van bepaalde auto's, kunnen beginners gemakkelijk instappen en de racewereld van GT7 ontdekken. De race-ervaring voelt goed, en het weersysteem brengt meer immersie dan verwacht. Het maakt van je rijervaring ook een ontdekking van de echte plek in de wereld. Minpuntjes zijn er daarom niet. Wat werkte in vorige games is meegenomen en de toevoegingen voelen als een logisch en aangenaam vervolg.
5/5

• Gedetailleerde maar vooral goede rijervaring
  • Regenplassen ontstaan op realistische plekken