War of the Worlds review: niet welkom, aliens

Toen we vorig jaar de eerste aflevering van de nieuwe adaptatie van War of the Worlds zagen op Film Fest Gent, waren we toch enthousiast. Vooral door de Vlamingen die aan de reeks meewerkten maar ook door de aanpak van die pilot: met een bepaald soort intrigerend realisme. Intussen is ook het tweede seizoen van de reeks afgelopen, dus is het tijd voor een stand van zaken. Wij vonden het toch de moeite waard.

Ze komen!

In de eerste aflevering is er voor het grootste deel nog niks aan de hand. In de Alpen meet wetenschapper Catherine frequenties en trillingen. Uiteindelijk vangt ze een signaal op dat niet te verklaren is en dus een voorbode van buitenaards leven. Wanneer er onbekende objecten landen, maakt de aarde zich op voor een invasie. Die maken we mee met Catherine maar ook het gezin van Emily, dat van professor Bill en immigrant Kariem die in Engeland probeert te geraken. De omvang en gevolgen van de invasie zijn niet te overzien en zorgen voor een einde van formaat van die eerste aflevering. Daarna proberen ze te overleven in de nieuwe realiteit.

war of the worlds

Wat ze goed deden in het eerste seizoen, was gewoon dat overlevingsproces te laten zien. Geef toe, het is al iets heel anders om Britten als centrale personages te hebben dan de altijd sensationele Amerikanen. Het feit dat daarbij ook nog Fransen zitten, geeft toch een heel andere sfeer. Naast dat thrillereffect heb je natuurlijk ook het mysterie rond de aliens. Het zijn niet de octopusachtige robots uit de film van Steven Spielberg, maar ze hebben meer weg van mechanische honden, en niet de knuffelbare soort. Waarom zijn ze naar de aarde gekomen? Wat willen ze bereiken? Het wordt allemaal nog wat mysterieuzer wanneer Emily een connectie met hen blijkt te hebben.

Seizoen 1 van War of the Worlds gaat over de opbouw en het overleven.

Maar ook de persoonlijke verhalen gaan verder ondanks de invasie en die boeien wel. Catherine zoekt naar haar jongere zus Sophia, Jonathan wil vanuit Frankrijk naar zijn gezin in Londen, Chloe wil haar zoon Sasha beschermen en Bill probeert terug op een goed blaadje te komen bij zijn ex-vrouw. Met een cast als Gabriel Byrne, Daisy Edgar-Jones (toen nog voor Normal People), Elizabeth McGovern en veel interessante nieuwe gezichten kan je niet klagen. Ik heb de eerste 8 afleveringen van War of the Worlds dus met veel belangstelling gevolgd. Niet elke aflevering was even sterk maar het geheel zat wel goed, al is het misschien niet de strafste sciencefictionreeks die je ooit gezien hebt. Het seizoen eindigt op een moment dat toch het meeste out there is tot dan toe. Het deed wat denken aan Prometheus en laat je wel nieuwsgierig achter.

war of the worlds

The War begint

Het is ondertussen 6 maanden sinds Emily met het ruimteschip verdwenen is. Verschillende groepen overlevers zijn samengekomen om beter verzet te kunnen bieden tegen de aliens. Wanneer het schip terugkomt, blijkt al snel dat de aliens menselijk zijn. Ze kwamen naar de aarde om zichzelf te kunnen genezen. Ze zeggen ook dat Bill mee verantwoordelijk is. Emily, die nog steeds het meest verbonden is met hen, krijgt dus de opdracht om hem te vermoorden. Bij Catherine komt tegelijk een van de aliens haar waarschuwen voor wat er gaat gebeuren. Hij vraagt haar om daarom Bill Ward te zoeken. En Bill werkt ondertussen verder aan zijn plan om de aliens uit te roeien. Wat een toeval?

Volgens sommigen was seizoen 1 te traag en niet genoeg plot hebben maar dat probleem heeft seizoen 2 niet.

Sommigen hadden de kritiek dat seizoen 1 veel te traag verliep. Ik vond dat niet altijd slecht want het gaf de tijd om de personages beter te leren kennen. Maar in een tweede seizoen is dat niet meer nodig en dus vliegen ze er qua plot dus wel in vanaf aflevering 1. Zoals je hierboven kan lezen wordt de vraag nu niet wie de aliens zijn maar hoe ze hier gekomen zijn, en nog steeds wel waarom. Dat eerste feit zet het eerste seizoen wel wat in een nieuw licht want sommige zaken uit het plot worden nu wel duidelijk. Ook het scifigehalte gaat een stuk omhoog. Want met de hoe hangt al snel een populair wetenschappelijk concept vast dat ook in een andere recente reeks aan bod komt.

De alien laat namelijk aan Catherine weten dat hun reis geen tijd in beslag nam. Leid daaruit af wat je wil. 😉

war of the worlds

Paranoia hangt bij iedereen in de lucht en bij een paar personages ontstaat ook een obsessie omdat ze voor iets voorbestemd zijn. Niet al die verhaallijnen werken even goed voor mij, want sommige krijgen misschien net te veel aandacht. Het bouwt allemaal wel de spanning op want op een gegeven moment moet dat tot een uitbarsting komen. Maar ook de meer ethische vraagstukken van wat een paar personages willen bereiken komen zeker aan bod. Waarom was het nodig dat de aliens naar aarde kwamen en vermijden we dat niet liever? Of komt alles toch nog gewoon in een vicieuze cirkel terecht? In de laatste aflevering komen alle elementen inderdaad samen. Zo blijf je ook nu weer geïntrigeerd achter met hoe het verder kan gaan. Deze moderne twist op het verhaal van H.G. Wells mag van mij dus ook zeker een derde seizoen krijgen.

War of the Worlds seizoen 1 en 2 zijn nu te bekijken op Disney+ en seizoen 2 is opnieuw te bekijken op FOX vanaf 8 juli.

Niet slecht

war of the worlds
3 5 0 1
Geen octopusachtige aliens in deze adaptatie van de sciencefictionklassieker. Deze moderne War of the Worlds neemt de tijd om de overlevingsstrijd van de personages te volgen in seizoen 1. In seizoen 2 gaat het tempo omhoog en wordt alles nog wat meer scifi. We hopen alvast op seizoen 3.
3/5
0