My Friend Dahmer review: iconische seriemoordenaar ontleed

In 2010 was de maker van deze graphic novel even groot nieuws in de VS. Hij moest op komen draven voor zijn juryplicht. De rechter vraagt op dat soort momenten of je criminelen kent. De man antwoorde eerlijk dat een voormalig klasgenoot 16 mensen had omgelegd. De klasgenoot in kwestie was jaren negentig seriemoordenaar-icoon Jeffrey Dahmer. Dat deze samenloop van omstandigheden uiteindelijk van grote invloed is geweest op het leven van comicmaker John Backderf bewijst deze comic.

Maak kennis met Dahmer

De comic draait vooral om Backderf en zijn vrienden. Zij leven de normale alledaagse levens van jongens op het einde van de jaren zeventig. Het is alweer veertig jaar geleden, maar toch zullen jongere mensen zich er nu nog wel in herkennen. De chemie tussen pubers is immers iets van alle tijden. De scènes met de cartoonist en zijn kompanen worden meer en meer afgewisseld met beelden van het leven van Dahmer, totdat hij definitief het verhaal overneemt en Derf meer een toeschouwer wordt. Jeffrey Dahmer geeft meer kleur aan het bestaan van Derf dan dat hij zelf durft toe te geven. Het maakt zijn levensverhaal net even wat interessanter dan dat van de doorsnee Amerikaan.

Als lezer zijnde wordt je langzaam het leven van Jeffrey Dahmer binnengeleid. In het begin zie je hem bijvoorbeeld zijn collectie dode dieren tonen aan een stel klasgenoten.

© Abrams Books

Deze scène wordt briljant getimed door Derf. Een goede spanningsopbouw naar een wat tam einde. Dahmer betreedt de school van Derf en zijn kompanen en wordt in het begin vooral gezien als een zonderling. Een soort nerd. Maar door middel van zijn imitatiekunsten weet hij toch iets van aansluiting te vinden. Al mag je zeggen dat het merendeel van zijn vrienden zijn aanwezigheid vooral gedogen en misschien zelfs als iets van liefdadigheid zien.

Langzaam maar zeker worden de luikjes naar de innerlijke belevingswereld van Dahmer geopend. Zijn moeilijke thuissituatie gecombineerd met zijn wanen leveren uiteindelijk een deprimerend beeld op. Langzaam maar zeker zie je hem afglijden en geconsumeerd worden door zijn fantasieën. Met de kennis van achteraf was ook zijn alcoholisme uit te leggen als een laatste poging om zijn perverse neigingen te bedwingen.

© Abrams Books

Wat maakt deze comic goed?

Het simpele tekenwerk van Derf leidt in het begin af. Maar wanneer je in het verhaal wegzinkt, begint het tekenwerk meer te leven. Door de simpele maar degelijke tekenstijl ga je zelf een boel details invullen. Deze bundel bevat een paar griezelige scènes waarin heel wat gesuggereerd wordt. Maar aangezien het achterliggende verhaal wordt uitgelegd, verdwijnt het al snel. Ik had liever gezien dat de lezer hierover in het ongewisse was gelaten. Het zou het verhaal net een beetje meer hebben gegeven.

Dit boek is vooral diep tragisch. Je weet hoe het met Jeffrey Dahmer af zal lopen en het doet ook geen enkele poging om een beminnelijk mens van hem te maken. Maar het laat ook zien dat iedere psychoot ooit is begonnen als een gewoon mens met al zijn kwetsbaarheden.

Het haakt verder niet in op de invloed die Dahmer had op de popcultuur van de vroege jaren negentig en je zult hier ook niks lezen over zijn moorden. Daarvoor kun je beter verder kijken naar bepaalde documentaires of een rondje googelen.

My Friend Dahmer werd in 2017 verfilmd. Negeer de film en stort je liever op deze graphic novel. (En ja, dat deze versie een bijlage bevat met laten uit de film mag je rustig een ironische speling van het lot noemen.)

My Friend Dahmer

My Friend Dahmer
4 5 0 1