Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Love, Death & Robots review: Black Mirror voor de durvers - Geekster

Love, Death & Robots review: Black Mirror voor de durvers

Love, Death & Robots serveert je achttien sciencefiction- en fantasyverhalen voor, en alles daartussen, die boordevol creativiteit en durf zitten en bij momenten toch leeg aanvoelen.

Aan het roer van de anthologiereeks, dat wil hier zeggen dat elke aflevering zowel inhoudelijk als visueel volledig los van elkaar staat, staan Deadpool-regisseur Tim Miller en grondlegger van de afgelikte film David Fincher. Samen overzagen de filmmakers achttien kortfilms gemaakt door achttien verschillende productiebedrijfjes van over heel de wereld, elk met een eigen unieke stijl.

Miller en Fincher willen met Love, Death & Robots de kracht van animatiefilm tonen aan het brede publiek. En welk platform is daar beter voor dan Netflix? De streamingdienst durft deze keer te experimenteren en dat is een verrassing voor het bedrijf dat de laatste tijd films en series produceert alsof ze het resultaat van marktonderzoek zijn.

The Witness © Netflix

Met zo’n titel is het geen verrassing dat in Love, Death & Robots de onvermijdbaarheid van de dood centraal staat. De achttien afleveringen gaan elk op hun eigen manier om met het thema: van het gitzwarte idee dat je keer op keer je eigen dood en wedergeboorte meemaakt, tot het luchtige concept dat yoghurt een einde aan de huidige maatschappij maakt om hem daarna over te nemen (naar een idee van John Scalzi). En ergens onderweg lig je plat met Dracula die allergisch is aan poesjes. De huisdiervariant, ook al vuurt die aflevering (Sucker of Souls) de ene that’s what she said-mop na de andere op je af.

Dit is duidelijk een animatieserie voor volwassenen waarin volwassenheid gelijkstaat aan choqueren en vunzige beelden tonen, al te vaak vanuit een mannelijk standpunt. Ook al vloek je van verbazing bij enkele afleveringen, bijblijven doen die niet. Mijn persoonlijke favoriet heeft zelfs niks te maken met bloederige deprimerende wendingen. Blue Zima, gebaseerd op een kortverhaal van Alastair Reynolds, toont de zoektocht van een artiest naar zijn ware zelf. Het helpt dat Blue Zima ook schitterend getekend is.

Sucker of Souls © Netflix

De afleveringen wisselen even vlot tussen epische sciencefiction, Oosterse fantasy, bloederige horror en eigenaardige komedie als tussen animatiestijlen. De reeks opent met wat wel een cutscene uit Dishonored 2 lijkt, verrast later met een kloon van Hugh Jackman in de meest realistische uitwerking van CGI ooit én combineert op het einde enkele bekende koppen met computertechnieken. De visuele trucjes uit Spider-Man: Into the Spider-Verse schitteren in een adrenalinegevuld moordverhaal, terwijl vlotte, traditionele animatie een pijnlijke steampunkvertelling verheft tot kunst.

Met afleveringen van zes tot twintig minuten is Love, Death & Robots wel heel verteerbaar. Dat betekent gelukkig niet dat sommige kortverhalen geen impact achterlaten. Dat een filmpje van ocharme tien minuten zo’n indruk kan nalaten, zegt veel over wat de makers vertellen en hoe ze dat doen. En ja, er zitten wat mindere afleveringen tussen, maar in ruil daarvoor krijg je te zien hoe Hitler op originele manieren het loodje kan leggen.

Matti Meurisse

Onderweg van de tv naar de cinemazaal met een comic in de hand.

Recent Posts

Tales of Kenzera: ZAU review – metroidvania als rouwproces

Surgent Studios biedt ons als hun eerste spel de metroidvania Tales of Kenzera: ZAU aan.…

24 uren ago

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

5 dagen ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

7 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

1 week ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

2 weken ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

2 weken ago