isn't it romantic

Isn’t It Romantic review: leuk spelen met clichés

Wat als je romcoms haat, maar er op een dag toch in een wakker wordt? Dat overkomt Rebel Wilson in de nieuwste Netflix-film Isn’t It Romantic. Het resultaat is een leuke film die lacht met de clichés die vaak in romcoms voorkomen, maar een paar andere toch niet kan vermijden.

Realiteit?

Alle clichés die Natalie zo haat, worden waarheid.

Natalie (Rebel Wilson) was als kind verzot op romantische komedies tot haar moeder (een geweldige cameo) haar op het hart drukte dat in het echte leven vrouwen zoals zij zulke happy endings nooit meemaken. Sindsdien heeft ze er een grondige hekel aan. 25 jaar later werkt ze als architecte maar ze is niet helemaal tevreden met haar leven. Haar collega’s behandelen haar meer als assistente dan volwaardig architect, haar enige vrienden zijn haar eigen assistente Whitney (Betty Gilpin, GLOW) en de perfect normale Josh (Adam Devine, Pitch Perfect) en haar appartement is gewoon oké. Wanneer het bedrijf een jonge, knappe nieuwe klant Blake (Liam Hemsworth) krijgt, wil ze haar kans wagen en een presentatie geven maar Blake ziet haar aan voor koffiemeisje en dat moet ze van haar baas dan ook even zijn.

Wanneer Natalie haar assistente tijdens de uren naar een romantische komedie ziet kijken, steekt ze van wal over wat er allemaal niet deugt aan die films en welke clichés ze vereeuwigen. Josh vraagt haar subtiel mee uit maar ze is zich niet bewust van zijn bedoelingen en weigert. Op de metro naar huis probeert iemand haar aandacht te trekken maar wanneer ze op dezelfde plek uitstappen, blijkt dat hij haar wil beroven. In een poging te ontsnappen stoot ze haar hoofd en wordt ze wakker in een heel andere wereld. Mannen zien haar ineens staan, waaronder de rijke Blake, haar appartement komt recht uit de films en ze krijgt respect op het werk. Kortom, alle clichés die ze zo haat worden waarheid. Ze probeert terug te raken naar de gewone wereld en denkt dat dat zal gebeuren zodra er iemand verliefd op haar wordt. Blake is dan wel een goeie kandidaat.

isn't it romantic
© Netflix

Nieuwe kanten

Van Rebel Wilson zijn we een bepaalde rol gewoon: de grappige vrouw die geen blad voor de mond neemt. Op het eerste gezicht doet ze hier meer van hetzelfde maar dat is toch niet zo. Zo speelt ze hier echt de hoofdrol en is haar personage dus iets beter uitgewerkt dan gewoonlijk. Natalie gaat minder voor de harde humor. Ook de setting gaat Wilson goed af. Ze zit in een wereld waarin alle clichés haar overkomen maar dat beseft ze ook en dat maakt het net zo anders. Te knappe dokters, te vriendelijke mensen, te deftige straten, een gigantisch appartement. Het is een listige manier om alle clichés in je film te krijgen zonder ze echt serieus te nemen.

Het is een listige manier om alle clichés in je film te krijgen zonder ze echt serieus te nemen.

Die clichéwereld in Isn’t It Romantic zorgt dus voor veel humor. Ik heb een aantal keer echt luidop gelachen. Rebel Wilson heeft natuurlijk perfecte komische timing, maar ook de andere acteurs leven zich uit. Brandon Scott Jones speelt weliswaar de cliché gay best friend maar doet dat uitstekend. Hij krijgt ook de beste oneliners. Maar wie hier vooral ook een visitekaartje aflevert, is Liam Hemsworth. Komedie zit de Hemsworth-broers blijkbaar in de genen want ook Liam stort zich op de rol van de perfecte, ietwat leeghoofdige man.

isn't it romantic
© Netflix

Minder einde

Adam Devine speelt meestal de mannelijke versie van een Rebel Wilson-personage maar hier laat ook hij zijn zachtere kant zien. Het is van in het begin duidelijk dat Josh een boontje heeft voor Natalie en dat zorgt voor vertederende momenten. Devine en Wilson speelden al een paar keer samen, in Pitch Perfect waren ze een koppel, en de chemie tussen hen zit dan ook erg goed. We zien ook Priyanka Chopra eens iets anders doen dan de stoere agente uit Quantico. Als de oppervlakkige Isabella valt ze op Josh, wat voor jaloezie zorgt bij Natalie.

Toch vervalt ook deze film in een aantal clichés, wat wel tegenstrijdig is.

De cast en het oorspronkelijke uitgangspunt van het verhaal zijn dus erg goed, maar toch vervalt ook deze films in een aantal clichés. Natalie zelf lacht met de clichés uit de romcomwereld, maar gaandeweg vallen die haar minder op, zeker wanneer de personages ook de evoluties uit andere romcoms doormaken. Die wereld laat Natalie uiteindelijk ook inzien wie eigenlijk de ware is voor haar, maar laat die conclusie dan plots varen voor een andere moraal. Die is op zich wel mooi, maar komt toch zo uit het niets dat het wat té cheesy aanvoelt. Zeker omdat die daarna toch wel weer onderuit gehaald wordt. Deze romcom is dus niet zo geslaagd als Set It Up en To All The Boys I’ve Loved Before dat eerder wel waren voor Netflix, maar je bent sowieso wel goedgezind nadat je hem bekeken hebt. Het ITCH zou hem alvast wel appreciëren.

Isn’t It Romantic is nu te zien op Netflix.

Creatief

isn't it romantic
3 5 0 1
Deze romcom doet eens iets anders: de clichés uit het genre worden benoemd en zijn de bron van de humor. Toch ontsnapt het verhaal zelf uiteindelijk niet aan alle clichés. Daarnaast voelen de plotse veranderingen in boodschap wat geknutseld aan. Kijk voor de grappen waarbij je soms luidop moet lachen en de cast die het beste van zichzelf geeft.
3/5
0