Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste veertien dagen beziggehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien tussen de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:
Darkest Dungeon
Yves: Op aanraden van Michiel kocht ik tijdens de Steam Summer Sale Darkest Dungeon. Ik wist eigenlijk niets van deze game af en begon zowaar een blind run tijdens mijn streamsessie bij Kampvuur. De game is een dungeon crawler waarbij jij als speler een groep huurlingen instructies moet geven tijdens hun afdaling in de dungeons onder een gotisch mansion die jij geërfd hebt maar die vergeven zit van allerlei demonisch gespuis. Je moet in principe de baas van ieder gedeelte van deze dungeon verslaan door opdrachten uit te voeren die jou dichter bij zijn locatie brengen. Wat ik zo leuk vind aan deze game (die ik vrij intensief aan het spelen was tot mijn computer helaas in panne viel) is het verslavende turn-based battle system. Ieder personage heeft verschillende moves en attributes die afhankelijk zijn van de positie die ze innemen op het battlefield. Bovendien moet je ook nog eens rekening houden met het stress-level van ieder van je helden. Stress veroorzaakt negatieve effecten en kan zelfs leiden tot de dood van een personage. Ik ben ook een sucker voor de roguelike-elementen in de game zoals random generated maps, permadeath en de mogelijkheid om jouw stadje aan de voet van het mansion uit te bouwen en zo je helden upgrades te bezorgen. Het is zo verslavend, ik kan niet wachten om verder te spelen.
Magic: The Gathering Arena
Nils: Het is een moeilijke tijd geweest voor Magic: The Gathering. De grote gevestigde waarde in cardgames heeft het al jaren moeilijk met een digitale variant van de kerngame te maken. Met een paar pogingen achter de kiezen, bleek het moeilijk tegelijk de complexiteit van de vele mechanieken en gebruiksvriendelijkheid te combineren. En dat terwijl kapers op de kust zoals Hearthstone, Eternal en Shadowverse succesvol van elkaar leerden en steevast de gebruiksvriendelijkheid naar voor schoven.
Edoch, er lijkt verandering op til. Wizards Of The Coast lijkt eindelijk te kijken naar de succesformules van rechtstreekse concurrenten en komt aanzetten met Magic: The Gathering Arena. Het spel is voorlopig nog in Closed Beta, maar dat hield onze redactie uiteraard niet tegen om ons al even te verdiepen in hoe ze ditmaal de zaken aanpakken. En na een paar rondjes kunnen we zeggen dat het tot nu toe, de meest succesvolle poging is. Van Planeswalkers tot logische opeenvolging van fases, de game lijkt alles wat we willen te bevatten. Geen logge UI, maar snelle reacties. Vlotte connecties met tegenstanders. Met verschillende modes zoals de arena in Hearthstone die je niet verplichten te diep in je portefeuille te graven, dit ziet er allemaal erg goed uit.
Make love, not war. Ook een waarheid als het over digitale cardgames gaat. Eindelijk.
Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.