Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
B: The Beginning review - deus ex machina (Netflix Original) - Geekster

B: The Beginning review – deus ex machina (Netflix Original)

Netflix is een bezige Beedrill. Er gaat geen week voorbij of we worden wederom opgewacht door een nieuwe Netflix Original. Netflix experimenteert, probeert en geeft budget aan zaken die normaliter nooit onze buis zouden halen. En dat is best een prachtige zaak. Het was dan ook vooral een godsgeschenk voor Japanse animatiestudio’s, die plotsklaps grote budgetten van Netflix toebedeeld kregen om hun reeksen uit te werken. Zo krijgen zaken als B: The Beginning, AICO, Devilman Crybaby en Godzilla: Planet Of The Monsters hun kansje in de spotlights. En gelukkig maar, want B: The Beginning ruikt alvast naar meer.

Flicker toch op

B: The Beginning draait rond goden. Of, dat denk je tenminste. Goden die onder mensen leven. Goden die een verstoord gevoel van gerechtigheid op de wereld bolwerken. Of wacht? Is het wel een verhaal over goden? Die mentale rollercoaster koesterde ik doorheen het spervuur aan afleveringen waarin ik B: The Beginning keek. Het was geleden sinds mijn studententijd dat ik me nog zo overgaf aan de binge.

Het verhaal speelt zich af in een niet nader toegelichte toekomst. Keith Flick (What’s in a name?), een oude speurneus in het vak, komt na een lange periode van afwezigheid terug bij het elite researchteam van de politie. De aanleiding? Een seriemoordenaar die erg driest te werk gaat en op elke moordplek een heel duidelijk signaal achterlaat. Overal waar een slachtoffer zich bevindt, staat er in de muur een grote “B” gekerfd. Codenaam: Killer B. Nooit een spoor te bespeuren.

Kijkrollercoaster

Het resultaat is een volatiel kat-en-muisspel dat zich ontplooit rond Killer B en fantastische elementen niet schuwt, maar er gelukkig nooit in overdrijft. Nee, het verhaal blijft dicht bij de kern en blijft nog steeds draaien rond het mysterie van de moorden en de achtergrond van de moordenaar. Wat volgt is een emotionele kijkrollercoaster van jewelste, waarbij je als kijker van het ene uitgangspunt naar het andere gezwierd wordt. Elke aflevering is sneller voorbij dan je dacht en sneller opgestart dan je besefte.

De animatie in B: The Beginning kan je makkelijk van de bovenste plank noemen. Heerlijk flitsende actie, subtiele gelaatsuitdrukkingen en een duistere sfeer maken deze anime een uiterst aangename kijkervaring, zonder je te veel op te zadelen met een overvloed aan 3D-geanimeerde stijlbreuken. Het is duidelijk dat studio Production I.G. zijn ervaring hier kan tentoonspreiden. Dit is nota bene dezelfde studio die instond voor de creatie van de animescène in Kill Bill Vol.1, The Animatrix en de laatste adaptaties van Ghost In The Shell. Character design is overduidelijk opnieuw van de hand van Kazuto Nakazawa, bekend van zijn werk voor onder andere Samurai Champloo. Netflix kiest duidelijk voor talent.

Daarnaast geniet B: The Beginning van een immersieve soundtrack die je diep in het verhaal meesleurt. Het is één van de weinige series op Netflix waarvan ik de begin- en eindgeneriek zomaar liet doorspelen en niet doorspoelde. De enige andere serie die dat verwezenlijkte tot nu toe was Dark. In een entertainmentomgeving waar het steeds belangrijker wordt om mensen hun aandacht bij het product te houden, is dit een belangrijk pluspunt.

B: The Beginning grijpt je vanaf de eerste aflevering vast en laat je niet los. Met een duistere sfeer en een mysterie met onverwachte wendingen kan je deze anime als mooi tussendoortje tussen al dat ander Netflix-geweld bekijken. Hoewel de verhaallijn niet zo diep gaat als, zeg maar, een Monster of Death Note, zit je toch stiekem verknocht aan je scherm verder te kijken.

Nils De Smet

Recent Posts

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

2 dagen ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

4 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

5 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

1 week ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

1 week ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

1 week ago