Qwixx Karakters

Qwixx Karakters review: dat kleine beetje meer

Qwixx Karakters is een uitbreiding op het intussen erg bekende basisspel. De regels van het basisspel waren altijd eenvoudig te leren, en de inhoud van de doos werd minimalistisch gehouden. Dat is een trend die de bedenkers bij White Goblin Games verder zetten in deze mini-uitbreiding.

Spelontwerp: Steffen Benndorf, Reinhard Staupe
Grafisch Ontwerp: Olivier Freudenreich
Projectmanager: Jonny de Vries Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 10+
Speelduur: 20-30 min.

Mini is hier het perfecte woord, de volledige uitbreiding past in mijn handpalm. In het doosje van Qwixx Karakters zitten vijf kartonnen personages. Elk hebben ze een naam en symbolen onder hun portret. Aan het begin van een spelronde mag elke speler een van de kartonnen personages trekken, en de regel die van toepassing is op dat personage, geldt dan voor de rest van het spel voor die ene speler.

Qwixx Karakters
De essentie van het spel blijft behouden.

Hoewel elk personage zeker zijn nut heeft, zijn sommige duidelijk meer situatiegebonden dan andere.

Sommige van die regels kunnen een enorm voordeel geven: zo is er een personage dat je bij elke beurt dobbelstenen opnieuw laat rollen. Aan de andere kant is er dan een personage dat je enkel toestaat een drie naar een vier te veranderen en vice versa.

Hoewel elk personage een duidelijk nut heeft, zijn sommige wel duidelijk meer situatiegebonden dan andere. Qwixx is op zich deels op geluk gebaseerd, zoals bijna elk dobbelspel dat is, maar geluk kan een speler hier een enorm groot voordeel geven voor de rest van het spel. Qwixx Karakters vereist nog steeds dat je strategisch denkt over je zetten, een goeie speler met het zwakste Karakter kan nog steeds winnen van een slechte speler met een sterk Karakter, maar de balans die het originele spel had, valt uit zijn evenwicht in deze uitbreiding.

Qwixx Karakters

De kaartjes zien er wel leuk uit, elk personage heeft zijn of haar eigen unieke look, en wie fan is van flauwe woordspelingen zal zeker eens giechelen bij het lezen van hun namen.

Grote fans van het basisspel zullen zeker plezier halen uit de uitbreiding. De nieuwe regels laten je op een andere manier denken en strategieën vormen, terwijl ze wel de essentie van de originele Qwixx behouden. Wie de balans in het spel evenwijdig wilt houden, zal best bij het originele spel blijven, maar wie het graag eens over een andere boeg gooit, zit zeker juist bij Qwixx Karakters.

0