2016 was me het jaar nogal. Ondanks alle belangrijke gebeurtenissen in de wereld, ging de VS weer met de meeste aandacht lopen. De Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben heel wat teweeg gebracht, en voor geïnteresseerde Vlamingen (en waarschijnlijk ook Amerikanen) was het niet altijd even simpel om te volgen. Maar gelukkig waren er dit jaar twee talkshow hosts die dat moddergevecht wat duidelijker en draaglijker maakten met hun satirische duidingsprogramma’s. Ik vertel jullie graag wat meer over het jaar van Samantha Bee en John Oliver.
Samantha Bee is mijn absolute most valuable player van het afgelopen jaar. Deze Canadese is bovendien een van de beste Amerikaanse persoonlijkheden van dit jaar. Qua relevantie in tijden van ‘Let’s Make America Great Again’ kan dat wel tellen. Bee is slim, grappig zonder gemeen te zijn en rechtuit. Als alumna van The Daily Show met Jon Stewart weet ze van wanten; ze houdt namelijk het record van langst aangebleven correspondente met maar liefst 12 jaar op de teller. Sinds 2015 gaat ze in haar eigen show, Full Frontal with Samantha Bee (TBS), een iets andere weg op. Ze interviewt geen gasten in de studio en bespreekt vooral de grote nieuwsfeiten, met de nodige satire, natuurlijk. Dat is zeker niet minderwaardig aan het interviewformat van The Daily Show, want daardoor hoeft ze ook niet alles tot in detail uit te leggen en kan ze meteen klappen beginnen uit te delen. En toch gaat ze tegelijkertijd de confrontatie zeker niet uit de weg. Integendeel, ze neemt een controversieel topic graag bij de wortel aan en legt maar al te graag die wortel zelf het vuur aan de schenen. Dat hebben deze fake news-verspreider en Black Lives Matter-tegenstanders wel geweten.
Bij Full Frontal hebben ze dan ook een team waar de oude garde mannen die Hollywood nog steeds in hun macht hebben van zouden opschrikken: de meest diverse writers’ room van alle late-night programma’s.
Bee zelf was van 2003 tot 2008 de eerste en enige vrouwelijke correspondente bij Jon Stewart, en ze is tot op vandaag helaas ook de enige vrouwelijke late-night host. Ze steekt dan ook niet onder stoelen of banken dat ze een feministe is. Ze neemt het graag op voor vrouwen, bekend of onbekend, en dat levert vaak fantastische en tegelijk schrijnende stukken op. In het fragment hieronder interviewt Bee vrouwelijke wereldleiders, in navolging van hoe Hillary Clinton soms afgeschilderd werd door de media en de publieke opinie. Yasss, queen, zeggen we dan op het internet.
Het eerste seizoen van Full Frontal zit er bijna op, is al hernieuwd voor een tweede seizoen en haalde meteen een nominatie binnen voor de Emmy voor Outstanding Writing for a Variety Series. In 2017 dingt Bee mee naar de Critics Choice Award voor Beste Talkshow. Ik duim alvast.
Jon Stewart is eigenlijk the gift that keeps on giving, want ook John Oliver kende zijn doorbraak bij The Daily Show. En net als Samantha Bee is Oliver geen Amerikaan. Zijn eerste functie bij het Comedy Central-programma was immers die van Senior British Correspondent. Hij schreef ook mee aan het programma, waarvoor hij drie Emmys won: in 2009, 2011 en 2012. Een jaar later kwam hij ook aan presenteren toe, toen Stewart acht weken vrij nam om zijn eerste film te regisseren. Olivers interimervanging werd zeer positief onthaald, en na speculatie dat hij misschien The Daily Show zou overnemen toen Stewart op pensioen ging, kwam het nieuws van HBO dat John Oliver zijn eigen late-nighttalkshow zou krijgen.
In Last Week Tonight pakt Oliver sinds 2014 de politiek, de actualiteit maar ook minder gekende problemen en onderwerpen aan, zoals valse wetenschappelijke onderzoeken en de minimumgevangenisstraffen in de VS (te vergelijken met het debat rond de wet-Lejeune in ons land). Dat je van dit soort satire wel degelijk iets kan leren, bewijst Last Week Tonight dus wel zeker. Andere belangrijke politieke hangijzers worden bondig maar goed uitgelegd en we krijgen ook meteen mee waarom dat voor onenigheid zorgt. John Oliver zei in een interview dat hij geen journalist is en dat mensen niet naar zijn programma moeten kijken om mee te zijn met de actualiteit, maar waarom zouden we dat niet doen als alles veel duidelijker gepresenteerd wordt dan in het journaal van zeven uur? Neem nu zijn stukken over de verschillende abortuswetgevingen in de VS, journalistiek en de schandalen van Donald Trump en Hillary Clinton (hieronder). Helder, to the point en genuanceerd. Hoewel Oliver overduidelijk naar links neigt, is hij bijvoorbeeld ook kritisch voor Clinton, want post-truth, daar doet hij nog niet aan mee.
Oorspronkelijk kreeg Oliver een tweejarig contract voor Last Week Tonight, maar dat werd in 2015 al met twee jaar verlengd. Niet te verwonderen, want het programma wordt met nominaties en prijzen overladen: Emmy’s, Critics Choice Awards, Producers Guild Awards, GLAAD Awards, noem maar op. Ook de kijkcijfers doen het zeer goed. Tenzij Trump hem eigenhandig het land uitstuurt, is John Oliver here to stay.
Ook het Verenigd Koninkrijk kan rekenen op (al dan niet politieke) satire. En nog wel op de staatszender BBC. Panelprogramma’s zoals Have I Got News For You en Mock the Week lopen al jaren, en ook ik ben een vaste kijker. Als ik moet kiezen, kijk ik soms liever naar een programma dat actua en humor combineert dan de zoveelste droge nieuwsuitzending. Toch zeker als het gaat om buitenlands nieuws, waar soms over zaken bericht wordt die weinig nieuwswaarde hebben voor een Belg.
En de laatste jaren ontdekken ook België en Nederland dat dit soort satire de mensen wel aantrekt. Bij onze Noorderburen is er het Last Week Tonight-achtige programma Zondag met Lubach, gepresenteerd door Arjen Lubach. De kijkcijfers voor ZmL groeien elk jaar. Dat kan helaas niet gezegd worden voor ons bekendste satirische (en enige, bij mijn weten) programma, De Ideale Wereld. VIER was naar mijn mening het ideale platform voor het actuaprogramma van Otto-Jan Ham en co, en de verhuis naar Canvas (echt de raarste zender-switch in de recente mediageschiedenis) heeft het programma geen goed gedaan. Bij deze doe ik dus een warme oproep aan het Vlaamse medialandschap om naar Full Frontal en Last Week Tonight te kijken en te beseffen dat dit soort satire een gat in de markt is.
Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…
In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…
Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…
Opgepast, M3GAN. Na een dansende robot brengt horrorprent Abigail ons een nieuw dansend monster, nu…
Wanneer een voormalig stuntman regisseur wordt, kan je verwachten dat z’n films garant staan voor…
Toen ik de aankondiging voor deze reeks vorige zomer zag op BBC, leek het eerder…