Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Hitman 2 cover

Hitman 2 review: de één zijn dood

Na al het drama van de voorbije jaren was het een bijzonder fijne verrassing te horen dat we toch een vervolg zouden krijgen op het schitterende Hitman Season One. IO Interactive leverde deze keer geen seizoen in stukjes af, maar geeft je de mogelijkheid om alle inhoud op hetzelfde moment en in de volgorde die jij kiest te spelen. Je moet dus geen maanden wachten om het einde van het verhaal te kennen, en je kan van de ene locatie naar de andere gaan en handige voorwerpen of wapens snel vrijspelen. Is het de moeite waard en behaalt het de hoogtepunten van het eerste seizoen? Geekster wantrouwde alle kale voorbijgangers en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: IO Interactive
Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment
Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1-2
Release: 13 november 2018

Reviewcopy op PS4 Pro bekomen via uitgever

Amusante B-movie

Het is te hopen dat je heel het plot met de Shadow Client en Providence interessant vindt, want elke missie gaat erover.

Hitman 2 gaat verder waar Hitman Season One eindigde. Het ICA begint samen te werken met de Illuminati-achtige Providence om voor eens en altijd korte metten te maken met de Shadow Client, hoewel ze elkaar helemaal niet vertrouwen. De Shadow Client heeft zelf uiteraard zijn eigen plannen met Providence en Agent 47. Je kan er geen doekjes om winden, het plot van Hitman 2 is dat van een amusante B-movie, met voorspelbare wendingen en soms rare dialogen. Nuja, het is er uiteraard enkel om je een reden te geven om te gaan moorden op verschillende locaties.

 Hitman 2 cutscenes
De cutscenes zijn jammer genoeg enkel stilstaande beelden.

We leren iets meer over het verleden van 47, Diana en de Shadow Client, in vergelijking met Season One gebeurt er wel meer, en op het einde blijf je dus toch nog met een lichte wens achter om het vervolg in Hitman (Season?) 3 te kennen. Het is te hopen dat je heel het plot met de Shadow Client en Providence interessant vindt, want elke missie gaat erover. Jammer genoeg heeft Hitman 2 wegens budgetredenen ook geen animated cutscenes meer. Deze zijn allemaal vervangen door stilstaande beelden met dialogen. Voor het grootste deel stoort het niet, maar één of twee scènes hadden we toch wel in beweging willen gezien hebben. Hoewel elke missie over de Shadow Client en Providence gaat, zijn de verhalen binnen elke missie en het grote aantal dialogen die je overal kan horen wel fijn.

 Hitman 2 professional
Agent 47 blijft ook in Miami een professional.

Unieke locaties

Gelukkig is het level design in Hitman 2 echt van de bovenste plank.

Een Hitman-spel is maar zo goed als zijn locaties, en gelukkig zal je genieten van de plaatsen in Hitman 2. Agent 47 trekt naar een zestal unieke locaties, die elk van hoge kwaliteit zijn. Hier en daar had Season One een probleem om de locaties op elke plaats goed te verbinden (bijvoorbeeld in Marrakesh), en op andere momenten (zoals in Parijs, Sapienza of Hokkaido) was het schitterend. Gelukkig is het level design in Hitman 2 echt van de bovenste plank. De makers hebben duidelijk goed over elke locatie nagedacht, en hoewel het allemaal over-the-top is, heb je toch het idee dat elk plekje in de vaak massieve levels van Hitman 2 er niet zomaar is ingezet om een gang of kamer in een videospel-level te zijn, maar omdat het in de wereld logisch is.

Van de korte tutorial in een strandvilla in Nieuw-Zeeland, waar je wel een heel leuke twist op de gebruikelijke formule krijgt, trekken we naar een race in Miami, onze eerste echte grote locatie. Daar moet je je doelwitten om het leven zien te brengen tijdens of na een race en sluipen tussen de tribunes, het podium, de VIP-gebieden, parkings, toiletten of een groot centrum met onder meer exposities, een aquarium en een lab. Variatie genoeg! Daarna laten we het drukke Amerika even achter en sluipen we binnen in een klein dorpje in Colombia, waar een drugsbaas de plak zwaait en je je bijvoorbeeld kan verplaatsen tussen het dorp, een drugsplantage, een grote villa, een klein stukje jungle. Vervolgens is het de beurt aan Mumbai, waar je verloren kan lopen in de kleine straatjes, winkels en daken in de sloppenwijken, een ondergrondse basis, een grote toren waar ze een film draaien of een oud station.

Elke locatie is schitterend uitgewerkt, en een plezier om in rond te sluipen.

Vermont is de volgende locatie, en hoewel we alweer naar de Verenigde Staten trekken, is de sfeer helemaal anders. In een level dat je doet denken aan A New Life uit Blood Money (en dat ook die titel draagt), moet je in een rustige woonwijk op zoek gaan naar je gepensioneerde doelwit. Omdat de atmosfeer helemaal anders is dan in de andere levels, is dit misschien onze favoriete nieuwe locatie. Alles is zo heerlijk idyllisch. Er zijn werken in de straat en aan één van de huizen, een muffinstand verkoopt wat lekkers, er is een buurtbarbecue bezig, en veel tuinen zijn slechts met een klein poortje afgesloten. De huizen zijn allemaal netjes vanbuiten, maar binnenin vind je verschillende leuke geheimen. Enkel jammer dat de huizen allemaal dezelfde lay-out hebben. Ten slotte draaien we de sfeer weer helemaal om en gaan we naar een zwaar beveiligd kasteel op een afgelegen eiland, waar een gekke sekte rijke zakken feestjes houdt en zichzelf hilarisch voorbereidt op het einde van de wereld. Elke locatie is schitterend uitgewerkt, en een plezier om in rond te sluipen.

Verfijnde gameplay

Eén van de belangrijkste veranderingen is dat 47 terug een aktetas krijgt om snipers of andere voorwerpen in te verstoppen

Hitman 2 is na Season One als third person stealth game meer van hetzelfde. Dat is helemaal niet slecht, want de gameplay in Season One was zalig. Deze heeft nu geen echte revolutie ondergaan, maar heeft hier en daar een paar verfijningen of kleine vernieuwingen gekregen. Bij het sluipen heb je een paar nieuwe mogelijkheden. Eén van de belangrijkste veranderingen is dat 47 terug een aktetas krijgt om snipers of andere voorwerpen in te verstoppen en zo zonder problemen met verboden spullen doorheen een locatie te lopen! Je kan de tas zelf trouwens ook als wapen gebruiken om mensen buiten westen te slaan of te smijten. Het grote aantal npc’s dient niet enkel om de locaties levendiger te maken, maar laten je nu ook toe je erin te verbergen, en hetzelfde geldt voor hoge planten of struiken. Jammer genoeg zijn er voor de rest niet zoveel interessante nieuwe wapens of tools, en krijg je voornamelijk reskins.

Hitman 2 vegetation
Je kan jezelf (of andere lichamen) tussen de planten verstoppen.

De mechanics in de levels zelf zijn ook lichtjes aangepast. De spiegels werken bijvoorbeeld nu als echte spiegels, en je doelwitten kunnen het dus zien als er opeens achter hen iemand verschijnt die daar niet hoort te zijn. Wanneer er iets speciaals gebeurt in een level of je bijvoorbeeld door een camera wordt gefilmd, krijg je hiervan in een klein schermpje een filmpje, waardoor je meer informatie krijgt over wat je nu kan of moet doen. Het is iets heel klein, maar het helpt wel, zeker om bijvoorbeeld te leren waar alle camera’s hangen. Deze laatste zijn trouwens gevaarlijker dan in de standaard moeilijkheidsgraad van Season One, want ze laten nu ook alarmen afgaan. Je kan ze wel weer allemaal uitschakelen door een security station ergens in het level te vinden, ook al is het in een totaal ander gebouw. De AI lijkt ten slotte slimmer en agressiever te zijn, maar kan je nog steeds met vele oude trucjes omzeilen. Je kan wel niet meer weglopen en snel een wapen dumpen wanneer je gefouilleerd gaat worden zonder verdacht over te komen, wat toch een beetje realistischer is. Hitman 2 komt met drie moeilijkheidsgraden, met telkens meer bewakers, enforcers en camera’s. Je unlocks blijven nu wel over alle moeilijkheidsgraden heen doorwerken. Net zoals in professional mode in Season One, kan je in master mode in Hitman 2 maar één keer bewaren per level, maar zijn de ultieme beloningen – naargelang je graag 47 in andere pakken ziet – en de adrenaline als je Suit Only Silent Assassin run lukt het best wel waard.

47 zijn emotieloze commentaar of one-liners en het feit dat hij in vele kunsten onderricht is, blijven erbij passen.

Het moorden zelf is uiteraard weer goed gedaan. Naast je gewone arsenaal van pistolen, vergif of wurgkoorden, zijn er in elk level een aantal unieke mogelijkheden om je doelwitten uit te schakelen. Deze mission stories (de oude opportunities) zijn soms heel gemakkelijk, maar zijn er vooral om je ideeën te geven en de locaties wat te laten verkennen. De moorden die je ermee kan plegen bevatten vaak wat zwarte humor en zijn soms best gruwelijk. 47 zijn emotieloze commentaar of one-liners en het feit dat hij in vele kunsten onderricht is, blijven er gelukkig bij passen. Je kan mission stories uiteraard ook afzetten of negeren, en er zijn naast de mission stories nog veel andere dodelijke kansen. Ook zijn er uiteraard weer contracts gemaakt door spelers over de hele wereld, de belofte op veel escalations, en de o-zo-stresserende elusive targets, met als eerste Sean Bean binnen een goede week! Kortom, net zoals in Season One krijg je ongelooflijk veel inhoud in het spel.

Blast from the Past

Je krijgt de levels van Season One met de gameplay van Hitman 2

En over Hitman Season One gesproken: Zo goed als heel dat spel is dankzij het Legacy Pack beschikbaar in Hitman 2! Het is zelfs gratis voor wie Season One al (volledig) heeft! De anderen kunnen het voor een kleine €20 kopen. Dat is dus €0-20 om Season One met alle vernieuwingen van Hitman 2 te spelen, een schitterende deal! Het is bijzonder fijn om terug van Parijs tot Hokkaido rond te sluipen en te genieten van de verfijnde en iets vlottere gameplay en graphics. Opgepast: Je krijgt de levels van Season One met de gameplay van Hitman 2, dus ook bijvoorbeeld werkende spiegels, waardoor sommige van je strategieën van twee jaar geleden zullen moeten aangepast worden. Ook de Patient Zero-campagne en de Summer Episode zit hierin! Enkel Holiday Hoarders (dat misschien met Kerstmis komt?) en The Sarajevo Six zijn achterwege gebleven. Elk level brengt ook zijn eigen mastery en unlocks mee, waardoor je sommige voorwerpen misschien eerder of extra kan hebben dan wanneer je enkel de nieuwe levels zou spelen.

 Hitman 2 legacy pack
Ook in de levels uit Season One werken de spiegels nu.

Those who slay together

Ghost Mode verandert de doorgaans rustige en methodieke stijl van de gewone levels in een opgejaagde wedstrijd

Naast de gewone levels bevat Hitman 2 nog twee andere mogelijkheden, die je eventueel zelfs met anderen kan spelen. Om te beginnen is er Sniper Assassin, een modus waarbij je enkel met een sniper kan schieten, maar er toch meer te doen is in het (voorlopig?) ene level dan je op het eerste zicht zou denken. Je kan dit alleen doen, of in co-op voor gesynchroniseerde schoten zorgen! Een mini-versie, die je enkel solo kan spelen, zit in de Patient Zero-campagne. Daarnaast is er ook de competitieve Ghost Mode, die je op dit moment enkel in Miami kan spelen. Je neemt het op tegen iemand anders op het internet. Je krijgt dezelfde doelwitten en wereld en moet zo snel mogelijk vijf moorden uitvoeren zonder betrapt te worden en zonder dat je tegenspeler dit ook kan doen. Wie als eerste 5 punten heeft, wint. Je kan elkaar zien, maar elkaars wereld, op één mogelijkheid na, niet beïnvloeden. Ghost Mode verandert de doorgaans rustige en methodieke stijl van de gewone levels in een opgejaagde wedstrijd waarbij je toch nog voorzichtig moet zijn, en is een leuke toevoeging aan de gameplay.

The art of the kill

De laadtijden zijn in ieder geval verminderd (en maar goed ook).

Hitman 2 ziet er een heel klein beetje beter uit dan zijn voorganger, en lijkt ook iets vlotter te spelen. De laadtijden zijn in ieder geval verminderd (en maar goed ook). Je merkt, zeker als je de missies van Season One herspeelt, vooral veranderingen in de belichting van de levels. Verder is er zeer veel variatie en zit elke locatie vol kleine details die we zeker kunnen appreciëren. Hier en daar moet er wel eens een texture geladen worden, zoals wanneer je de missie begint terwijl je een krant leest. Het valt op dat er meer muziek in dit spel zit dan in de vorige afleveringen, zowel originele orchestrale muziek als bekendere deuntjes (inclusief een bepaald meesterwerk dat Hitman-fans zeker kunnen smaken). De voice actors, zeker die van 47 en Diana, doen goed werk, en ook de vele dialogen in de levels zijn fijn om naar te luisteren. Ook spreekt niet iedereen meer perfect Brits of Amerikaans Engels, wat je toch een beetje meer in de locaties doet geloven.

 Hitman 2 picture in picture
Dankzij de kleine picture in picture krijg je handige extra informatie.

Hitman 2: Conclusie

Het is bijzonder fijn om alweer een heleboel nieuwe moordpuzzels te krijgen. Hitman 2 is meer van hetzelfde, maar dat kan je bezwaarlijk een groot probleem vinden. Hoewel er aan de basisformule niet veel veranderd is, zijn bepaalde kleine wijzigingen in de gameplay toch zeer welkom. De levels zijn vaak massief en qua level design altijd van de kwaliteit van de beste locaties uit het eerste seizoen. Dankzij de verschillende mission stories, uitdagingen, contracts, elusive targets, escalations en misschien zelfs het legacy pack, kan je er weer vol luguber plezier heel veel uren insteken. Het verhaal doet zijn werk, maar is op zich nog steeds zeker niet het beste onderdeel van Hitman 2. Voor zowel fans van de serie als voor nieuwkomers is dit nieuwste avontuur van Agent 47 in ieder geval een dikke aanrader.


Geïnteresseerd in Hitman?

Lees hier al onze artikels over Season One.

Verfijnd

Hitman 2
4 5 0 1
Hitman 2 is een schitterend spel dat lichtjes verder bouwt op de puike prestatie van zijn voorganger, met prachtige locaties, veel creativiteit en een flinke dosis zwarte humor.
Hitman 2 is een schitterend spel dat lichtjes verder bouwt op de puike prestatie van zijn voorganger, met prachtige locaties, veel creativiteit en een flinke dosis zwarte humor.
4/5
Total Score
Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels