Blake en Mortimer 25: De vallei der Onsterfelijken review

Voor Nederlandse stripliefhebbers is de maand november een hoogtepunt. In november verschijnt namelijk het 25ste Blake en Mortimer-album met de titel De vallei der Onsterfelijken. Het tekenwerk voor dit album, het eerste van een tweeluik, wordt verzorgd door het Nederlandse duo Peter van Dongen en Teun Berserik.
Beide heren werkte in de jaren negentig al eens samen aan de vergeten strip Cat Banda. Van dit duo is Peter van Dongen absoluut de grote naam. De Nederlander heeft al enkele puike albums op zijn naam staan zoals Het Muizentheater, Rampokan en het vorig jaar verschenen Familieziek wat hij op basis van een boek van de schrijver Adriaan van Dis tekende.

Schrijver: Yves Sente
Tekenaar: Teun Berserik, Peter van Dongen
Uitgever: Blake & Mortimer
Aantal pagina’s: 56
Winkelprijs: €9,95
Verschijningsdatum: 22 november 2018

Beide heren hanteren de klare lijn en het moet worden gezegd dat je amper kunt zien waar het werk van Berserik begint en het werk van van Dongen ophoudt of vice versa. Wat de zaak ook nog eens moeilijk maakt, is het feit dat ze moeite hebben gedaan om de geest van Edgar P. Jacobs intact te houden. De personages zien er nog altijd uit alsof ze uit de pen van de meester zijn gerold.

De pagina’s zien er niet misselijk uit. Elke plaat zit propvol details. Elk raampje in een gebouw wordt getekend. En ook zijn er mannetjes te onderscheiden die soms mijlenver op de achtergrond krioelen. Je kunt ernaar blijven kijken. Je kunt niet uitsluiten dat minimaal een van de tekenaars carpaletunnelsyndroom heeft opgelopen.

Voor het verhaal tekent wederom Yves Sente. De Waal keert terug naar de beginjaren van de reeks en haalt zijn inspiratie uit Het geheim van de Zwaardvis (1946). Dit nieuwe album haakt in op dat verhaal en gaat in zekere zin verder waar Jacobs indertijd ophield. In een flashback zien we hoe Blake en Mortimer namens The British Empire gehakt maken van het rijk van Basam Damdu. (Engeland had indertijd nog het beheer over de Chinese provincie Hong Kong.)

De scène uit Het geheim van de Zwaardvis.
Het eerbetoon uit De vallei der Onsterfelijken.

Ondertussen vechten Chinese nationalisten en communisten een ruzie uit over wie nu de baas wordt in China. Dit conflict zou weleens beslist kunnen worden door een eeuwenoud document dat opduikt in een kunstcollectie die uit China wordt gesmokkeld. En waarvoor dient dat metalen voorwerp eigenlijk? Wie dacht dat Blake en Mortimer het na de strijd tegen Basam Damdu rustiger aan konden doen, komt bedrogen uit.

Het oordeel

Het verhaal van dit album is al met al niet zo heel denderend. Ondanks de vele hommages aan eerder werk van Jacobs en verwijzingen naar andere stripfiguren kan Sente niet verbloemen dat het vooral een schrale kopie is van eerder werk. Jacobs kwam er bijvoorbeeld mee weg door te beschrijven wat de lezer ook in het plaatje kon zien. Hij pionierde in een nieuw medium. Als Sente hetzelfde doet, en dat doet ie, dan spreken we van overbodige expositie.

De echte fans en de chauvinistische Nederlanders zullen hun billen kuisen met dat verwijt. Ze krijgen precies waar ze voor komen. En dat is prima. (In Nederland was er zelfs al een run op de luxe-editie van €34,95.)

Dit album betekent waarschijnlijk de definitieve doorbraak van Peter van Dongen in de Franse markt. Dupuis heeft deze week ook een ingekleurde versie van zijn epos Rampokan uitgegeven als onderdeel van de collectie Vrije Vlucht. Als dat de erfenis zal blijken te zijn van dit album, dan kunnen we daar prima mee leven.

Blake en Mortimer 25: De vallei der Onsterfelijken

0 100 0 1
Het is ouderwetsch avontuur volgens het boekje.