Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Red, White & Royal Blue review: mist opbouw - Geekster
Films

Red, White & Royal Blue review: mist opbouw

In deze verfilming van het razend populaire boek van Casey McQuiston wordt de zoon van de Amerikaanse president verliefd op een Britse prins, met alle gevolgen van dien. Red, White & Royal Blue heeft veel om van te houden, maar is eigenlijk te kort om alles goed uit de doeken te doen.

Welgeplaatste PR

Alex (Taylor Zakhar Perez) heeft geen zin in het huwelijk van de Britse kroonprins, ook al is hij vertegenwoordiger van zijn moeder, de Amerikaanse president (Uma Thurman). Hij heeft namelijk een hekel aan de broer van de prins, Henry (Nicholas Galitzine). Ze kunnen het niet laten elkaar te treiteren en veroorzaken daardoor bijna een internationaal incident waar de huwelijkstaart bij betrokken raakt. Dus is het tijd voor wat welgeplaatste PR, en moeten beide mannen meer tijd met elkaar doorbrengen. En die haat? Dat blijkt toch een dunne lijn… Ze worden verliefd, maar hun geluk wordt al snel overschaduwd door het gewicht van hun posities. Alex’ moeder voert campagne om herverkozen te worden, en Henry maakt deel uit van een van de meest rigide families ter wereld.

In dit geval had een serie wellicht de betere keuze geweest.

Red, White & Royal Blue heeft heel veel verhaal om uiteen te zetten in twee uur. Zoals in elke verfilming worden een aantal zijverhaallijnen en zelfs personages geschrapt om de focus te leggen op de twee hoofdpersonages. Alleen krijgt het begin van hun relatie ondanks die ingrepen nog te weinig ruimte. Daardoor voelt het allemaal wat snel en snap je minder goed waarom ze elkaar meden. Ook zijn er nu eigenlijk nog maar drie echt interessante nevenpersonages, allemaal aan Alex’ kant: zijn moeder, zijn beste vriendin en dochter van de vicepresident Nora (Rachel Hilson), en de stafchef van het Witte Huis (Sarah Shahi). Omdat Henry een uitgewerkt vertrouwenspersoon ontbreekt, leren we ook minder over wie hij is zonder Alex. En bovendien waren een paar andere verhaallijnen in het boek het best waard om te vertellen.

Limiet

© Amazon Prime

Ik zeg het niet vaak, maar in dit geval had een serie wellicht de betere keuze geweest. Zeker ook omdat er best veel thema’s aan bod komen. Alex onderzoekt zijn seksualiteit nog en ontdekt dat hij biseksueel is. Henry daarentegen is homoseksueel, maar verbergt het voor de koninklijke familie. Een prins zonder prinses, daar is geen sprake van in zijn familie. Tegelijk is Alex erg bezig met de campagne van zijn moeder, maar heeft hij moeite om serieus genomen te worden. Hun relatie heeft natuurlijk ook politieke implicaties, en die worden duidelijk wanneer alles aan het licht komt. Perslekken, ongewilde outings, ook dat verpakken de makers allemaal in twee uur Red, White & Royal Blue.

En toch is het makkelijk om je te laten meeslepen.

En toch. Toch is het makkelijk om je te laten meeslepen. Perez en Galitzine zijn uitstekend gecast. Allebei zijn ze meteen geloofwaardig als Alex en Henry en ze hebben goede chemie. Het scenario, waar ook regisseur Matthew López aan meeschreef, is best spitsvondig. Vooral Sarah Shahi krijgt een paar geslaagde oneliners als de no-nonsense kabinetchef. Maar ook Uma Thurman amuseert zich met een Texaans accent en kan toch meer dan één dimensie laten zien. Ook de altijd geweldige Stephen Fry duikt nog op in een rol die je op zijn minst licht ironisch kan noemen.

Bovendien komt dit soort representatie nog altijd te weinig voor, van queer relaties, met zijn ups en downs, en hoe anderen daar nog altijd op reageren. De film is ook niet te zuinig met de seksscènes, op een mooie manier gebracht zonder heel expliciet te zijn. Toch kreeg de film in de VS een R-rating voor volwassenen. En dat bewijst het allemaal nog maar eens.

Ook de productie is niet min, met heel wat afwisseling in sets — er werd zelfs gefilmd in het Londense V&A-museum — en kostuums. De warme cinematografie van Stephen Goldblatt en co is helemaal zoals we het graag hebben in een romcom. Ook andere visuals, zoals de begincredits en de manier waarop ‘online’ een rol speelt in hun langeafstandsrelatie is slim weergegeven. Een aardige soundtrack met veel Spaanstalige liedjes maken het geheel af. Alleen ja, een geheel dat eigenlijk beter langer was geweest.

Red, White & Royal Blue is nu te zien op Amazon Prime.

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en series. Oh, well.