Na zes uitzonderlijk succesvolle jaren nemen zo’n 9,2 miljoen spelers afscheid van Overwatch. Blizzard waagde zich toen aan het hero-shooter genre en definieerde eigenhandig het genre, met fatale gevolgen voor concurrenten zoals Battleborn. Uit de assen zou logischerwijze een feniks moeten herrijzen, maar door interne strubbelingen en een moeilijke ontwikkeling, verschijnt Overwatch 2 meer als een kieken in de fik dan een legendarische vuurvogel.
Tumultueuze launch
Activision Blizzard-games staan al bekend om hun tumultueuze launches en dat is ook niet anders bij Overwatch 2. Meer nog, deze launch gaat wellicht de geschiedenisboeken in als één van de meest frustrerende. Op de dag van release was het voor veel mensen immers onmogelijk om in te loggen door een verscheidenheid aan server errors, loginproblemen én capaciteitsproblemen.
We geloven wel in de wet van Murphy, maar het samenspel van de verschillende issues gecombineerd met de ervaring en expertise die Blizzard ondertussen heeft in dit soort releases lijkt ons toch wat sterk. Zeker als je er de launch notes op naslaat, lees je in de zijlijnen dat er een paar zaken grondig foutief ingeschat zijn. Onze redactie heeft het eveneens aan de lijve ondervonden.
En was dat helaas maar het enige. Een vreselijker probleem heeft te maken met de spelers van het eerste uur. En vooral de consolespelers onder ons. Er bleek immers een stevig probleem te zijn met de migratie van de accountdata van Overwatch naar Overwatch 2. Het gevolg? Heel veel spelers die plots met lege handen stonden, na 1000 uren speeltijd. Alles kwijt en behandeld als een nieuwe speler. Hoewel Blizzard actief werkt om alle accounts te migreren en hoewel ze verzekeren dat er geen data verloren is gegaan, was het voor velen een erg zure noot om al het werk dat ze in de game hebben gestoken te zien smelten als sneeuw voor de zon. Heel motiverend is dat niet. Wat ben je met een cross-platform link als diens meest essentiële bestaansreden, cross-platform accountbeheer, volledig de dieperik in gaat? Gereduceerd tot marketingdata. Ook op vlak van communicatie kon dit stukken beter.
In dit klimaat van games die allemaal vechten voor het kostbaarste goed, onze gametijd, zijn deze problemen catastrofaal.
De grote hamvraag? Kan Blizzard al deze issues op tijd rechtzetten voor de spelers het beu zijn? In dit klimaat van games die allemaal vechten voor het kostbaarste goed, onze gametijd, zijn deze problemen catastrofaal. Als je zelfs niet samen kan spelen omdat je vrienden “een andere versie van Overwatch 2″ hebben, terwijl we allen gewoon de laatste build op hebben staan, dan boezemt de toekomst ons toch wel wat angst in.
2FA met mobiel nummer
Een andere probleem dat spelers mateloos frustreerde was de activitie van de Battle.net-account voor Overwatch 2. In een poging om smurfing (de praktijk om als zeer gevorderde speler op een lage ranking te spelen met een nieuwe account om zo gemakkelijke overwinningen te halen voor de fun/show) tegen te gaan, vereiste Blizzard dat een telefoonnummer werd opgegeven ter verificatie van je account. De adder onder het gras? Dit nummer mocht niet gelinkt zijn aan een pre-paid kaart. Enkel degenen met een abonnement of post-paid werden als geldig gezien. Deze verificatiestap geldt eveneens voor spelers die Overwatch 1 al sinds het begin spelen. Wie geen geldig nummer had, was er dus aan voor de moeite.
Die geldigheid trof vooral mensen in armere landen of in verschillende huissituaties, en was bovendien niet consistent. Zo werkte pre-paid carrier Mint wel, terwijl sommige abonnementen bij T-Mobile niet werkten. De maatregel zorgde voor zoveel problemen dat Blizzard op 4 oktober besliste om deze af te schaffen vanaf 7 oktober voor bestaande spelers. Nieuwe accounts zullen dus blijven worstelen met het systeem.
Ook al is de fout nu ingezien en half verholpen, is dit voor een Free-to-play-titel een kreupelende wonde. Spelers die niet meteen konden proberen en de actualiteit rond deze titel niet verder volgen, geven er wellicht de brui aan. Er was ook sprake dat de volgende Call of Duty-remake hetzelfde systeem zou implementeren. Of de keuze onveranderd blijft, valt nog af te wachten.
Welke vernieuwingen?
Dit alles allemaal terzijde genomen, is het de moeite als verloren fan om Overwatch 2 opnieuw op te pikken? Fans van het eerste uur die door een speling van het lot vervreemd zijn van de franchises zullen overdonderd worden door golven van déjà-vu zodra ze voorbij het laadscherm zijn: er is ogenschijnlijk weinig veranderd.
Wanneer je echter inzoomt, zijn er wel degelijk aanpassingen gebeurd: alle personages hebben kleine en grote aanpassingen gehad. Zo zijn de teams ingekort van 6 naar 5 waardoor 1 tank wegvalt. Ook zal je merken dat helden minder of beperktere stunning abilities hebben in vergelijking met vroeger. Men kan bv. de vijand niet meer bevriezen. De health bar van support personages herstelt ook standaard zodat ze iets sterker in het veld staan. Hoewel dit op papier kleine tweaks zijn, hebben deze wel een grote impact. Matches voelen sneller dan ooit aan, ten koste van wat meer strategie.
Om de release in te huldigen worden we wel meteen verwelkomd door drie nieuwe helden. Junker Queen, Sojourn en Kiriko. Junker Queen als actieve support tank, Sojourn die aanvoelt als een agressievere Soldier 76 en Kiriko, die tegelijk buffs en healing voor andere personages kan verzorgen. De toevoegingen van deze 3 nieuwe helden (elk in een andere rol) lijkt echter het begin van de nieuwe strategie die Activision Blizzard wil toepassen, door het slinks hanteren van een Battlepass.
XP en Premium Battlepass
Als iemand die circa 2017 zijn Overwatch-game van zijn PS4 haalde, merken we ook wel een handvol nieuwe personages. Mooi om te beseffen dat de game al die jaren ondersteund werd met nieuwe content. Zelfs diehard fans worden hier beloond met Sojourn & Junker Queen die direct vrijgespeeld zijn, ter ere van het eerste seizoen. De vraag is natuurlijk of we dit elk seizoen kunnen verwachten.
Nieuwe spelers worden echter gedwongen om een handvol personages vrij te spelen. Zo is Kiriko, het nieuwste personage, pas vrij te spelen voor nieuwelingen vanaf level 55 in de Battlepass. Doorgaans, bij het winnen van één match, haal je ongeveer 300 – 500 XP. Eén level stijgen vraagt al 10.000 XP. Er zijn 80 levels per Battlepass dus een snelle rekensom leert ons dat we 800.000 XP nodig hebben om de volledige Battlepass te krijgen.
De 3 dagelijkse challenges geven je elk 3000 XP. De 11 wekelijkse challenges geven je 5000 XP. Wat je een totaal geeft van mogelijks 118.000 XP te verzamelen per week als je alle challenges haalt. Je stijgt dus iets minder dan 12 levels per week. Eén Battlepass duurt 9 weken. Ik hoef er geen tekening bij te maken dat zoiets vrij moeilijk te halen is. Blizzard vraagt een enorme engagement van je als je alles wilt halen. Of je kan uiteraard betalen voor de premium Battlepass voor 9,99 EUR. Daarmee krijg je 20% meer XP tijdens de Battlepass, en enkele cosmetische extra’s en toegang tot Kiriko.
Het is duidelijk welk traject Blizzard wil dat je neemt. Of het echter de moeite is om hier je tijd en geld in te steken is natuurlijk maar de vraag.
Maps en Mode
Er is een nieuwe push game-mode waarin beide partijen een payload moeten proberen van punt A naar punt B te pushen. Een mode die doet denken aan Team Fortress, de game waar Overwatch heel hard op geïnspireerd is. Je escorteert en beschermt een robot die de payload voor jou vooruit duwt. Verlies je de controle over de robot, loopt hij naar de payload van het andere team. Een heel toffe en snelle modus, die verfrissend chaotischer aanvoelt ten opzichte van de alomgekende “escorteer de payload”-modi.
Er zijn zes nieuwe maps gecreëerd, waarvan sommige mode-specifiek zijn:
- New Queen Street
- Circuit Royale
- Colosseo
- Midtown
- Paraiso
- Esperanca
Schromelijk te weinig
Kort samengevat: er zijn 3 nieuwe helden, 6 nieuwe maps en de game heeft nu een Battlepass. Is dit de term “sequel” waardig? Waar is de story mode die beloofd werd? Volgens Jeff Kaplan waren ze al bezig met Overwatch 2 van het moment dat de originele game gelanceerd werd. Waar zien we dit? Hoe kan het dat een game in die 6 jaar met niets beters komt dan kleine tweaks en een handvol nieuwe maps.
Activition Blizzard is de voorbije jaren in behoorlijk slecht daglicht gekomen door alle tumult die achter de schermen plaatsvond. Na een behoorlijk teleurstellende open beta, waar toen ook al best veel kritiek op kwam, kon het bedrijf deze win wel gebruiken. Dit gekoppeld met alles wat hierboven vermeld staat, is goed voor een ongelooflijke teleurstelling waar Blizzard zwaar zijn best voor zal moeten doen om te vergeven.
We blijven de verdere evolutie van Overwatch 2 volgen en dan vooral of de beruchte PvE-modus er nog van zal komen. Onze verwachtingen zijn alvast serieus getemperd. Of er nog ontgoocheling bij kan, is nog maar de vraag…