Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Rivals of Ixalan: strijd om de gouden stad - Geekster
Boardgames

Rivals of Ixalan: strijd om de gouden stad

De gouden stad Orazca is gevonden! Maar in Rivals of Ixalan barst de strijd pas echt los. Wie zal als eerste de geheimen van de stad doorgronden en de Immortal Sun buitmaken?

Nu de weg naar Orazca open ligt, haasten zowel de piraten van de Brazen Coalition, de merfolk van de River Heralds, de krijgers van het Sun Empire en de vampirische conquistadores van het Legion of Dusk zich naar de mythische stad om haar fabelachtige schatten te plunderen en het geheimzinnige artefact, de Immortal Sun, te claimen. Ook de planeswalkers Vraska en Jace, die zijn geheugen heeft herwonnen, betreden de gouden stad, maar doen daar een verbijsterende ontdekking: de Immortal Sun wordt bewaakt door niemand minder dan de eeuwenoude sfinx Azor. Maar was dat niet de mythische stichter van de Azorious Senate op Ravnica… Een andere plane?

Jace en Vraska zijn echter niet de enige planeswalkers op Ixalan. Er is ook nog een niet-vereffende rekening tussen Huatli, de warrior poet van de Sun Empire en Angrath, de minotaurus-piraat die al een hele tijd op Ixalan gestrand is en niet meer weg kan. Zullen zij de toekomst van deze wereld bepalen? En waarom is de Immortal Sun zo belangrijk voor de draak Nicol Bolas?

Piraten, dinosaurussen, Spaanse vampiers en fabelachtige schatten mogen dan allemaal wel tof zijn, maar dat neemt niet weg dat Rivals of Ixalan qua gameplay ons een beetje op onze honger laat zitten. Ixalan zelf recycleerde vooral oude mechanics en introduceerde er zelf maar twee nieuwe, Rivals of Ixalan doet nog een beetje minder moeite en biedt, naast de terugkerende mechanics “Enrage”, “Explore”, “Raid” en “Transform”, slechts 1 nieuwe mechanic: “Ascend”.

Er zijn twee soorten kaarten met Ascend: permanents en instants/sorceries. Een permanent met Ascend checkt constant of de voorwaarde van Ascend, het controleren van tien of meer permanents, behaald is. Instants of sorceries checken die voorwaarde bij het resolven. Als aan deze voorwaarde voldaan is, krijg je “the city’s blessing“, de zegen van de gouden stad Orazca. Je kan die niet verliezen en behoudt ze voor de rest van het spel, zelfs wanneer je plots geen tien permanents meer zou controleren. Als reminder heeft Wizards of the Coast zelfs een fancy token geprint dat je kan gebruiken om weer te geven dat je gezegend bent.

De fabelachtige schatten liggen voor het oprapen, maar je ben niet de enige geïnteresseerde. Sluit je je aan bij de piraten, de vampieren, de krijgers van het Sun Empire of de sjamanistische River Heralds? Win de zegen van Orazca en ontdek de geheimen van de Immortal sun!


Rivals of Ixalan is te koop vanaf 19 januari.

jeroen

Recent Posts

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

1 dag ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

2 dagen ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

2 dagen ago

Abigail review: dansend kat- en muisspel

Opgepast, M3GAN. Na een dansende robot brengt horrorprent Abigail ons een nieuw dansend monster, nu…

3 dagen ago

The Fall Guy review: liefdesbrief aan stuntmannen en -vrouwen

Wanneer een voormalig stuntman regisseur wordt, kan je verwachten dat z’n films garant staan voor…

4 dagen ago

The Woman In The Wall review: de horror van het verleden

Toen ik de aankondiging voor deze reeks vorige zomer zag op BBC, leek het eerder…

1 week ago