the_hate_u_give_cover

The Hate U Give review: breek de vicieuze cirkel

Na een persoonlijke tragedie gaat een tot dan eerder volgzaam meisje op zoek naar gerechtigheid – en vindt daarbij haar eigen stem. The Hate U Give is een pakkende en doeltreffende boekverfilming met een schitterende Amandla Stenberg in de hoofdrol.

Deze film heeft mijn hart gebroken.

In de VS was The Hate U Give al in oktober van vorig jaar te zien, maar gelukkig is de film toch nog in de Belgische zalen gekomen. En de timing lijkt haast geen toeval. De voorbije twee weken kwamen duizenden jongeren op straat voor het klimaat door te spijbelen. Ze voelen zich niet gehoord door volwassenen en door de politiek. De raakvlakken met Starr Carter (Stenberg) zijn er zeker. Alleen komt zij op voor een probleem dat voor nog meer polemiek zorgt: het racisme binnen de Amerikaanse politie, de tragische gevolgen die dat kan hebben en het systeem dat ertoe leidt en het in stand houdt.

Starr heeft net zoals vele Afro-Amerikaanse jongeren een hele andere opvoeding gekregen dan hun blanke leeftijdsgenoten. Aan het begin van de film krijgen zij en haar broers een praatje van hun vader (Russell Hornsby, Grimm) over hoe ze zich moeten gedragen tegenover de politie. Ze wonen in een eerder arme en zwarte buurt, maar Starrs leven heeft ook een andere kant. Ze gaat namelijk naar een bijna uitsluitend blanke school en heeft een blank vriendje (K.J. Apa, Riverdale). De cinematograaf, Mihai Malaimare Jr. (The Master), voorziet zelfs een koud, blauwgetint kleurenpalet en een warm, kleurrijk palet voor beide omgevingen. Nergens kan ze helemaal zichzelf zijn.

the_hate_u_give_stenberg_smith

Haar leven verandert drastisch wanneer een blanke politieagent haar jeugdvriend Khalil (Algee Smith, Detroit) neerschiet tijdens een politiecontrole. Starr is de enige getuige, maar verzwijgt alles voor haar vriend en vriendinnen. De kloof tussen haar leven thuis en haar leven op school wordt groter, tot de spanning ondraaglijk wordt. Daarbij komt nog dat Khalil dealde voor de drugbaas die Starrs buurt in handen heeft, King (Anthony Mackie, hier atypisch als slechterik). De woede over het gebrek aan maatregelen tegen de blanke agent en het onbegrip en tegenkanting die Starr ondervindt in haar omgeving, zoals van haar moeder (Regina Hall) en nonkel-tevens-agent (Common), hebben geleidelijk ook een invloed op haar. Blijft ze zwijgen of niet?

De film heeft de grote emotionele impact vooral te danken aan Amandla Stenberg.

Ik zal eerlijk zijn: deze film heeft mijn hart gebroken. Iedereen die weinig tolerantie heeft voor onrecht zal tijdens The Hate U Give schipperen tussen verdriet, ongeloof en woede. In het script wordt er weinig verbloemd en alle scènes voelen natuurlijk aan, behalve misschien het einde. De keuze van de makers daar verbaast me een beetje. Ondanks dat minpuntje komt deze film achteraf hard aan. En de film heeft de grote emotionele impact vooral te danken aan Amandla Stenberg, die hier een stevig visitekaartje afgeeft. De jonge actrice werd bekend als Rue in The Hunger Games, maar groeit snel uit tot een van de meest beloftevolle actrices in Hollywood.

the_hate_u_give_hornsby_hall_stenberg_common

Ze neemt zelf ook geen blad voor de mond, en is een intersectionele feministe (ze komt op voor meerdere groepen die discriminatie en haat ondervinden, zoals vrouwen, mensen uit de LGBTQA-community, Afro-Amerikanen, …). Ze identificeert zich als genderqueer (niet specifiek mannelijk of vrouwelijk) en panseksueel (ze valt op mensen van alle genderidentiteiten). Heeft dat een invloed op haar acteerwerk in The Hate U Give? Enkel Stenberg kan het weten, maar het geeft haar fantastische vertolking wel een extra dimensie.

The Hate U Give in scholen vertonen zou geen overbodige luxe zijn.

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Angie Thomas, een bestseller in het Young Adult-genre. Op dat genre kijken mensen over het algemeen nog steeds neer, maar er zou net geïnvesteerd in moeten worden. Jongeren zijn de toekomst, en zeker onze generatie neemt het heft in eigen handen. Tegelijk zijn er ook nog jongeren die al die progressiviteit onzin vinden. The Hate U Give in scholen vertonen, het zou geen overbodige luxe zijn.

Maar in de puike regie van George Tillman Jr. (Luke Cage) is The Hate U Give zeker niet enkel voor jongeren. Volwassenen kunnen hier misschien zelfs nog meer lessen uit trekken. Vooral de volwassenen die Black Lives Matter en de klimaatspijbelaars totaal niet begrijpen. Als jij zulke mensen kent, proberen ze mee te krijgen naar de cinema. Zeg dat je naar een tienerfilm gaat en laat ze verrast worden door de diepgang – van tieners en tienerfilms tegelijkertijd.

The Hate U Give is nu in een aantal bioscopen te zien.

Meeslepend

Meeslepend
4 5 0 1
Deze verfilming van het succesvolle boek van Angie Thomas heeft mij meer dan driekwart van de speelduur tot tranen toe bewogen. Belangrijke onderwerpen worden zonder schroom behandeld, met bijzonder veel nuance en aandacht voor verschillende standpunten. Actrice Amandla Stenberg verdient alle lof voor haar vertolking. Enkel het einde houdt The Hate U Give van nog hogere punten.
4/5
0