Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
De Oscars zijn de weg kwijt - Geekster
Films

De Oscars zijn de weg kwijt

De Oscars zitten in een existentiële crisis. De belangrijkste filmprijzen zijn aan hun 94ste editie toe, maar hebben steeds minder kijkers. De Academy zoekt dan ook een oplossing. We schreven hier al over in 2019, en ik kan het artikel bijna recycleren. Een gebrek aan visie en de wanhoop om toch maar meer kijkers en vooral jongeren aan te trekken leidt tot dwaze dingen.

How do you do, fellow kids?

Volgens hen ligt de daling nog altijd aan de genomineerde films (vaak kleinere drama’s) en categorieën (soms te technisch). En dat trekt de grote massa niet aan. Sommigen zijn het met hen eens. Zo lobbyden een aantal journalisten na het monstersucces van Spider-Man: No Way Home om de film te nomineren voor Beste Film. Het was een van mijn favoriete films van 2021, maar dat is overdreven. No Way Home kreeg uiteindelijk enkel een nominatie voor Visual Effects. Weg publiekstrekker.

© Marvel Studios / Sony

Toen kondigden ze aan dat de stem van het volk toch een plaats krijgt. Of toch het volk op Twitter.

En toen kondigden ze aan dat de stem van het volk toch een plaats krijgt. Of toch het volk op Twitter. Zij kunnen met #OscarsFanFavorite en #Sweepstakes of via oscarsfanfavorite.com (als je in de VS woont) een film kiezen die een speciale vermelding krijgt tijdens de ceremonie. Het duurt niet lang om de nadelen te zien. Elke dag 20 keer stemmen, dat doen enkel die-hard fans of clickfarms. Als je zoiets geloofwaardig wil doen, moet dat toch op een officiële pagina met één stem per persoon? Dit is lachwekkend.

Dat bewijzen ook een aantal van de films die tot nu toe op één stonden: de nieuwe versie van Justice League (die ondertussen niet meer in aanmerking komt omdat het een herwerking is van die uit 2017!), het niet bepaald goed onthaalde Army of the Dead, de vergeten remake van Cinderella, en het onbekende Minimata, die kunnen rekenen op de fanatieke fans van Zack Snyder, Camila Cabello en Johnny Depp. De Academy gaf onlangs een nieuwe tussenstand. Ah, de stem van het volk.

Snel, doe iets!

Het grootste probleem van de Oscars is nog altijd dat er geen visie is. Hosts zijn er nu gelukkig wel om de kijkers een houvast te bieden: acteurs en comedians Regina Hall, Wanda Sykes en Amy Schumer. Allemaal heel grappige vrouwen, maar ze zaten het afgelopen jaar nu niet bepaald vaak in het nieuws. Toen Ellen DeGeneres in 2014 hostte, zat ze op het hoogtepunt van haar populariteit. Het awardsseizoen is lang, dus als ze wat vroeger begonnen te plannen, konden ze een Tom Holland, Robert Pattinson of Andrew Garfield strikken. Zij hebben star power en kunnen toevallig wel wat projecten promoten. Sommige acteurs willen zelfs iets doen in de show. Maar twee maanden voor de uitzending op zoek gaan is voor sterren veel te kort dag.

Sommige Oscar-momenten overstijgen de kijkcijfers, zoals deze megaselfie uit 2014.

Films maken zichzelf

Een film is het resultaat van het werk van iedereen op en naast de set. Dé show die de filmwereld moeten vieren, laat velen van hen nu in de steek.

Daar komt ook nog bij dat de Academy nu ook acht (!) categorieën zo goed als uit de uitzending haalt: alle kortfilmprijzen (documentaire, liveaction, animatie), montage, make-up en haartooi, originele score, production design en geluid. De Academy probeerde bij te sturen door te zeggen dat de winnaars wel degelijk allemaal hun moment krijgen voordat de live-uitzending begint, maar de kijkers zullen enkel de “krachtigste en meest emotionele momenten” van hun speeches zien ergens verder in de liveshow.

De winnaars van die acht categorieën mogen hun gloriemoment dus beleven voor vijf man en een paardenkop, terwijl live enkel de categorieën overblijven die altijd de aandacht krijgen maar eigenlijk niets zijn zonder de technische productie-elementen. Een film is het resultaat van het werk van iedereen op en naast de set, en veel filmfans hebben interesse in al die aspecten. Dé show die de filmwereld moeten vieren, laat velen van hen nu in de steek. En daar kwam Twitter al meteen tegen in opstand met #PresentAll23. Ah, de stem van het volk!

Het probleem ligt niet bij de genomineerde films, of bij de lengte van de show, maar hoe die wordt ingevuld. Mensen kijken naar de Oscars om filmsterren te spotten, het liefst ook wat te lachen en de winnaars te zien reageren op de hoogste eer in de filmwereld. De Oscars hebben nog altijd een enorme prestige, en zijn een springplank voor kleinere films om het grote publiek te bereiken. Ja, de Academy mag nog wat minachting achterwege laten voor genrefilms, maar het tv-landschap verandert. Mensen kijken op een andere manier dan vroeger. Niet enkel de kijkcijfers zijn belangrijk, en de opmerkelijke Oscarmomenten doen het wel degelijk goed op sociale media.

De Oscars moeten zich dus minder focussen op wilde promovoorstellen en terugdenken aan wat in vorige shows werkte en zich niet te veel vergelijken met andere shows. Less is vaak more. Zo kunnen de Oscars misschien zelf weer de Fan Favorite worden.

De Oscars gaan door in de nacht van 27 op 28 maart. Volg ons zeker voor meer nieuws en artikels.

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en series. Oh, well.

Recent Posts

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

2 dagen ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

4 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

5 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

1 week ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

1 week ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

1 week ago