Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
The French Dispatch review: fleurige ode aan het papiertijdperk - Geekster
Categories: FilmsReview

The French Dispatch review: fleurige ode aan het papiertijdperk

Met The French Dispatch brengt Wes Anderson een hommage aan de bijna vervlogen kunst van tijdschriften die net zoals The New Yorker afzonderlijke verslagen en verhalen bundelt in één.

De films van Wes Anderson herken je in een oogopslag: pastelkleurige pareltjes met curieuze personages in symmetrische settings. Met elke nieuwe worp perfectioneert Anderson zijn unieke stijl, een obsessieve focus voor beeld en klank waarvoor emotie moet wijken. En net zoals je niet naar een all-you-can-eat vegetarisch restaurant moet gaan waar je dan een dikke hamburger op je bord verwacht, serveert Anderson je met The French Dispatch opnieuw een visueel meesterwerkje voor. Deze keer op zijn meest volmaakt.

© Searchlight Pictures

The French Dispatch bezingt excentriciteit

The French Dispatch is een anthologiefilm die duikt in vier artikels van het allerlaatste nummer van een magazine geschreven door Amerikaanse journalisten in het fictieve Franse stadje Ennui-sur-Blasé (de gelijkenissen met Parijs zijn zeker niet toevallig). Het tijdschrift ligt op sterven en neem dat maar letterlijk. Wanneer hoofdredacteur Arthur Howitzer Jr. (Bill Murray) het rouwkatern vergezelt, moeten ook de journalisten het werk neerleggen. Als vaarwel brengen ze een finale ode aan hun Frankrijk, aan de journalistiek en bovenal aan de excentriciteit.

Openen doet een reizende reporter (Owen Wilson op een koersfiets) langs de schijnbaar mooiste plekjes van Ennui-sur-Blasé waar tegelijkertijd gevaar schuilt. In de drie stukken daarna met meer vlees aan zie je achtereenvolgens Tilda Swinton, Frances McDormand en Jeffrey Wright hun verhaal doen. Swinton speelt een kunstkenner die de wereld doet kennismaken met Moses Rosenthaler (Benicio Del Toro), een uitgebuite artiest in het gevang met een cipier (Léa Seydoux) als zijn tragische muze. Politiek correspondent Lucinda Krementz (McDormand) staat iets te dicht bij een studentenrevolte en diens eerder toevallige leider (Timothée Chalamet). Tenslotte proeft restaurantcriticus – perfecte jobs bestaan wél – Roebuck Wright (Wright, haha) de Franse keuken vanuit een politiekantoor.

De kortverhalen worden verbonden met elkaar door hun Franse setting, de dood, de buitenbeentjes en de weinig emotionele snaren die ze raken. Daarvoor zijn de kortfilms te vluchtig, de personages te maf en staat de vorm in de weg. En toch is het die vorm die vanaf de eerste seconde tot de laatste een zaligmakende glimlach op je gezicht tovert.

© Searchlight Pictures

Een overrompeling van vorm, kleur en techniek

The French Dispatch perfectioneert en combineert alles waarmee de filmmaker tot nu toe heeft uitgepakt: symmetrie, kleur en de afwezigheid ervan, handgemaakte decors in contrast met opzichtige CGI, afwisselende beeldverhoudingen en opeenstapelende verwijzingen naar filmklassiekers. Stop-motion ruilt Anderson deze keer in voor animatie in een charmante Hergé-stijl. De vrolijke deuntjes van Alexandre Desplat ondersteunen de schouwspelen, afgewisseld met Franse popliedjes van weleer.

The French Dispatch duurt niet langer dan nodig is. Voor je het weet, mag je de nostalgie naar een vervlogen tijdperk en de sprookjesachtige versie van Parijs inruilen voor de grijze realiteit. Een plek die Wes Anderson toch maar even weer heeft opgefleurd met zijn aanwezigheid.

The French Dispatch speelt vanaf 27 oktober in de bioscoop.

Matti Meurisse

Onderweg van de tv naar de cinemazaal met een comic in de hand.

Recent Posts

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

1 dag ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

3 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

4 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

7 dagen ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

1 week ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

1 week ago