Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Red Light preview: zien waar het heen gaat - Geekster

Red Light preview: zien waar het heen gaat

Elke grootstad heeft er een, en toch rust er nog een taboe op. De nieuwe reeks Red Light neemt ons mee naar en rond de red light districts of rosse buurten van Antwerpen en Amsterdam. Soms gaat de serie over de grens van een beetje te plat, maar we willen wel het vervolg zien.

Vermist

Tijdens Film Fest Gent konden we de eerste twee afleveringen (van de tien) bekijken van de nieuwe samenwerking tussen VTM en de de Nederlandse omroep BNNVARA. Beide landen brengen genoeg talent mee. Het idee van de serie kwam van Carice Van Houten (Game of Thrones) en Halina Reijn (Instinct), dat uitgewerkt werd in een scenario door Esther Gerritsen (ook Instinct). De bedenksters nemen ook twee van de drie centrale rollen voor hun rekening. Sylvia (Van Houten) runt samen met haar vriend Ingmar (Geert Van Rampelberg) een bordeel, waarin ze ook zelf werkt. Een van haar cliënten is de man van operazangeres Esther (Reijn).

België en Nederland verzamelen hun talent.

Na een bezoek aan Sylvia verdwijnt Esthers man zonder enig spoor. Evi (Maaike Neuville) wordt op de zaak gezet. Tegelijkertijd onderzoekt ze ook de moord op een prostituee, waarbij ze ook een link vindt met Sylvia. Zo zijn de drie verhalen met elkaar verbonden en leren we de drie centrale vrouwen kennen.

Demonen

Ze hebben overigens ook allemaal hun eigen demonen. Esther moet haar huwelijk blijven verdedigen tegen haar zieke vader, die vindt dat ze beter verdient en daardoor worstelt met een minderwaardigheidscomplex. Nadat zijn geheime bordeelbezoeken aan het licht komen, is dat zeker waar. Sylvia verdenkt haar vriend ook van bedrog, terwijl ze graag een gezin met hem wil stichten. Evi, ten slotte, probeert haar drankprobleem onder controle te houden.

Het centrale trio is goed gecast, ook al vond ik de vertolking van Halina Reijn bij momenten te vlak. Ook de bijrollen bulken van het talent, met onder andere Koen De Bouw (in een verrassend brave rol – voorlopig toch), Joren Seldeslachts, Jeroen Perceval, Herwig Ilegems, Ruth Becquart en Sofie Decleir. Geert Van Rampelberg gaat dit najaar van held in Black-out naar een bedenkelijke bad boy. Hij lijkt er ook echt plezier in te hebben.

© Maarten De Bouw / Streamz

Sekswerk

De representatie van sekswerkers laat me achter met een dubbel gevoel.

Er worden duidelijk veel ballonnetjes opgelaten in de eerste afleveringen van Red Light. Alle centrale personages én relaties worden aan ons voorgesteld, waardoor de eerste twee afleveringen eerder klassiek in opzet zijn.

De representatie van sekswerkers laat me achter met een dubbel gevoel: Sylvia doet haar werk uit vrije wil en haalt er ook voldoening uit. Van Houten leeft zich uit, maar haar personage toont soms het clichébeeld dat velen van prostituees hebben: plat accent, ze woont in een woonwagenpark, weinig kleren en veel mak-up enz. Tegelijkertijd zijn er in het bordeel van haar en Ingmar ook minder koosjere dingen aan de gang. Dat helpt het beeld van sekswerk als legitiem beroep weer niet vooruit. Komen mensenhandel, geweld en uitbuiting voor in de seksindustrie? Vast en zeker. Maar hebben we al vaak iets anders gezien dan een negatief beeld (Pretty Woman buiten beschouwing gelaten)?

Er worden in het pure crimeverhaal wel al intrigerende elementen aangehaald die doen geloven dat het verhaal wel wat bochten zal nemen. Of ze ook uit de bocht vliegen, daar hebben wij nu helaas enkel het raden naar. De cliffhanger op het einde van de tweede aflevering liet me wel geboeid genoeg achter om verder te kijken.

Achter de schermen

Regisseur Wouter Bouvijn, die hoge ogen gooide met De twaalf, deelt de regie voor Red Light met Anke Blondé (The Best of Dorien B.). Dat de Vlaamse crimitelevisie al lang de visuele eentonigheid van een Zone Stad ontgroeid is, zien we hier ook. De serie is cinematisch in beeld gebracht, met aandacht voor kleur en sfeer.

De muziek is van de hand van David Martijn, een van de meest veelbelovende componisten van het land.

Door de hyperkwalitatieve geluidsinstallatie van de bioscoop vingen we soms wel wat minder sterk geluidsdesign op. Hopelijk valt het onnatuurlijk luid stappen en make-up aanbrengen op het kleine scherm minder op. De muziek is dan weer van de hand van David Martijn, een van de meest veelbelovende componisten van het land. Hij werkte eerder ook aan De twaalf en werd bekend met zijn score voor De dag.

Na twee afleveringen kreeg ik niet de indruk dat Red Light heel erg bleef hangen. Maar we zijn wel bereid te wachten om te zien welk licht de serie schijnt op vooral het oudste beroep ter wereld.

Red Light is vanaf 4 december elke week te zien op Streamz.

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en series. Oh, well.

Recent Posts

Tales of Kenzera: ZAU review – metroidvania als rouwproces

Surgent Studios biedt ons als hun eerste spel de metroidvania Tales of Kenzera: ZAU aan.…

5 minuten ago

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

4 dagen ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

6 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

7 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

1 week ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

1 week ago