Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Powers of X #4 review: een kleine pauze voor het einde - Geekster
Comics

Powers of X #4 review: een kleine pauze voor het einde

De beste superheldenreeks van het moment eindigde de vorige keer met heel veel verlies. Powers of X neemt even gas terug voor de actie opnieuw losbarst.

De vorige twee nummers (House of X #3 en House of X #4) in de epische saga, verspreid over twee series, die X-Men nieuw leven inblaast, waren niet te stoppen. Scenarist Jonathan Hickman maakte toen voorlopig een einde aan zijn onthullingen over de wereld van de X-Men, aan de grandioze monologen en verwarrende tijdslijnen. In de plaats serveerde hij actietaferelen met explosief hoge inzetten.

Na de gebeurtenissen uit House of X #4 kan Hickman met het einde in zicht het niet laten om in Powers of X #4 opnieuw te spelen met de geschiedenis en de toekomst. We keren opnieuw naar duizenden jaren in de toekomst, waar geëvolueerde mutanten in contact komen met de hoogste wezens in het universum, en naar het verleden waarin Professor X en Magneto hulp zoeken bij Mister Sinister.

Cyclops en zijn team hebben hun leven gegeven in ruil voor de vernietiging van de Mother Mold, een zelfbewuste fabriek die de Sentinels maakt die in de toekomst de mutanten uitroeien. Het vierde nummer van Powers of X opent met Xavier en Magneto die in het verleden de zaadjes geplant hebben om te zorgen dat niemand van de X-Men ooit echt dood blijft.

Ze bezoeken Mister Sinister die zijn bibliotheek van mutanten-DNA (vorig jaar ontdekt door de New Avengers in het verhaal Hunt for Wolverine: The Adamantium Agenda) vrijstelt aan Xavier, waardoor bij de lezer de puzzelstukjes op zijn plaats beginnen te vallen.

© Marvel Comics

We blijven bij de flashbacks en ontdekken in het middelste gedeelte van de comic dat Xavier de mutant Cypher (met de vaardigheid om elke taal te begrijpen) ingeschakeld heeft om samen met Krakoa, het levende eiland dat nu de thuisbasis is van alle mutanten, een taal te maken. Het is die taal die we ook steeds terugzien in de vormgeving van Powers of X en House of X, en geregeld verborgen hints bevat.

De kracht van Cypher is een mooi pleidooi voor de schoonheid, en onontbeerlijkheid van taal in al zijn vormen. Xaviers telepathie mag nog zo imposant zijn, het is niet de juiste manier om met een ander wezen te spreken en dat wezen echt te begrijpen.

© Marvel Comics

Op het einde reizen we opnieuw naar de verre toekomst. Hierin proberen geëvolueerde mutanten op te stijgen naar een ander niveau van bestaan. Daarvoor hebben ze de hulp nodig van de Phalanx, de hoogste vorm van technologisch leven.

Dat laatste hoofdstuk van de comic is meteen ook het deel waarin Hickman nog heel vaag blijft, met te afstandelijke en onbekende personages. Nochtans bewijst hij in het begin met Mister Sinister dat hij zijn personages heel toegankelijk kan maken, zelfs grappig. Hoe dan ook is het duidelijk dat bijna alle geheimen onthuld zijn naar aanloop van het einde.

R.B. Silva en Marte Gracia, respectievelijk tekenaar en inkleurder, blijven scoren. Silva begint wat minder detail toe te voegen aan zijn tekeningen, maar in de plaats daarvan geeft hij Sinister (en al zijn alternatieve versies) karakter en tekent hij Krakoa een gezicht zoals dat van de pratende boom uit The Legend of Zelda.

Powers of X #4 is geschreven door Jonathan Hickman, getekend door R.B. Silva met Marte Gracia en uitgegeven door Marvel Comics op 11 september 2019.

Matti Meurisse

Onderweg van de tv naar de cinemazaal met een comic in de hand.

Recent Posts

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

10 uren ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

2 dagen ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

3 dagen ago

No Rest for the Wicked early access preview: een frisse wind?

Moon Studios, de ontwikkelaar van de briljante games Ori and the Blind Forest en Ori…

6 dagen ago

De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het…

7 dagen ago

Final Fantasy XVI – The Rising Tide DLC review: natte droom

Square Enix beloofde op de Game Awards 2023 niet één maar twee DLC's voor Final…

1 week ago