Een mens klopt niet zomaar aan bij het Sanctum Sanctorum. Of je nu een SHIELD-agent, Spider-Man of een gewone inwoner van het Marvel universum bent. Maar dankzij onze goede vrienden bij LEGO, kun je nu ook je eigen (ietwat kleinere) versie van de uitvalsbasis van Doctor Strange aanschaffen!

Mystieke figuurtjes

Net zoals bij Ant-Man vorig jaar, heeft LEGO ook dit jaar een sterke, maar binnen het budget passende set gemaakt die de film en het personage samenvatten. Bij Ant-Man had je Ant-Man’s Final Battle, en dit jaar heb je Doctor Strange’s Sanctum Sanctorum. Een set die niet enkel uitblinkt als playset, maar ook als collectible voor comicfans, filmfans en Benedict Cumberbatch-fans.

Dr Strange Minifigs front and back

Jawel, de Britse kaaklijn-sensatie heeft eindelijk zijn weg gevonden naar een officiële LEGO-set. Het is ook niet zomaar een minifiguurtje, het is één van de meest gelijkende figuurtjes op zowel het gebied van de comic als de film. Van de rode cape met het veel te hoge kraagje tot de ringbaard. De print op de minifig is ook enorm gedetailleerd. Zeker het Oog van Agamotto valt direct op, de amulet die Stephen Strange gebruikt om zijn mystieke krachten te versterken. Enkel jammer dat het haarstukje niet echt representatief is voor het haar dat hij heeft in de film, maar daar gaan we niet over vallen.

Maar dat is niet alles! Naast Doctor Strange, bevat de set ook de Ancient One en Baron Mordo. Jammer genoeg is de print op het figuurtje van de Ancient One niet te zien in de film. Baron Mordo draagt dan wel weer zijn gekende groene outfit. Die zien er – net zoals de gewaden van Doctor Strange – zéér gedetailleerd uit.

Als er plots een portaal in je huiskamer opent…

Dr Strange Sanctum Sanctorum

Het toffe aan de set is dat het wat haaks staat op de standaard LEGO Super Heroes formule. Heel veel sets beelden een actiescene uit of zijn voertuigen die gebaseerd zijn op de film. Doctor Strange’s Sanctum Sanctorum is meer een locatie vol details dan een actieset vol met beweegbare elementen en flick missiles. Je kan zelfs zeggen dat het de mosterd haalt bij de LEGO Ideas Big Bang Theory set van eerder dit jaar, waarin de centrale woonkamer van de reeks een LEGO-bouwdoos werd. De vele details van de set worden dan ook geaccentueerd door het enige – maar excellente – beweegbare stuk van de LEGO-set.

Dr Strange Tentacles

Laten we met de tentakels door de deur vallen. Het enorme, bewegende beest is de aandachtstrekker. Het design ervan valt dan ook direct op; rode tentakels die in het wild rondslaan, de venijnige oogjes (die trouwens een nieuw blokje zijn!) en de scherpe, parelwitte kaken. Het voelt echt alsof het monster geheel onverwacht binnenvalt op een gezellig theefeestje. Alleen jammer dat het kwam binnenvallen bij de Sorcerer Supreme. Verdere speelfuncties zijn de twee doorzichtige LEGO-stukjes die je op en neer kan bewegen om de personages te doen zweven en een bewegende kapstok voor de cape van Doctor Strange. Van dat laatste snap ik het nut niet echt, het komt niet goed tot z’n recht.

Dr strange details

Last, but not least: de gedetailleerde omgeving. Ik kan er niet over, maar dit is één van de meest gedetailleerde (en betaalbare!) sets sinds de originele Harry Potter sets. Zeker voor comic-fans is dit een ideale set om uit te stallen naast de Doctor Strange omnibussen. Van het iconische dakraam in het midden, tot de met runes bezaaide ramp naar het portaal. Ergens hoop ik dat de schedel die verstopt zit in één van de twee boekenkasten ook een tongue-in-cheek verwijzing is naar Sherlock (die andere razend populaire reeks waar Cumberbatch in meespeelt). Hoewel er geen echte referenties zitten in de boekenkasten, zijn ze wel deftig afgewerkt en vullen ze de ruimte. Maar wie echt op zoek is naar fanservice hoeft nog maar naar de tafel te kijken. De ene brief is duidelijk een verwijzing naar Iron Man, met een logo van Stark Industries. De andere waar Shamballa op staat, is dan weer een referentie naar Dr Strange: Into Shamballa, één van de betere en meest atypische graphic novels van Doctor Strange.

Conclusie

LEGO heeft puik werk geleverd met deze ode aan Doctor Strange. Aan een zeer democratische prijs (€39,99) krijg je de meest iconische locatie uit de Doctor Strange comics (en de film), je eigen persoonlijke Jesus Benedict Cumberbatch én een machtig bewegend tentakel-monster. Het ideale geschenk voor jezelf of onder de kerstboom voor de geek in je familie.

8 Magical!

LEGO heeft puik werk geleverd met deze ode aan Dr Strange. Aan een zeer democratische prijs (die trouwens €39,99 is) krijg je de meest iconische locatie uit de Dr Strange comics, een locatie die ook in de film zit, je eigen persoonlijke Jesus Benedict Cumberbatch én een machtig bewegend tentakel-monster. Het ideale geschenk voor jezelf of onder de kerstboom voor de geek in je familie.

• Speelplezier 7
  • Vormgeving 9