Het nieuwste LEGO-boek documenteert alle figuurtjes gebaseerd op het universum van DC Comics. Als kers op de taart zit er een exclusief figuurtje bij.

Wist je dat LEGO ondertussen al tien jaar sets maakt gebaseerd op de superhelden van DC Comics? Het begon allemaal met Batman, waarvan ik zelf nog enkele setjes heb. Ondertussen zijn we een decennium verder en bestaan er nu ook sets met Batman, Wonder Woman, Green Lantern en Aquaman. Zelfs obscure superhelden werden al verwezenlijkt in plastiek.

LEGO DC Comics Character Encyclopedia viert het tienjarig bestaan van het LEGO-thema met een leuk boek dat alle LEGO DC Comics-figuurtjes ooit documenteert, van de helden tot hun aartsvijanden. In tegenstelling tot de LEGO Batman Visual Dictionary uit 2012 is dit een veel uitgebreider boek, door al de sets die ondertussen uitgekomen zijn dankzij de nieuwe en aankomende films.

dcomics2

In chronologische volgorde maak je kennis met alle incarnaties van de DC Comics-personages. Het begint met een simpel vormgegeven Bruce Wayne uit 2006 en eindigt met de veel gedetailleerdere Wayne uit de nieuwste exclusive, gebaseerd op de tv-reeks van de jaren ’60. Daarmee is het boek ook een testament van hoe sterk het design en printwerk van LEGO-figuurtjes veranderd is. De mannetjes hebben nog nooit zoveel karakter en details gehad als nu het geval is!

Elk figuurtje bevat informatie over in welke sets het zat (soms met foto’s van die set), wat er speciaal aan is en telkens een stukje over het personage zelf. Soms interessant, soms overbodig en vaak wel grappig. Nu en dan lijkt het helaas alsof er iets geschreven werd om toch maar iets te kunnen schrijven.

dccomics1

Die onfortuinlijke afwisseling in kwaliteit valt ook op in de afbeelding, toch wel hét verkoopspunt van het boek. Foto’s worden afgewisseld met 3D-renders. Geen probleem mocht de resolutie van die renders telkens van een hoog niveau zijn, wat in dit boek niet altijd het geval is. Maar het is muggenzifterij, de meesten zullen zich er niet aan storen.

Het leukste aan het boek, naast de evolutie in het design van drukwerk en onderdeeltjes, is de blik op het grote aanbod van superhelden en -schurken en alle speciale figuren die ooit verschenen zijn. Het gaat vooral om ventjes die uitgedeeld werden op San Diego Comic-Con en die nu verkocht worden aan woekerprijzen. Personages zoals Bizarro en Shazam zal je waarschijnlijk nooit in je bezit krijgen…

Maar niet getreurd, ook jij kan nu zo’n exclusief figuurtje in huis halen, want naar goede gewoonte bevatten de LEGO-boeken van DK Books zo’n mannetje, vaak alleen al de aankoop waard. Hier is dat niet anders met een piraten-Batman! Dat las je goed. Batman de swashbuckler, de zoveelste variant op de donkere ridder. Wist je dat piraten-Batman voor het eerst verscheen in 1994? Hij bestaat dus echt in het DC Comics-universum!

LEGO DC Comics Character Encyclopedia verschijnt begin april bij DK Books.

dcomics3

7.5 Voor fans