LEGO verwent al tijden jong en oud met fantastisch leuke sets. De laatste jaren doet de Deense speelgoedmaker een gooi naar verzamelaars met hun exclusieve sets en de LEGO Ideas-reeks.

De exclusieve reeks genaamd LEGO Ideas is één van de beste reeksen die bedacht werden in Billund. Als fan ontwerp je zelf een prachtig LEGO-bouwsel, plaatst ze op de website en wanneer 10 000 mensen jouw idee goed vinden, is er een kans dat je creatie in productie gaat. Of jouw idee van de band rolt, hangt van heel wat factoren af: is het een haalbaar idee, is het niet ingewikkeld en vooral, kan LEGO gemakkelijk aan een licentie geraken om de set te produceren?

Want heel wat LEGO Ideas-sets zijn gebaseerd op een film, denk maar aan de prachtige DeLorean uit Back to the Future van twee jaar geleden of de Ecto-1 uit Ghostbusters die vorig jaar het licht zag. Geregeld passeren er ook volledig nieuwe ideeën zoals een set met mooie vogels, een robotpak of vrouwelijke wetenschappers. De twee nieuwste sets in de reeks zijn echter ook gebaseerd op media: de huiskamer uit The Big Bang Theory met bijhorende figuurtjes en een LEGO-versie van Disney’s leukste robot WALL•E.WALLE1Wij richten onze camera op het schoonmakende robotje WALL•E uit de gelijknamige Pixarfilm. De set werd ontworpen door Angus McLane, die zelf meewerkte aan de film en het model trouwens bedacht tijdens de productie ervan. Net zoals de andere sets uit de LEGO Ideas-reeks, komen de bouwblokken verpakt in een degelijke doos zonder overschot. De bouwinstructies staan in een stevig boekje, dat deze keer helaas maar weinig ingaat op de film of het bouwproces van het model. Er zijn heel wat stappen in het bouwproces, misschien zelfs te veel voor de doorwinterde bouwer. Dat maakt ook wel dat niemand, ook jonge kinderen niet, problemen zal hebben bij het bouwen ervan.WALLE2In het begin van het bouwproces, maak je natuurlijk gewoon een simpele vierkante doos. De set lijkt tijdens dit eerste gedeelte wel klein uit te vallen, totdat je de wielen en het hoofd erop begint te monteren. Het bouwen is vaak een geval van dubbel werk, maar toch houdt dit het plezier niet tegen. Er zitten enkele leuke technieken in verwerkt die zelfs een zelfverklaarde veteraan doen bijleren. Trouwens, de kleur is niet zomaar geel: het is licht oranje, een redelijk zeldzame kleur voor LEGO-steentjes. Na een kleine twee uurtjes, voor wie bouwt op zijn of haar dooie gemak, is WALL•E de robot helemaal klaar. WALLE6WALLE4

Zoals gezegd, lijkt WALL•E tijdens het bouwproces maar klein. Tot je natuurlijk het afgewerkte model beschouwt in zijn volle glorie. De ogen van de robot zijn afzonderlijk beweegbaar om ze te positioneren in zijn typische schattige gezichtje en het licht dat weerkaatst in zijn zwarte ogen, draagt ook bij aan de aaibaarheid van het model. De armen zijn vergelijkbaar met het origineel, verschuifbaar naar voren en achteren en met zijn handen kan hij dingen grijpen. Net als in de film opent er een compartiment in zijn buik. En natuurlijk kun je hem vooruitduwen zodat hij rolt. Stuk voor stuk details die de gelijkenis met WALL•E uit de film des te sterker maken. Het enige wat vervelend is tijdens het positioneren van WALL•E, is zijn nek.

WALLE5

Als je de kop horizontaal zet, is er niks aan de hand. Maar wil je WALL•E naar boven of beneden laten kijken, heeft de kop steeds de neiging om rond te draaien. Het hoofd zit horizontaal gewoon te los. Het geniale aan LEGO is dat je hiervoor natuurlijk zelf een oplossing kunt bedenken, of dit simpel plannetje gebruiken om de nek te modificeren. Voor wie erg bekend is met het geanimeerde robotje, valt bovendien op dat de nek verkeerd gekleurd is. Die hoort geel te zijn. Toch is dat slechts muggenzifterij en volledig over het hoofd te zien, net als het feit dat het model niet dezelfde aftandse uitstraling heeft als de robot in de film. Ontwerper McLane wou dat WALL•E er als nieuw uitzag.

WALLE3Het bouwpakket kost officieel 49,99 euro en is dat geld dubbel en dik waard. De set bewijst dat LEGO Ideas het LEGO-thema bij uitstek is waarbij je altijd waar voor je geld krijgt. Ook al gaat het om sets gebaseerd op films of televisiereeksen, waarvoor er dus licenties voor nodig zijn, de kostprijs staat volledig gelijk met wat je ervoor terug krijgt (iets wat we helaas niet konden zeggen over de nieuwste Star Wars-sets). WALL•E is een prachtig groot model met knappe details (de kakkerlak!) dat een mooi plekje verdient op de schoorsteenmantel. Als LEGO-fan leer je heel wat nieuwe technieken en heb je er een berg handige steentjes bij in een zeldzame kleur. Als Pixarliefhebber kun je dan weer pronken met een originele replica van één van de beste animatiefilms ooit.

LEGO 21303 WALL•E / € 49,99 / Verkrijgbaar op LEGO.com, in LEGO-winkels of in gespecialiseerde speelgoedzakenWALLE7

90%
90%
MUST HAVE

WALL•E is een geweldig mooi model met perfecte details, enkele slimme bouwtechnieken, leuke onderdelen voor de inventieve bouwer en meer dan zijn geld waard. Het model valt een stuk groter uit dan verwacht en verdient ondanks zijn kleine mankementen een plaats in jouw vitrinekast. Niet twijfelen, gewoon in huis halen!

• Speelplezier
    9
  • Vormgeving