Telenet Rex&Rio: step up your game

0

Dag Telenet,

jullie hebben het heel misschien dit weekend gemerkt dat Netflix werd gelanceerd op vrijdag. Hoera hoezee, het hele land in rep en roer. En 10% van jullie data weg. Hopla, op naar Netflix. Plots vond niemand het nog nodig om illegaal te downloaden of zelfs een tv-abonnement te hebben. Weg ermee! Een weekendje later zijn sommigen teleurgesteld over het aanbod, maar de algemene teneur zit goed. En dat is niet ok voor jullie. Ah nee, want jullie bieden Rex&Rio aan. Twee pakketten gelijkaardig aan Netflix die bovenop je tv-abo kom. Stevige concurrentie dus.

Jullie antwoord? Rex werd goedkoper. Wel maar voor een jaartje. Daarna is hij terug € 14,95 (jullie sloebers). Er zou een Vlaamse reeks aankomen die meteen in zijn volledigheid te zien zal zijn (yay voor binge watchen). En dat is het zo’n beetje. Ik vond dat wat povertjes als Rio-gebruiker, want eigenlijk geloof ik wel in jullie product. Het aanbod in Rio is best ok, ik heb geen internetverbinding ofzo nodig en ik kan ook af en toe nog eens wat bagger op de Vlaamse zenders bekijken. Maar om Rio-klant te blijven zouden er best wel 2 dingen veranderen. (Alé, dat denk ik hé):

Rex en Rio Telenet

1. De prijs

“Wat mag dat kosten?” Als rasechte West-Vlaming is het een vraag die ik me vaak stel. En met mij vele anderen. Als ik puur prijs vergelijk dan zie ik Netflix HD op 2 apparaten voor € 8,99 en Rio voor € 24,95. Dat valt toch niet te verklaren? Daar is toch geen uitleg voor? Of het moet zijn dat jullie die meerkost spenderen aan flitsende namen voor jullie nieuwe producten. Whop en Whoppa. Dat is dan € 10 000 meneer. Op ’t eerste zicht lijkt het aanbod namelijk ongeveer even groot als dat van Netflix. En ok, Netflix kan iets goedkoper waarschijnlijk doordat het in zoveel landen zit. Kwestie van in bulk te kunnen aankopen. Maar 16 euro verschil. Sjeesh. (Of betaal ik die 16 euro extra voor die themazenders waar ik nooit naar kijk? Want als dat zo is dan is het misschien beter om dat op te splitsen)
Mijn idee: maak Rex vast € 8,95 en Rio € 12,95. Dat is een serieuze daling in prijs, maar beter een klant aan de helft van de prijs dan geen klant (marketingwijsheid). Rio mag best net iets duurder zijn dan Netflix. Je kunt er overal op duust toestellen tegelijk naar kijken, wat op Netflix niet kan voor die prijs. Dus dat mag. Van mij mag het!

2. De interface en de gebruiksvriendelijkheid

Ik ben er zo ene die zowel wil mee zijn met de nieuwste reeksen en films als af en toe eens een obscure film wil ontdekken uit 1973 (of echte bagger als Two Headed Shark Attack). Probleem met jullie huidige interface: ik vind geen van beide makkelijk terug. Wenen dat ‘k al heb gedaan al ‘scrollend’ door jullie menu. Vroeger kon ik nog makkelijk naar recente seizoenen zoeken. Daar kon ik dan gewoon een reeks of film uit 2013-2014 kiezen. Lekker handig. Nieuw materiaal die nog maar net uit de cinema komt in 1 tvbakskedruk. En als ‘k iets obscuur wilde, dan keek ik wel op genre. Ewel ja. Nu gaat dat precies niet meer. Alles lijkt op elkaar gesmeten. Ik vergeet zelfs telkens of ik nu Rex of Rio heb. Dat heb je met die flitsende namen vrees ‘k. (Rio en Rioooo was duidelijker geweest)

Ok, maar stel dat ‘k een reeks vind die nog aan het lopen is. Waarvan er dus nog maar een aflevering of 3 te zien is. Dan zou het toch ontzettend handig zijn om een notification te krijgen wanneer een nieuwe aflevering beschikbaar is. Alé ja. Dan moet ik niet elke keer gaan terugzien. Of een notification wanneer oude afleveringen zullen verdwijnen. ‘Pas op, ge moet echt wel dit weekend binnen blijven en 4 afleveringen na elkaar kijken of al uw binge watchen is voor niets geweest.’ Zoiets. Maar dan beter.

Allercoolste feature aan Netflix (vind ik toch) is dat het in je ziel kan kijken. Drie dagen Netflix gebruiken en dat ding weet perfect wat ‘k wil zien. Therapie van uit mijn luie zetel. Gij begrijpt mij! Net als Spotify mij onbekende muziek weet aan te reiken die perfect te pruimen valt. Gewoon door te onthouden waar ik naar keek en welke films ik hoog scoorde. Ik mis dat een beetje bij Rio. Een beetje keihard zelfs. Dat zit er wel ergens een ietsiepietsie in verborgen maar toch.
Dus, zoals ze in de reclame wel eens durven zeggen: ‘Beter goed gestolen dan slecht uitgevonden.’ Stelen die feature.

 

Als jullie gewoon die twee kleine dingetjes veranderen hé, dan blijf ik nog lang bij jullie. Ik neem aan dat jullie als Belgisch merk de Belgische markt iets beter kennen. En jullie promoten binge watchen. Alleen al daarom wil ‘k wel bij jullie blijven.

 

Uw kritische klant
@nonunsenses

Share.

About Author

Kenny

Quit your jibbajabba, you ain't hurt!

Reacties