Best ad of 2012

1

We geven toe, het klinkt een beetje plat die titel “Best ad of 2012”. We zijn geen Amerikanen die pronken met de grootste, nee we zijn Belgen die graag een compromis zoeken en nuanceren.

Reclame is de voorbije jaren veranderd; een lachende vrouw die een fles afwasmiddel vasthoudt doet het ‘em gewoon niet meer, we zappen door de reclame op TV en installeren ad-blockers op onze browsers.

Maar het is crisis, en merken willen blijven verkopen, dus proberen ze ons op andere fronten onze aandacht te grabbelen, een quiz op sociale media of een gesponsorde tweet waar ik nog nooit op geklikt heb.
We lezen het genoeg in vakbladen: reclame is een revolutie aan het doormaken.

Dus hoe kiezen we in deze revolutie de beste reclame van 2012? Verschillende media en hun veranderende formats met verschillende sectoren en verschillende targets. Moet het effectief zijn of enkel wat creatief? Hoe zit het met negatieve reclame?

Ik ben op zoek gegaan en heb een ad gevonden die voor mij werkt. Een viral video die ik volledig heb uitgekeken, waar ik bij glimlachte en ondertussen iets heb bijgeleerd. Ik heb iets creatief gezien dat me ongetwijfeld zal bijblijven. Op z’n Belgische, een mooi compromis.

Het nestelt zich ook in een trend die we in 2013 gaan zien ontploffen: Native Advertising. De reclame wordt informatie. De lijn tussen wat reclame is en wat van de publisher is zal vervagen.

Ik laat je niet langen wachten, hier is voor mij de beste reclame van 2012:
An Unexpected Briefing #airnzhobbit:

http://www.youtube.com/watch?v=cBlRbrB_Gnc

Bring it on 2013!

Share.

About Author

Avatar

Reacties