Ajin: Demi-Human, de nieuwe productie van Polygon Pictures, is een anime die voor de nodige controverse heeft gezorgd. Aan de ene kant is het een steengoede serie met een sterk verhaal en een stevige portie spanning, aan de andere kant is het een product van de richting die moderne anime heeft ingeslagen.

Laten we maar meteen de koe bij de horens vatten. Net zoals de recente anime-adaptatie van Berserk gebruikt ook Ajin om budgetaire redenen een hoogst irritante uncanny valley-achtige stijl van computer animatie om zijn personages tot “leven” te brengen. Waar vorig werk van Polygon Pictures nog een ideale mix van handgetekende animatie en CGI kon voorleggen (ze werkten mee aan de films Innocence en Skycrawlers van Mamoru Oshii) is het resultaat hier een – in het begin althans – bijzonder ongemakkelijke ervaring. Enkele afleveringen en enige gewenning later lijkt het allemaal nog wel mee te vallen, al blijft het gevoel dat we eerder met jullie deelden in onze Pilot Potential verder knagen: dat dit echt wel beter kon. Het is een symptoom van de financiële malaise in de anime-sector, maar dankzij deze productiemethode en een samenwerking met Netflix mogen we al bij al nog blij zijn dat deze serie überhaupt ooit het daglicht gezien heeft.

ajin anime polygon

Ajin bevat enkele geweldige actie-scènes.

Waar Ajin wel volledig de verwachtingen invult is het verhaal. Dit is goed geschreven en wordt op een bijzonder spannende manier gebracht. Geen enkele aflevering kan als filler beschouwd worden (een zeldzaamheid in anime) en enkele welgeplaatste cliffhangers op het einde van een aflevering houden je aan het scherm gekluisterd. Ajin vertelt het verhaal van Kei Nagai, een leerling uit de middelbare school die na een tragisch verkeersongeluk ontdekt dat hij onsterfelijk is. Hij is een zogenaamde Ajin, een half-mens die zichzelf “regenereert” nadat hij gestorven is. Ajin worden gemeden in de maatschappij en dienen zich te melden bij de overheid als voorzorgmaatregel. Want deze Demi-Humans, zoals ze ook nog genoemd worden, beschikken buiten het feit dat ze onsterfelijk zijn nog over een andere mysterieuze kracht: ze kunnen een zeer gewelddadige en voor gewone mensen onzichtbare Black Ghost oproepen. Deze kan vechten in naam van de Ajin en blijkt een bijzonder krachtig wapen te zijn. De overheid beweert de Ajin te willen helpen door hen te bestuderen, maar wil in feite maar één ding: experimenten op hen uitvoeren en ze uiteindelijk inzetten als supersoldaten in het leger. Verschillende Ajin die ontsnapt zijn uit de klauwen van de overheid en hun gruwelijke experimenten plannen echter een grootschalige wraakactie.

ajin anime polygon

Niet voor gevoelige kijkers.

Het verhaal van Ajin heeft meerdere diepere betekenissen en is als het ware een weerspiegeling van de huidige maatschappij. Het is een verhaal van discriminatie en van wraakacties die worden bestempelt als terrorisme. De Ajin worden automatisch als gevaarlijk aanzien door de maatschappij en de acties van enkele extremisten onder leiding van een zekere Sato bevestigen deze vooroordelen alleen maar. Er is een constante angst bij de bevolking dat de Ajin slechte bedoelingen kunnen hebben. Van zodra hij ontdekt wat hij is besluit Kei dan ook het meteen op een lopen te zetten, met enkel zijn jeugdvriend Kaito die hem blijft steunen. Wat volgt is een intens kat-en-muis spel tussen Kei, Sato en de Anti-Ajin Commission.

ajin anime polygon

Special forces van de Anti-Ajin Commission in actie.

Ajin is een grimmige anime die vooral de duistere kant van onze maatschappij laat zien. Al in de eerste afleveringen zien we kindsoldaten vechten in Afrika, maken we kennis met mensenhandelaars die een meisje hebben gekidnapt en ontmoeten we criminelen die handelen in organen. Discriminatie, een overheid die zijn volk voorliegt, … Nee, we kunnen niet zeggen dat de toon van deze serie een bijzonder vrolijke is. Ook de manier waarop het geweld in sommige scènes in beeld wordt gebracht maakt deze anime niet geschikt voor gevoelige kijkers. Ook de morele constructie van de personages is alles behalve zwart-wit. Zonder teveel details weg te geven kan je niet meteen zeggen wie in dit verhaal de good guys en wie de bad guys zijn. Ons hoofdpersonage mag dan initieel het victim on the run zijn, ook hij blijft niet zonder zonde en zijn motivaties doorheen dit eerste seizoen kunnen niet zuiver op de graat genoemd worden.

ajin anime polygon

Ajin kunnen een Black Ghost oproepen en die laten vechten voor hen.

Ajin heeft ons bijzonder kunnen bekoren, zeker als we bedenken dat na Sydonia dit nog maar het tweede werk is van regisseur Hiroyuki Seshita. De visuele stijl is best oké, ware het niet voor de slechte computeranimaties. De muziek helpt om de spanning in de serie te houden en de opening en ending theme zijn je typische anime J-POP deuntjes. Maar waar de serie echt schittert is het spannende verhaal en bijzonder goede tempo van deze reeks. Enige nadeel hier is het open einde, maar in oktober van dit jaar zouden er al nieuwe afleveringen aankomen.

Je kan het eerste seizoen van Ajin (13 afleveringen van 24 minuten) momenteel bekijken op Netflix.

8 spannend

Ajin brengt een verhaal van morele ambiguïteit in een paranoïde maatschappij die ons op meerdere vlakken een spiegel voorhoudt. Ondanks de ietswat levenloze computeranimatie houdt de spanning en het tempo van deze serie zijn publiek aan het scherm gekluisterd.

• VERHAAL 9
  • ANIMATIE 4
  • PERSONAGES 8